Helt uholdbart at ladeprisene fortsatt er så høye

– Det kan se ut som om ladeselskapene utnytter at folk har blitt vant med høye ladepriser. Nå må vi elbilister si fra og være prisbevisste, sier Christina Bu, generalsekretær i Norsk elbilforening.
- Vi hadde forståelse for at prisene på hurtiglading måtte økes i fjor da strømprisene føk i været, men nå forventer vi at ladeprisene også følger strømprisene ned igjen, sier Christina Bu, generalsekretær i Elbilforeningen.

Strømprisene i Sør-Norge har falt med 3 kroner siden september, men i samme periode har det knapt skjedd noen endring med ladeprisene.

I desember 2022 lå gjennomsnittsprisen i sone sør på 3,36 kroner for en kilowattime, deretter sank den til 1,59 i januar – og har holdt seg stabilt lav siden den gang.Gjennom årets tre første måneder er prisen mer enn halvert sammenlignet med desember. Prisene for hurtiglading økte betraktelig i den dyreste perioden, og nå lurer generalsekretæren i Elbilforeningen på når prisene blir satt ned igjen.

– De høye strømprisene var forklaringen på at ladeselskapene satte opp prisene i fjor, nå forventer vi at ladeselskapene setter prisene ned igjen.

Elbilforeningen har fått flere henvendelser fra medlemmer som lurer på hvorfor prisene fortsatt holder seg høye.

– Mange av medlemmene våre er frustrerte nå. Alt har blitt dyrt og hurtigladeprisene er mye høyere enn det nå er grunnlag for, sier Christina Bu.

– Selv om de fleste lader bilen sin hjemme, vet vi godt at hurtiglading er en avgjørende faktor for at folk kjøper elbil, legger hun til.

Hvis du vil se dette innholdet fra elbil.no, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Priser på lynlading (kr/per kWt)

Aktør

19.05.2022

09.09.2022

17.4.2023

Circle K

Eviny*

E.ON

Ionity

8,4

Kople*

5,9

Mer

Recharge

Snitt:

*Der tabellen er tom, har vi ikke funnet historiske priser.

For å kunne sammenlikne priser har vi hentet drop-in-priser for lynlading oppgitt i kWt i området Sør.

Tabellen viser at ladeselskapene økte prisene kraftig i september 2022, men reduserte ikke tilsvarende da strømprisene gikk ned..

Vi har 14 lokalforeninger og over 120.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.