Havn på Ormsund - et viktig miljøtiltak
På lag med naboene
Oslo havn ønsker å utvikle Ormsund med havnedrift tilpasset beliggenheten. Med naboer relativt tett på vil Oslo Havn ta spesielle hensyn når en fastsetter den fremtidige havnevirksomheten.
– Vi vurderer havneaktivitet som tar hensyn til beliggenheten med nære naboer. Det vil bli vurdert å etablere bygninger som kan virke som en buffer mellom havna og naboene. Vi vil også etablere landstrøm for skip til kai, og sørge for at så mye som mulig på havna er elektrifisert og automatisert, forteller Nes.
Bynær havn gjør byen grønnere
Oslo Havn har høye miljøambisjoner. Havna skal bidra til å få ned vegtrafikken ved å overføre gods fra veg til sjø.
– Målet er 50 % mer gods på skip innen 2034, og på den måten å redusere de store utslippene fra trailere. Ett containerskip kan erstatte 400 semitrailere, noe som tilsvarer 10 km med kø. Så det er helt klart både lokale og globale miljøgevinster ved å ta i bruk sjøveien, sier Nes.
Behov for havneareal
Sydhavna strekker seg i dag fra Kongshavn til Ormsund. Med byutviklingen av Grønlia, nord for Kongshavn, blir det stadig mindre plass til havnevirksomhet.
– Den betydelige reduksjonen av areal opp gjennom årene har gjort det nødvendig for oss å effektivisere havna, men arealeffektiviteten når også et metningspunkt. Det er en utfordring for Oslo Havn å nå de ambisiøse miljømålene på knappe arealer, og skal en vesentlig del av veksten i vareimport tas med sjøveien er det helt nødvendig å beholde Ormsund til havneformål, understreker Nes.
Oppstart av reguleringsarbeid
Nå starter kommunen reguleringsarbeidet med å legge til rette for fortsatt havn på Ormsundkaia. For å sikre betekningstid fattet Oslo kommune 20. september 2018 et midlertidig forbud mot tiltak på Ormsund. Det midlertidige forbudet gjelder produksjonsvirksomhet, og ikke ordinær havnedrift. Som en konsekvens av vedtaket har Plan- og bygningsetaten startet omregulering.
Formålet med reguleringen er:
· Tilrettelegging for fortsatt havn på Ormsundskaia.
· Å gi rammer for fremtidig bruk av havnearealene innenfor planområdet, og å sikre at havnearealene brukes i tråd med tiltenkt arealformål.
· Å ha kontroll på miljøpåvirkning for naboene og nærmiljøet, og at de ikke utsettes for uønsket støy, støv-, lukt- og lyspåvirkning fra virksomhet i havna.
For mer informasjon om reguleringsplanen vennligst se Plan- og bygningsetatens nettsider.
Nøkkelord
Kontakter
Kontakt: Åsa Nes, eiendomsdirektør Oslo Havn KF mob 913 40 870
Bilder
Om Oslo Havn KF
Oslo havn er Norges største offentlige gods- og passasjerhavn. En vanlig uke kommer det mellom 50 og 70 skip med gods og passasjerer til havna.
Følg pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Oslo Havn KF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Oslo Havn KF
Inntektsrekord i Oslo Havn11.3.2024 13:59:10 CET | Pressemelding
Oslo Havns inntekter var i fjor historisk gode. Dette til tross for et år med nedgang i gods påvirket av konjunktursvingninger.
Ekeberghallene rehabiliteres11.3.2024 07:00:00 CET | Pressemelding
Oslo Havn søker leietakere til bynære fjellhaller i Sydhavna.
Kommunene trenger havnene for materialgjenvinning7.12.2023 07:00:00 CET | Pressemelding
Avfall er blant de største varestrømmene i Norge bortsett fra olje, gass og byggeråstoff – og det bør fraktes med skip.
Håndtrykk for grønn korridor1.11.2023 12:08:00 CET | Pressemelding
En maritim samarbeidsavtale mellom byene Oslo og Rotterdam, og én progressiv kunde som satser helhjertet på bærekraft, kan sikre grønn korridor.
Lanserte historisk turguide for Oslo havn26.10.2023 07:00:00 CEST | Pressemelding
Bli med på sju spennende turer i Oslo havn fra 1600-tallet og til i dag.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom