Helt nya Maxus Euniq6 SUV: En stor elektrisk SUV med massor av utrustning till ett aggressivt pris

Maxus lanserar nu en helt ny elbil - Maxus Euniq6 SUV. Detta är en stor, elektrisk familjebil med ett imponerande utrustningsnivå och ett enormt bagageutrymme. Men kanske viktigast av allt: en bra biltillgång till ett mycket konkurrenskraftigt pris och från mars 2022.

I månader har det varit mycket spänning kring lanseringen av Euniq6. Maxus har hållit korten nära bröstet kring information om bilen, och få detaljer har offentliggjorts. Hittills har Maxus Sverige haft den helt elektriska Euniq5 MPV i personbilsstallet, men nu får den sällskap av SUVen Euniq6.
Euniq 6 är en SUV som levererar max av allt som en familjebil ska innehålla – max bagageutrymme, max utrustning, max storlek, max teknik – i korthet max elbil för pengarna.
Från endast 499.900: - får du en fullutrustad bil till konkurrenternas instegspris – gäller för beställningar före nyår.

En stor elektrisk SUV skräddarsydd för familjen

Den stora familje-SUVen har ett preliminärt uppskattat intervall från 345–465 km (WLTP blandad/ stad) (slutlig typgodkännande är klar i slutet av november), 70kWt batteripaket, 177 hk och 310 Nm. Bilen kommer med en enorm bagageutrymme på 754 liter, så utrymmesbrist kommer aldrig att vara ett problem. Bagageutrymmet kan justeras på två höjder, beroende på dina behov. Bilen är 4735mm lång, 1860mm bred och 1736mmhög. Hjulbasen är 2760mm och markfrigången så mycket som 190mm. Jämfört med Volvo XC60 är Euniq6 4,4 cm längre, 11,2 cm högre och har 286 liter större bagageutrymme. Med andra ord – det är en stor bil.

Batteriet levereras med 70kWt batterikapacitet, netto. Bilen har en ombordladdare på 7,2 kW för hemladdning med WallBox, och laddas snabbt från 30–80% på 35 minuter i normala temperaturer. Bilen levereras med CCS laddningsstandard.
Externt levereras bilen med ett stort elektriskt panoramasoltak, full LED-teknik och 18" aluminiumfälgar. Inuti har bilen en färdig och modern inredning, med svarta lädersäten och härliga detaljer.

Förra veckan visades bilen för första gången i Norden, då Maxus återförsäljare från Norge, Sverige, Danmark, Finland, Island och Polen samlades till det stora evenemanget Maxus Nordic Summit på Norefjell. Inför totalt 200 personer avtäcktes Euniq6, och Maxus återförsäljare hade äntligen möjlighet att se bilen på nära håll. Här blev det också känt att Euniq6 är redo för leverans från mars 2022.

”Vi är mycket glada över att kunna introducera denna SUV på den Svenska marknaden. Vi är övertygade om att bilen kommer att bli en familjefavorit, med stort bagageutrymme, massor av utrustning och inte minst en bra design - och det utan att behöva tömma plånboken. Vi upplever redan ett stort intresse runt bilen. – Det här är bilen som kommer att sätta Maxus på kartan som ett personbilsmärke– och inte bara ett transportbilsmärke”, säger Petter Nordesjö, VD för Maxus Sverige.

Max elbil för pengarna

Dessutom är detta en mycket välutrustad elbil för pengarna. Utrustningslistan innehåller 64 färg atmosfäriska lampor, trådlös mobil laddning, Apple CarPlay, elektrisk panorama soltak, Keyless GO, 6-vägs justering av förarsätet och en svart, elegant inredning med moderna detaljer. Dessutom ingår ett antal säkerhets- och förarassistanssystem i den helt nya SUV:en. Den levereras med adaptive farthållare, 360 ° parkeringskamera, filbytesassist, döda vinkelvarning, automatiskt nödbromssystem, främre och bakre parkeringssensor, elektronisk stabilitetskontroll och en mängd andra funktioner.
”Om du ska ha en bil av den här storleken, är du på en helt annan prisnivå är Euniq6. Med Maxus Euniq6 får du en stor elektrisk SUV till priset av en bil i det lägre storlekssegmentet”, tillägger Nordesjö.
När du köper bilen före nyår får du den till ett maxutrustat introduktionspris på 499.900 :-
Maxus Euniq6 är klar för leverans från mars 2022, men finns redan nu för förbeställning hos Maxus återförsäljare.

Om SAIC Maxus

SAIC Maxus (SAIC Maxus Automotive) är ett transportbilsmärke som ägs av det kinesiska företaget SAIC Motors. SAIC Motor – eller Shanghai Automotive Industry Corporation – är tillverkare och ägare av SAIC Maxus passagerar- och skåpbilar och är Kinas största börsnoterade biltillverkare. Under 2020 sålde de hela 5,6 miljoner bilar bara i Kina och har haft en enorm tillväxt under de senaste åren. Företaget grundades 1958 och har gått från att vara ett traditionellt industriföretag till att bli en världsomspännande leverantör av bilar och mobilitetstjänster. Över hela världen rankas SAIC Motors som den sjunde största biltillverkaren och kännetecknas av att vara en framåtblickande tillverkare med fokus på utveckling och innovation. SAIC Maxus grundades 2011 och har funnits på den nordiska marknaden sedan 2018. Sedan dess har det haft framgång i Norden och är bland de mest sålda elbilarna i Norden.

RSA är en nordeuropeisk bilimportör med huvudkontor i Norge. Som ett privatägt företag med historia från 1936 har RSA utvecklat starka varumärken på de skandinaviska marknaderna. I och med samarbetet mellan RSA och Maxus tar bolaget nu ytterligare ett steg in i fordonsindustrins framtid, med implementeringen av den helelektriska serien av nuvarande och framtida modeller. RSA har redan byggt upp ett återförsäljarnätverk för Maxus som spänner över alla nordiska länder och ständigt växer med nya återförsäljare.

Följ RSA

Senaste pressmeddelandena från RSA