Helhetlig frivillighetspolitikk gir gode resultater

Ny forskning viser at kommuner som har en frivillighetspolitikk samarbeider bedre med frivillige organisasjoner.
Frivillige hender. (Foto: Hedvig Kolboholen)

Funn fra Institutt for samfunnsforskning viser at kommuner som har en frivillighetspolitikk skiller seg fra kommunene som ikke har det på flere områder. Særlig knyttet til samarbeid om integrering skiller kommunene som har en frivillighetspolitikk seg ut med å ha mer samarbeid med frivillige organisasjoner.

- Det er veldig positivt å få bekreftet det både Frivillighet Norge og KS har jobbet med lenge. Kommuner med en helhetlig frivillighetspolitikk er bedre rustet til å lykkes med samarbeidet med frivillige organisasjoner, sier generalsekretær i Frivillighet Norge, Stian Slotterøy Johnsen.

- Frivilligheten er selve hjertet som får lokalsamfunnet til å pulsere. Med helhetlig frivillighetspolitikk kan kommunen og frivillige organisasjoner skape bedre lokalsamfunn, fortsetter Slotterøy Johnsen.

Kun 15 % av kommunene har en frivillighetspolitikk

En helhetlig frivillighetspolitikk er en del av kommunens planverk og omfatter både hvordan kommunen legger til rette for frivillige organisasjoner og hvordan kommunen og frivillige organisasjoner skal samarbeide. Kommunene som har en helhetlig frivillighetspolitikk har større sannsynlighet for å ha en frivillighetskoordinator, og for å gi støtte til de frivillige organisasjonene. Å ha en frivillighetspolitikk ser ut til å ha sammenheng både på samarbeid med frivillige organisasjoner, og hvordan kommunen prioriterer frivillig sektor.

- I dag har bare 15 % av kommunene en frivillighetspolitikk. Når vi ser de gode resultatene kommunene med en frivillighetspolitikk har i arbeidet med frivillige organisasjoner er det tallet altfor lavt. De frivillige organisasjonene er viktige for utviklingen av lokalsamfunnet, og gode rammebetingelser for dem gir mange verdier til innbyggerne, understreker Slotterøy Johnsen.

Årets frivillighetskommune

KS og Frivillighet Norge deler 5. desember ut prisen til Årets frivillighetskommune. Prisen belønner en kommune som har et godt og systematisk arbeid med frivillighet. Finalistene til årets pris er Flekkefjord kommune, Eid kommune og Lier kommune.

Prisens deles ut av kulturminister Trine Skei Grande på Frivillighetens dag på Sentralen torsdag 5. desember kl. 18.00-19.00. Showet blir streamet live og den streamen kan dere gjerne embedde på deres sider eller bruke utdrag fra i innslag om dere ønsker det.

Sjekk denne pressesiden for info om finalister, bilder til nedlasting, bildemappe som oppdateres utover kvelden, info om stream og registrering for akkreditering: www.frivillighetensdag.no/presse

ISF vil publisere funnene fra denne undersøkelsen i rapporten «Kommunal frivillighetspolitikk og lokale organisasjoner» i begynnelsen av 2020 på https://www.samfunnsforskning.no/sivilsamfunn/

Frivillige hender. (Foto: Hedvig Kolboholen)