Helsingfors universitetssjukhus inleder pilotstudie med Nexstims NBT®-system för ett nytt protokoll för behandling av kronisk smärta

Företagsmeddelande, Insiderinformation, Helsingfors, 25 September 2020 kl 9.50 (EEST)

Nexstim Abp (NXTMH:HEX, NXTMS:STO) (”Nexstim” eller ”bolaget”) meddelar att Helsingfors universitetssjukhus inleder en pilotstudie med Nexstims NBT®-system för det kortare iTBS-protokollet för behandling av behandlingsresistent neuropatisk smärta.

Förkortat iTBS (accelerated iTBS) innebär behandling med transkraniell magnetstimulering (TMS), där patienten ges magnetstimulering flera gånger om dagen under enskilda dagar.  Vid vanlig smärtbehandling med TMS behandlas patienten en gång per dag i flera veckor.

I pilotstudien vid Helsingfors universitetscentralsjukhus utreds effekten av iTBS-protokollet på 5–10 patienter med vårdresistent kronisk neuropatisk smärta som inte tidigare fått lindring med serier av 10 Hz TMS-behandling av motoriska hjärnbarken.

Behandlingarna av forskningspatienterna inleds under sista kvartalet 2020 och ska enligt planerna vara slutförda under första halvåret 2021.

Bolaget informerar om resultaten så fort de finns till handa.

Mikko Karvinen, Nexstims vd, lämnade följande kommentar: ”Inledandet av den här pilotstudien med det kortare iTBS-protokollet för behandling av behandlingsresistent neuropatisk smärta är ett av våra strategiska mål 2020. Helsingfors universitetscentralsjukhus har redan länge och med god framgång använt vårt NBT®-system på SmartFocus® TMS-plattformen för behandling av kronisk neuropatisk smärta. Det gläder oss att de nu engagerar sig i den här pilotstudien.”

För mer information gå in på bolagets webbplats på www.nexstim.com eller kontakta:

Mikko Karvinen, verkställande direktör
+358 50 326 4101
mikko.karvinen@nexstim.com

Erik Penser Bank AB (Certified Adviser)
certifiedadviser@penser.se

Om Nexstim Abp

Nexstim är ett finländskt medicinteknikbolag som verkar på den globala marknaden. Vår mission är att möjliggöra individualiserad och effektiv diagnostik och behandling av svåra sjukdomar i hjärnan.

Nexstim har tagit fram en banbrytande teknik för icke-invasiv hjärnstimulering som kallas SmartFocus®. SmartFocus® bygger på transkraniell magnetstimulering (transcranial magnetic stimulation, TMS) i kombination med 3D-navigering. Den unika tekniken möjliggör exakt och individuellt anpassad stimulering av det rätta området i hjärnan.

SmartFocus® TMS används i Nexstims system för navigerad hjärnterapi (Navigated Brain Therapy, NBT®) som fått godkännande från FDA för marknadsföring och försäljning i USA för behandling av egentlig depression. NBT®-systemet har i Europa fått CE-märkning för behandling av egentlig depression och kronisk neuropatisk smärta.

Nexstim marknadsför också sitt system för navigerad hjärnstimulering (Navigated Brain Stimulation, NBS) som bygger på samma teknikplattform, dvs. SmartFocus® TMS. NBS-systemet är det enda FDA-godkända och CE-märkta TMS-systemet för preoperativ kartläggning av hjärnbarken för motorik och tal. Nexstims aktier finns noterade på Nasdaq First North Growth Market Finland och Nasdaq First North Growth Market Sweden.

Mer information finns på www.nexstim.com

Skyharbour Signs Letter of Intent with Pitchblende Energy to Option 80% of the North Falcon Point Uranium Property22.10.2020 14:00:10 CESTPress release

VANCOUVER, British Columbia, Oct. 22, 2020 (GLOBE NEWSWIRE) -- Skyharbour Resources Ltd. (TSX-V: SYH)(OTCQB: SYHBF) (Frankfurt:SC1P) (the “Company”) is pleased to announce the execution of a letter of intent (the “LOI”) with Australian-registered Pitchblende Energy Pty Ltd (“Pitchblende”), which provides Pitchblende an earn-in option to acquire an 80% working interest in the North Falcon Point Uranium Project, to be renamed the Hook Lake Uranium Project (the “Property”). Skyharbour’s Uranium Project Map in the Athabasca Basin: https://skyharbourltd.com/_resources/maps/SYH-Athabasca-MapOct2020.pdf Under the LOI, and subject to completion of the acquisition of Pitchblende by ASX-listed Valor Resources Limited (ASX: VAL) (“Valor”), Pitchblende will contribute cash and exploration expenditure consideration totaling CAD $3,925,000 over a three-year period (“Project Consideration”). Of the Project Consideration, $425,000 will be in cash payments to Skyharbour as well as $3,500,000 in explora

Cargotec’s interim report January–September 2020: Performance improved from the second quarter22.10.2020 13:00:00 CESTPress release