Hedersdryss over Inderøya

- Denne prisen henger veldig høyt for oss, og er en skikkelig vitamininnsprøyting for videre jobbing, sier daglig leder i Inderøy Slakteri AS Håvard Gausen etter tildelingen av Stiftelsen Norsk Mats hederspris under NM i kjøttprodukter.
Inderøy Slakteri AS fikk Stiftelsen Norsk Mats hederspris 2022. F.v. Administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist, styremedlem Ståle Gausen, produksjonsleder Svein Harald Kirknes og pølsemaker Marte Størvold. Foto: John Terje Pedersen/KLF.

Rekordsalg av sodd

- Det er spenstig at en 80 år gammel kjøttbedrift har hatt samme hovedprodukt gjennom 80 år, nemlig Inderøysodd. Nå en Beskyttet Geografisk Betegnelse som inngår i perlerekken av trønderske matskatter, sier administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist som stod for tildelingen av hedersprisen.

- Etter to tøffe år med pandemi merker vi stor volumvekst. Da er det ekstra gledelig at mye av veksten kommer fra salg av våre tradisjonsrike produkter som sodd. Vi har rekordsalg av sodd til konfirmasjon! At konfirmantene vil ha sodd i selskapet sitt er fantastisk, sier en stolt og rørt daglig leder Håvard Gausen.

Soddoppskriften er den samme i dag som den har vært i generasjoner. - Vi er knallharde på de gamle oppskriftene, sier Gausen. Inderøy Slakteri er primus motor i arbeidet med å bruke Beskyttede Betegnelser for å styrke Trøndelag som reiselivsdestinasjon. Ingen turister som besøker Inn-Trøndelag skal reise derfra uten å ha smakt Festsodd!

Fagkompetanse og lokal forankring

Inderøy Slakteri er blant kjøttbedriftene i landet med aller størst tetthet av fagkompetanse med blant annet 8 pølsemakere, kokker og butikkslaktere. Arbeidsstokken hos Inderøy Slakteri er også høyst lokal - nesten alle er bosatt på Inderøya.

- Vi er født og oppvokst med tradisjoner. Våre ansatte har den typen taus kunnskap som du bare får etter en viss tid i en bedrift. Våre ansatte er nysgjerrige og på jakt. Fundamentet og drivkrafta vår får vi fra de etablerte produktene våre, men det er også rom for eksperimentering, avslutter Gausen.

Grov Pølse som stakk av med gullmedalje i NM i kjøttprodukter i kategorien tradisjonell pølse er laget etter oppskriften til Gausens bestefar. Grov Pølse har også merket Spesialitet for lokalmat i særklasse.

Om hedersprisen

Stiftelsen Norsk Mats hederspris er en pris som deles ut av Stiftelsen Norsk Mat til en virksomhet, person eller aktør i kjøttbransjen som har utmerket seg på en helt spesiell måte. I år ble hedersprisen delt ut for 9. gang under NM i kjøttprodukter som i år fant sted på Sentralen i Oslo.

Administrerende direktør i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist stod for tildelingen av årets hederspris. Foto: John Terje Pedersen/KLF.
Adm. dir i Stiftelsen Norsk Mat Nina Sundqvist overrekker hedersprisen til produksjonsleder Svein Harald Kirknes og pølsemaker Marte Størvold. Foto: John Terje Pedersen/KLF.