Hele 2 av 5 nordmenn skal på tur i pinsen

Det blir mye trafikk når hundretusener av nordmenn setter seg i bilen for å reise bort i pinsen. Fredag 26. mai blir sannsynligvis den mest trafikkerte dagen. En tredjedel av oss bruker køtiden på å synge.

Det viser en fersk undersøkelse Respons Analyse har gjennomført på vegne av SpareBank 1`s forsikringsselskap Fremtind. Hver femte nordmann drar på hyttetur i pinsen, og de aller fleste bruker bilen.

– Du kan forvente kø og kaos på fredag, så har du mulighet, bør du unngå å kjøre denne ettermiddagen. Må du dra i rushet, pust med magen og ta det med ro, sier forsikringssjef Kjetil Nyborg i SpareBank 1 Østlandet.

Vi synger og spiser bak rattet

Med mange som reiser samtidig blir det raskt køer. Undersøkelsen viser at vi bruker tiden i kø forskjellig. Mens 2 av 5 spiser og drikker eller skifter musikk mens de står i kø, er det en tredjedel av oss som bruker køtiden på å synge.

- Det er en hyggelig måte å få tiden til å gå. Om du får med deg barna på en slager fra 80-tallet eller selv stemmer i på Kaptein Sabeltann, er det uansett moro. Men ikke la deg rive med så du glemmer trafikken, husk at ulykker også ofte skjer i kø, sier Nyborg.

Undersøkelsen viser samtidig at 1 av 10 leser meldinger eller sender SMS mens de står i kø. Like mange blir trøtte og har lyst til å duppe av. Seks prosent bruker tiden på å surfe på mobilen.

- Det er ikke bra. La mobilen ligge mens du kjører bil. Og blir du trøtt, parker bilen for en dupp eller bytt sjåfør, oppfordrer forsikringssjefen.

Økt risiko for ulykker

Stor utfart gir økende risiko for ulykker og bilskader. I tillegg nærmer vi oss årstiden hvor det normalt skjer flere dødsulykker.

– Det stiller enda større krav til oss, og vi må ta ansvar for egen atferd i trafikken, sier Nyborg, som har noen klare råd til deg som skal ut og kjøre på tett trafikkert veg:

– Unngå høy fart og forbikjøringer. Vær forsiktig med å bruke skjermen i bilen, og igjen - la mobilen ligge mens du kjører, avslutter Nyborg.

Slik tilbringer vi pinsen:

• 21 prosent skal på hyttetur.
  • 13 prosent skal reise til et annet sted innenlands.
  • Fem prosent skal til utlandet.
  • 61 prosent skal være hjemme.

Dette gjør vi når vi sitter bak rattet i kø:

Skifter musikk på mobilen eller skjermen i bilen

Spiser og drikker

Synger

Må plutselig bråbremse fordi bilen foran stopper helt opp

Sender SMS eller leser meldinger

Blir trøtt og har lyst til å duppe av

Kjører forbi andre biler i køen

Surfer på mobilen

Snakker i telefonen uten handsfree

Tar selfie eller snap

Om undersøkelsen:

Landsrepresentativ undersøkelse utført av Respons Analyse på vegne av SpareBank 1`s forsikringsselskap Fremtind. 1241 respondenter over 18 år har svart på undersøkelsen som foregikk i tidsrommet 4-9. mai.

Kjetil Nyborg, forsikringssjef Sparebank 1 Østlandet

SpareBank 1 Østlandet er landets fjerde største sparebankkonsern med 1 225 kompetente og stolte medarbeidere. Gjennom snart 180 år har vi bygget en solid markedsposisjon på Østlandet ved å være tilgjengelige og yte kreditt og andre tjenester til personer, bedrifter og offentlig sektor i bygd og by. Vi har i dag 37 kontorer spredt rundt om i Oslo, Akershus og Innlandet, og har en forretningskapital på 245 milliarder kroner. Gjennom våre datterselskaper og SpareBank 1-alliansens produktselskaper er vi et komplett finanshus for våre person- og bedriftskunder. Vi er et børsnotert og selvstendig finanskonsern med dype røtter på Østlandet og hovedkontor i Hamar. Banken har bidratt til verdiskaping i markedsområdet gjennom flere generasjoner.