Havvindprosjekt utenfor Skottland bygges med kabler fra Nexans Norway og garanti fra GIEK

Kabelleggingsfartøyet Nexans Aurora som er under bygging ved Ulstein Verft og som GIEK også er med å finansiere. Illustrasjonsfoto: Nexans
- Jeg vil gjerne gratulere Nexans Norway AS som har vunnet enda en kontrakt for leveranser til et stort havvindprosjekt. Flere norske selskaper gjør seg i økende grad bemerket innen havvind. Når statlige virkemidler som GIEK kan bidra til at disse kaprer markedsandeler er det veldig gledelig, sier næringsminister Iselin Nybø.
Britiske Seagreen Wind  Energy Ltd. som eies av fornybar energi-giganten SSE skal utvikle en bunnfast havvindpark utenfor den skotske kysten med en kapasitet på 1140 Megawatt. 114 turbiner skal installeres 27-80 kilometer utenfor kysten ved Dundee.
Konstruksjonsfasen starter i andre kvartal 2020, mens havvindparken skal stå klar i august 2022 og forsyne rundt én million husholdninger med strøm. Havvind dekker i dag rundt ni prosent av Storbritannias elektrisitetskonsum og forventes å stige til 30 prosent i 2030.

Nexans Norway AS leverer havvindkabler
Nexans har kontrakt for design, engineering, produksjon og installasjon av høyspent transmisjonskabler til havs og til lands. GIEKs garantidekning utgjør rundt 1,6 milliarder kroner. Danmarks Eksportkredit EKF deltar også i finansieringen av vindparken sammen med GIEK og en syndikat av internasjonale banker. Installasjonen skal etter planen foretas av Nexans’ sitt nye kabelleggingsfartøy Nexans Aurora som er under bygging ved Ulstein Verft og som GIEK også er med å finansiere.
- GIEK har bidratt finansielt til utvikling av flere av prosjektene vi har levert kabler til. Bidragene har vært et viktig premiss for realiseringen og en god støtte til oss som eksportør av norsk kompetanse og teknologi på verdensmarkedet, sier administrerende direktør Ragnhild Katteland i Nexans Norway AS.

Havvind-garantier siste halvår for fire milliarder kroner
– Vi jobber med flere havvindsaker og er stolte over å bidra til finansieringen av grønn energiproduksjon. Denne havvindparken er et viktig lavkarbonprosjekt for Skottland og Storbritannia som vil øke tilgangen på fornybar energi, sier Wenche Nistad, administrerende direktør i GIEK. – GIEKs mulighet til å utvide bankenes kapasitet, kan bidra til at norske leverandører vinner store kontrakter og om det i tillegg bidrar til det grønne skiftet som i denne saken, er det ekstra positivt, fortsetter Nistad.
Det siste halvåret har GIEK bidratt til havvindfinansiering for rundt fire milliarder kroner. Det dreier seg om leveranser fra Aibel, Fred Olsen Windcarriers og nå også Nexans Norway. Dette er norske leverandører som har lykkes med å etablere seg i det internasjonale havvindmarkedet.
Havvindmarkedet er et raskt voksende marked som byr på store muligheter for norske leverandører fremover: Ifølge Norwegian Energy Partners kan norske leverandører mangedoble sine leveranser til 50 milliarder kroner innen 2030. GIEK vil gjennom sine ordninger bidra til at norske eksportører lykkes.

Kontaktperson i GIEK:
Cecilie Grønntun, Senior kommunikasjonsrådgiver, Cell. +47-90652638
Kontaktperson i Nexans Norway AS:
Kristin Hessen, Kommunikasjons- og markedssjef, Cell. +47-90874208

Garantiinstituttet for eksportkreditt (GIEK) er en forvaltningsbedrift underlagt Nærings- og fiskeridepartementet (NFD). GIEKs oppgave er å fremme norsk eksport, sikre lokal verdiskapning og være en god finansiell partner og rådgiver for norske eksportører, gjennom å utstede garantier på vegen av staten. GIEK skal være et supplement til det private bankmarkedet og resultatmessig gå i balanse over tid.