hei kalas er ute med «Stygge dyr»

hei kalas slår et slag for de stygge dyrene rundt om i verden på sin nyeste singel, som slippes i dag på Grappa Musikkforlag.

La skjeggkrea leve! Hør «Stygge dyr» her!

Noen dyr har øya på stilk og tenna i pissevinkel. Og kanskje skabb eller lus, eller slimete hud og stikkete bein. Noen har flass og dårlig ånde og sikler hele tida. Noen har pigger med gift!

Dette er de stygge dyra. Dem er det ingen som synger om. Det synes vi er veldig urettferdig:

Alle syng om hest og hund og katt
Om søte små kvalpa, pakka inn i vatt
Men ingen syng om kloakkdyra
Kloakkdyr er bra
Stygge dyr hipp hurra

Stygge dyr trenger også kjærlighet! Det er ikke bare søte katter som lager fin lyd, kommodovaranen sier kanskje også noe bra?! Og skjeggkrea må jo også bo en plass, har du tenkt på det?

Vi har tenkt masse på det. Til slutt hadde vi tenkt så mye på det at det ble en sang. Den synes vi selv har blitt ganske fin, synes du?

Dette er andre singel fra hei kalas sin kommende plate, Ell-o-ve-e, som kommer våren 2020.

I tillegg til å lure på hvorfor noen dyr er mer populære enn andre stiller også hei kalas andre eksistensielle spørsmål - om andre dimensjoner, sorte hull og det å savne noen veldig. Hvorfor gjør det vondt å spise iskrem altfor fort, eller når den du er glad i reiser bort? Alt som gjør deg trist, glad eller full av spørsmål – det lager vi musikk om.

Bandet hei kalas ble startet av kollegene Heidi Marie Vestrheim og Annikken Theodorsen i NRK Super i 2010. Etter hvert ble Roy Ole Førland med, og slik ble hei kalas komplett. Siden 2014 har de laget enormt mye musikk, turnert i regi av Kulturtanken, samt spilt på festivaler rundt om i Norge. Med på plata spiller også Jarle Bernhoft, som i tillegg har produsert den med Bjarne Stensli.

Tekst: Annikken Theodorsen, og Kåre Magnus Bergh
Musikk: Roy Ole Frøland, Annikken Theodorsen, Heidi Marie Vestrheim, og Kåre Magnus Bergh

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.