Heidelberg Materials

HeidelbergCement forsterker klimasatsningen med karbonfangst i Sverige

HeidelbergCement-konsernet, der både norske Norcem og deres svenske søsterselskap Cementa inngår, meddeler på en pressekonferanse i dag at man planlegger å utvikle verdens første klimanøytrale sementfabrikk hos Cementa i Slite på Gotland

Når karbonfangstanlegget settes i drift i 2030 vil det fange nesten 1,8 millioner tonn CO2 årlig. Ettersom bruken av biobasert brensel øker, og utslippene herfra regnes som CO2-nøytrale, så vil fabrikken bidra med såkalte minusutslipp.

Brevik CCS startskuddet for flere anlegg

I desember 2020 besluttet den norske regjeringen sin satsning på CCS. HeidelbergCement bygger nå verdens første fullskala-anlegg for karbonfangst i sementindustrien hos Norcem i Brevik. Anlegget skal fange 400 000 tonn årlig, noe som tilsvarer halvparten av fabrikkens utslipp. 400 000 tonn CO2 tilsvarer utslippene fra omlag 200 000 fossildrevne personbiler årlig.

Prosjektet ved Norcem i Brevik er i gang, og erfaringene derfra vil man ha god nytte av i planleggingen for et anlegg på Gotland.

– Vår klare målsettning er å etablere et CCS-anlegg i Slite, og det innebærer at HeidelbergCement og Sverige vil bli verdensledende på klimanøytral sementproduksjon. Vi har gode erfaringer med samarbeidet med norske politiske myndigheter. Vi satser derfor videre og vår ambisjon er å bygge et fire ganger så stort anlegg for karbonfangst ved fabrikken i Slite, sier Giv Brantenberg, General Mananger for HeidelbergCement Northern Europe.

Følger opp ambisjonene om å kutte utslipp

Anlegget i Slite dimensjoneres til å fange inn opp mot 1,8 milioner tonn CO2 årlig. Dette tilsvarer omlag 3% av Sveriges samlede CO2-utslipp årlig.

Satsingen på Slite CCS er på mange måter HeidelbergCements svar på spørsmålet om det kommer flere karbonfangstanlegg.

-Vi i HeidelbergCement har en klar ambisjon om å følge opp det norske Langskip-prosjektet. Slite-prosjektet er et stort steg framover, og viser at vi virkelig mener alvor med våre miljøambisjoner, sier Per Brevik, Ansvarlig for tillatelser og myndighetskontakt i HeidelbergCement Northern Europe.

Om Heidelberg Materials

Heidelberg Materials
Lilleakerveien 2A

HeidelbergCement Group er en av verdens største produsenter av byggematerialer, og er markedsledende innenfor tilslag, sement og betong. Konsernet har ca. 55 000 ansatte på over 3 000 steder i mer enn 50 land.

Følg pressemeldinger fra Heidelberg Materials

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Heidelberg Materials på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Heidelberg Materials