Bonnier Norsk Forlag

Heftige budkriger i over 15 land: Endelig Norgesbesøk

Hollywood og den internasjonale bokbransjen kjempet om rettighetene til Deepti Kapoor. Nå kommer forfatteren til Norge.

Deepti Kapoor kommer til Norge for å delta på litteraturfestivalen på Lillehammer. Hun er tilgjengelig for intervju i Oslo fredag 26. mai, og på Lillehammer 27. og 28. mai.

Flere titalls internasjonale forlag og filmselskaper har bydd på «I syndens tid» av suksessforfatter Deepti Kapoor. Romanen er på vei ut i 20 land, og det har vært intense budkriger spredt over hele verden. Boka har fått strålende anmeldelser, blant annet i Washington PostPublishers Weekly og The Guardian

20 filmselskaper i intens budkrig

I filmbransjen er interessen for det nye stjerneskuddet stor. Det var hele 20 filmselskaper i budkrig om rettighetene til filmatisering av romanen. Det var FX og Fox21 som stakk av med seieren, og de har blant annet filmatisert bøkene «Hunger games» av Suzanne Collins og «The Goldfinch» av Donna Tartt.

Strålende mottagelse i Norge

Som i resten av verden, har også norske anmeldere latt seg begeistre av indiske Deepti Kapoors storverk.

Leif Bull i Dagens Næringsliv sammenlignet Kapoor med blant andre Charles Dickens:

«Det er fartsfylte greier. Men først og fremst er dette et bredpenslet og fargesterkt panorama av typen vi kjenner fra romanens gullalder på 1800-tallet, da folk som Charles Dickens, Honoré de Balzac og Émile Zola satte seg fore å skildre samfunnet i sin helhet mellom stive permer, fra herskapshus til rennestein.»

«Her er det bare å bøye seg i støvet,» skrev Joakim Tjøstheim i Dagbladet.

I Stavnger Aftenblad slo Steinar Brandslet fast at «I syndens tid» var et mesterverk.

Rått politisk portrett av det moderne India

I skyggen av luksuriøse eiendommer, skitne forretninger og korrupte politikere blir tre menneskers liv bundet sammen. Ajay er tjeneren fra fattige kår som blir en av den mektige Wadia-families mest betrodde menn. Den forkjælte playboyen Sunny Wadia er imperiearvingen som bare har ett eneste mål for øyet, nemlig å knuse faren sin. Og Neda er den nysgjerrige journalisten som blir fanget i spennet mellom sin moral og sitt begjær. Det er en politisk, bredt anlagt og episk fortelling om det moderne India.

-Mafiaen i India skiller seg ikke nevneverdig fra de legitime forretningsfolkene og politikerne. En studie fra i fjor viste at 363 makthavende politikere var siktet for kriminelle forhold, inkludert voldtekt, mord og organisert kriminalitet, forteller Deepti Kapoor.

Om Deepti Kapoor

Deepti Kapoor er født i Moradabad, Uttar Pradesh, og vokste opp i Bombay, Bahrain og Dehradun. I 1997 begynte hun å studere journalistikk ved Universitetet i Delhi og tok deretter en master i sosialpsykologi.

Foto: Matthew Parker.

Ta kontakt for anmeldereksemplar eller intervju.

"I syndens tid" har fått strålende anmeldelser i inn- og utland.

Om Bonnier Norsk Forlag

Bonnier Norsk Forlag