Heilo releaser 21.5: Margit Myhr & Erlend Apneseth, Lillebjørn Nilsen & Andy Irvine, Hoven Droven

Nye utgivelser fra Margit Myhr & Erlend Apneseth, Hoven Droven, Lillebjørn Nilsen & Andy Irvine

Margit Myhr & Erlend Apneseth – «Slåttesong» - album

Folkemusikarane Margit Myhr og Erlend Apneseth set fokus på den solistiske utøvartradisjonen for kveding og hardingfele med utgjevinga Slåttesong.

Erlend Apneseth (hardingfele) og Margit Myhr (vokal) er begge prislønte A-klasse-utøvarar, med ei solid forankring i tradisjonsmusikken. Apneseth er ein musikar som stadig kryssar grenser og sjangre, noko som har gjort han ettertrakta i fleire ulike musikalske miljø og samarbeid. Myhr arbeider som skodespelar, dansar og songar, og er ein av våre fremste formidlarar av scenisk folkekunst. Dette er to utøvarar som stadig søker nye uttrykk, men med denne utgjevinga vender dei tilbake til det tradisjonelle soloformatet med eit utval av personlege favorittar.

Hør albumet "Slåttesong her: https://orcd.co/slattesong

Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine – "A Prince Among Men" - singel

Singel fra to udiskutable legender, helter i hvert sitt land.

Lillebjørn Nilsen og irske Andy Irvine hadde kjent hverandre i omtrent 17 år, da de i 1994 møttes på Telemarkfestivalen og det de begge hadde drømt om i flere år ble en realitet – å stå på scenen sammen. Det ble en konsert bestående av både Nilsen’s og Irvine’s repertoar, hvor de komplimenterer hverandre perfekt, både musikalsk og tematisk.

Nå skal opptaket fra konserten endelig utgis som et album (18.06), men først kommer den andre singelen «A Prince Among Men», med tekst og melodi av Andy Irvine.

Den første singelen ut var «Jenta i Chicago», utgitt 30. april. Her synger Lillebjørn Nilsen om ei jente som dukket opp på Nevin´s pub i Chicago. Andy Irvine kontrer med låta “A Prince Among Men” – en låt som handler om en kullgruvearbeider som kjemper for at sin sønn skal unngå å følge hans vei ned i kullgruvene.

Hør "A Prince Among Men" her: https://orcd.co/aprinceamongmen

Hoven Droven : Fela Inferno" - musikkvideo

Singelen «Fela Inferno» er første smakebit fra det nye studioalbumet «Trad»- som kommer i september 2021. Denne plata oppsummerer håndverket som det legendariske svenske folkrockbandet Hoven Droven har finslipt over 30 år.

Her får du en smittende musikkvideo til disco-hiten Fela Inferno: https://www.youtube.com/watch?v=7ed7t_DSQ0k&t=7s

Erlend Apneseth og Margit Myhr. Foto: Oddleiv Apneseth
Hoven Droven. Foto: Marlene Nilsen
Lillebjørn Nilsen og Andy Irvine. Foto: Jørn Steinmoen

Flukten - "Velkommen håp" - singel ute i dag!18.6.2021 10:33:52 CEST | Pressemelding

Flukten skapte stor ståhei koronahøsten 2021, etter at dei hadde sin debutkonsert på Nasjonal Jazzscene. Blant anna skreiv kritikarane: «er det noen banddebuter som virkelig har satt merker i sjel og hjerte er det denne.» Bandet, beståande av dei profilerte musikarane Hanna Paulsberg, Hans Hulbækmo, Marius Klovning og Bárður Reinert Poulsen, kjem endeleg med første smakebit frå albumet som kjem i september 2021.

Stian Carstensen is nominated for The Nordic Council Music Prize 20218.6.2021 15:17:06 CEST | Pressemelding

Intrepid composer and myriad instrumentalist Stian Carstensen from Norway is nominated for The Nordic Council Music Prize 2021. Read more about the nominees here. Stian Carstensen released the single "Hippocampus Serenade" alongside an epic music video on May 21st. This is the first taste from his forthcoming album "Musical Sanatorium", which is due Fall 2021. Watch "Hippocampus Serenade" music video Stian Carstensen is the renowned multi-talented musician and leading light of the critically acclaimed Farmers Market. He is a multiple prize-winning recipient of the Norwegian Music Industry Awards and has collaborated with several renowned artists on many projects. Musically he is recognized for groundbreaking work blending different styles and traditions to push the boundaries of what is considered feasible. He has received glowing reviews from critics and fans who warm to his generous and personal stage performances. His new single release Hippocampus Serenade is a perfect precursor of

Debutalbum fra Ævestaden - "Ingen Mere Gråter"28.5.2021 08:00:50 CEST | Pressemelding

Den svensknorske trioen Ævestaden slipper endelig debutalbumet “Ingen Mere Gråter”. Nykomponert og tradisjonell musikk, med gamle og moderne instrumenter, der lyrer, fele, munnharpe, kantele, vokal og elektronikk klinger sammen i et nytt lydbilde. Musikken er altså folkemusikk, men i en nyere form og med et større klangrom å boltre seg i. Hør albumet her: https://orcd.co/ingenmeregraater - “Låtene handler om det bevisste og det underbevisste - det verdslige og det hellige - om liv og død. Her skildres de store følelsene; alt fra en intensiv bønn om å få innslipp i Guds rike og et ønske om at noen, noen gang, skal tenke på deg om kveldene.” - Ævestaden Ingen Mere Gråter er et album av tre folkemusikkfantaster som fant frem til hverandre gjennom sin sans for det dunkle og melankolske.Rent musikalsk byr denne plata på elementer som i sin forening vil føles nye og friske. Ikke bare er nyskrevne sanger flettet inn med salmetoner og gamle viser, her er også eldre folkemusikkinstrument blande