Hele landet er med på historisk elbilrekord

- Vi jubler over rekordtall – endelig er hele landet med, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening. I dag ble det kjent at elbilandelen i nybilsalget er på 72 prosent.
Ny elbilrekord i august: Elbilfeber også lengst nord i Norge (foto: Norsk elbilforening).

- Vi er bortskjemt med elbilrekorder i Norge, men denne gangen bidrar distriktene virkelig med å dra lasset. Det er definitivt slutt på tiden da elbil kun var et storbyfenomen. Bedre ladenettverk i Distrikts-Norge og større tilgang på elbiler som har både har lang rekkevidde, bagasjeplass og hengerfeste, utjevner forskjellene slik at hele landet kan ta del i elbilfesten, fremholder Unni Berge, leder kommunikasjon og samfunnskontakt i Norsk elbilforening.

I så å si hele Norge settes nye rekorder denne måneden. Et eksempel er Nordland, her velger 68 prosent av nybilkjøperne elektrisk. Alle fylker i Norge er for første gang over 50 prosent elbilandel i nybilsalget.

- Det er en myte at folk på bygda ikke velger elbil, sier Berge.

Også om en ser året under ett, er elbilen populær. Så langt i år er elbilandelen i nybilsalget på 60 prosent. Skal målet om kun salg av nullutslippsbiler i 2025 nås, er det viktig å sikre at det fortsatt lønner seg å velge elbil.

- Forutsigbarhet for kommende elbilister er viktig. Skal folk i hele landet fortsette å velge elbiler, kan ikke moms innføres for tidlig. Nå er hele Norge med og slik må det fortsette, skal vi lykkes.

Næringsmarkedet henger etter

Om lag halvparten av bilene i nybilmarkedet leases. Et dypdykk i tallene viser at her er elbilandelen langt lavere. Kun 39 prosent av biler som leases var elbiler i august. Blant folk som kjøper bilene sine selv, er elbilandelen på hele 79 prosent.

Berge har en oppfordring til politikerne.

– En hovedoppgave for det kommende Stortinget er å styrke elbilens konkurransekraft i leasingmarkedet. Biler med utslipp har svært gunstige skatteregler i leasing, og dette gjør elbilpolitikken mindre effektiv. Før man vurderer innfasing av en lav momssats på elbil, må elbilen vinne konkurransen også i leasing.

Tesla Model Y suste inn på salgstoppen for august, etter at utleveringen i Norge startet i slutten av måneden.

Mest solgte bilmodell august 2021

1. Tesla Model Y (1309)
  2. Ford Mustang Mach-E (907)
  3. Volkswagen ID.4 (861)
  4. Tesla Model 3 (774)
  5. Toyota RAV4 (721)

Fylkesoversikt august – (etter gammel fylkesstruktur):

Fylke

Elbilandel

Hele landet

Østfold

Akershus

Hedmark

Oppland

Buskerud

Vestfold

Telemark

Aust-Agder

Vest-Agder

Rogaland

Hordaland

Sogn og Fjordane

Møre og Romsdal

Trøndelag

Nordland

Troms

Finnmark

Kilde på alle tall: Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV).

Det er definitivt slutt på tiden da elbiler var et storbyfenomen, sier Unni Berge, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening (foto: Norsk elbilforening).

Vi har 14 lokalforeninger og over 90.000 medlemmer. De er i hovedsak privatpersoner, men inkluderer også noen organisasjons- og bedriftsmedlemmer.