Helse Bergen kåret til årets arbeidsgiver av Delta

Foretaksledelsen i Helse Bergen får prisen for svært godt samarbeid med tillitsvalgte og ansatte i krevende tider.
Administrerende direktør Eivind Hansen (t.v) og foretakstillitsvalgt  for Delta, Robert Skaar.
Administrerende direktør Eivind Hansen (t.v) og foretakstillitsvalgt for Delta, Robert Skaar.

Hvert år deler arbeidstakerorganisasjonen Delta ut en arbeidsgiverpris. Formålet er på en positiv måte å sette søkelyset på god arbeidsgiverpolitikk og godt partssamarbeid om felles utfordringer i arbeidslivet.

– Dette har vært et spesielt år – og er det fortsatt.  Det er et år det er krevende både å være ansatt, tillitsvalgt og leder. Derfor er det flott å kunne framheve en virksomhet hvor de tillitsvalgte – ikke bare på toppen, men også nedover i organisasjonen har vært fornøyd med samarbeidet og opplevd at de har stått sammen om de spesielle utfordringene, sier Deltaleder Lizzie Ruud Thorkildsen.

Delta trekker fram at foretaksledelsen raskt involverte tillitsvalgte og verneombud i arbeidet da koronapandemien kom, og at det vært systematikk blant annet gjennom faste dialogmøter flere ganger i uken.

Deltas foretakstillitsvalgt Robert Skaar har nominert foretaksledelsen til den gjeve prisen.

– Da pandemien traff oss, involverte ledelsen tillitsvalgte og verneombud med en gang, sier Skaar.

Han roser ledelsen for å være åpen og ærlig, for å dele fakta og gi god informasjon, ta med de tillitsvalgte og å være lydhøre for forslag til løsninger.

Foretakstillitsvalgt Robert Skaar og Delta framhever også:

• Opplæring hvor mange tusen ansatte raskt fikk opplæring i smittevern.
  • Håndteringen av forsyningslinjene som ble det viktigste og kritiske
  • Samarbeid med andre etater, kommuner og institusjoner.
  • Kommunikasjon ut til ansatte, pasienter, pårørende og publikum.
  • Arbeidsgiver har fått vide fullmakter i denne spesielle situasjonen, og har forvaltet dette ansvaret klokt.

– Arbeidsgiver har ikke bare sett samarbeidet som et nødvendig onde, men som en forutsetning for et best mulig resultat, sier Lizzie Ruud Thorkildsen.

Dette setter vi stor pris på

– Tusen takk til Delta for denne prisen. Vi setter veldig pris på å bli hedret – og da sier jeg vi, for jeg deler prisen med alle våre ledere, sa administrerende direktør i Helse Bergen, Eivind Hansen da han mottok prisen.

– Takket være et samspill mellom mange aktører får vi dette til. Nå er det viktig at vi fortsetter å få det godt til.

Foretakstillitsvalgt i Helse Bergen for Delta
Robert Skaar