Heder til lokalmat fra Mosseregionen

Bjølsund Brie fra Rygge Meieri og Musli med tranebær fra Den Sorte Havre fikk tildelt Spesialitet under Mosseregionskonferansen torsdag 2. desember. – Jeg er så stolt! Jeg er veldig fornøyd med å få Spesialitet på osten vår, sa Sølvi Gammelsrød fra Rygge Meieri.
F.v. Hanne Tollerud, ordfører i Moss, Nina Sundqvist, adm.dir Stiftelsen Norsk Mat, Sølvi Gammesrød fra Rygge Meieri, Ingunn Anstensrud fra Den Sorte Havre og Reidar Kaabbel, ordfører i Våler.

Bjølsund Brie

Rygge Meieri har bare på et par år etablert seg som en solid lokalmatprodusent og produserer ost med melk rett fra egne kuer på Bjølsund Gård. Her er det kurasene Holstein og Melkesimmental som står for melka og som gir en særs god ystemelk.

Melken pasteuriseres og avkjøles og tilsettes økologisk fløte fra Røros. Ostemassen behandles vært skånsomt før den fylles i former og saltes. Ostene pakkes inn for at rødkittkulturen skal få en god start og etter 10 dagers tid er osten klar for pakking i ostepapir og klar for salg.

Fagjuryen mener Bjølsund Brie er en svært pen ost med noe rødkitt i skorpen. Osten er mild og behagelig kremet i konsistensen med en fyldig og rik munnfølelse.

«Jeg er veldig stolt og glad. Setter stor pris på å få tildelt Spesialitet for Bjølsund Brie og dette gir stor motivasjon videre», sier Sølvi Gammelsrød som driver og er yster på Rygge Meieri.

Musli med tranebær

Den Sorte Havre har flere produkter med Spesialitet, men har altså nok en gang fått et produkt gjennom nåløyet.

«Det er like stor stas hver gang! At vi har flere produkter med Spesialitet betyr at vi gjør de riktige tingene», sier Ingunn Anstensrud fra Den Sorte Havre.

Den Sorte Havre dyrker svarthavre i Våler i Østfold. De følger råvaren helt fra jordet til butikk og videreforedler ferdige produkter i egen regi.

Den Sorte Havre sin «Müsli med tranebær” består av 65% svarthavre fra Den Sorte Havre og 35% kuttede tranebær. Fagjuryen la spesielt vekt på den gode smaken av havregryn og konsistensen på produktet. Havren oppleves saftig og delikat, med en balansert smak av tranebær.

Utvalgt av fagjury

Merkeordningen “Spesialitet” er en offisiell merkeordning som viser forbrukeren vegen til god lokal mat og drikke. Merkeordningen skal fremme mangfoldet av lokalmat- og drikke i Norge, og ordningen forvaltes av Stiftelsen Norsk Mat.

Hvilke mat- og drikkevarer som kommer gjennom nåløyet bestemmes av en uavhengig fagjury, som gjør en grundig vurdering av kvalitet og smak. Produkter som blir tildelt dette merket skal være produsert i Norge, laget av lokale og norske råvarer, gjerne også basert på lokale oppskrifter. De skal også være blant de aller beste i sin kategori.

Les mer om:

Den Sorte Havre

Rygge Meieri

Fagjuryen og Spesialitet

Sølvi Gammesrød fra Rygge Meieri og Ingunn Anstensrud fra Den Sorte Havre.