Heilo releaser 21.5: Margit Myhr & Erlend Apneseth, Lillebjørn Nilsen & Andy Irvine, Hoven Droven

Nye utgivelser fra Margit Myhr & Erlend Apneseth, Hoven Droven, Lillebjørn Nilsen & Andy Irvine

Margit Myhr & Erlend Apneseth – «Slåttesong» - album

Folkemusikarane Margit Myhr og Erlend Apneseth set fokus på den solistiske utøvartradisjonen for kveding og hardingfele med utgjevinga Slåttesong.

Erlend Apneseth (hardingfele) og Margit Myhr (vokal) er begge prislønte A-klasse-utøvarar, med ei solid forankring i tradisjonsmusikken. Apneseth er ein musikar som stadig kryssar grenser og sjangre, noko som har gjort han ettertrakta i fleire ulike musikalske miljø og samarbeid. Myhr arbeider som skodespelar, dansar og songar, og er ein av våre fremste formidlarar av scenisk folkekunst. Dette er to utøvarar som stadig søker nye uttrykk, men med denne utgjevinga vender dei tilbake til det tradisjonelle soloformatet med eit utval av personlege favorittar.

Hør albumet "Slåttesong her: https://orcd.co/slattesong

Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine – "A Prince Among Men" - singel

Singel fra to udiskutable legender, helter i hvert sitt land.

Lillebjørn Nilsen og irske Andy Irvine hadde kjent hverandre i omtrent 17 år, da de i 1994 møttes på Telemarkfestivalen og det de begge hadde drømt om i flere år ble en realitet – å stå på scenen sammen. Det ble en konsert bestående av både Nilsen’s og Irvine’s repertoar, hvor de komplimenterer hverandre perfekt, både musikalsk og tematisk.

Nå skal opptaket fra konserten endelig utgis som et album (18.06), men først kommer den andre singelen «A Prince Among Men», med tekst og melodi av Andy Irvine.

Den første singelen ut var «Jenta i Chicago», utgitt 30. april. Her synger Lillebjørn Nilsen om ei jente som dukket opp på Nevin´s pub i Chicago. Andy Irvine kontrer med låta “A Prince Among Men” – en låt som handler om en kullgruvearbeider som kjemper for at sin sønn skal unngå å følge hans vei ned i kullgruvene.

Hør "A Prince Among Men" her: https://orcd.co/aprinceamongmen

Hoven Droven : Fela Inferno" - musikkvideo

Singelen «Fela Inferno» er første smakebit fra det nye studioalbumet «Trad»- som kommer i september 2021. Denne plata oppsummerer håndverket som det legendariske svenske folkrockbandet Hoven Droven har finslipt over 30 år.

Her får du en smittende musikkvideo til disco-hiten Fela Inferno: https://www.youtube.com/watch?v=7ed7t_DSQ0k&t=7s

Erlend Apneseth og Margit Myhr. Foto: Oddleiv Apneseth
Hoven Droven. Foto: Marlene Nilsen