Havbasert vindkraft på fiskerårsmøte

Havbasert vindkraft blir tema, når Fiskebåt Sør har årsmøte i Bergen tirsdag 3. desember. - Det har vært stor motstand mot å etablere vindkraft på land, men det er også utfordringer med å flytte turbinene til havet. Dette ønsker vi å få belyst på årsmøtet, sier Odd Kristian Dahle, informasjonsleder i Fiskebåt.

Foto: Odd Kristian Dahle/Fiskebåt.

Flere av de planlagt vindrkaftverkene kommer nemlig i konflikt med fiskeriinteresser.

- Vi er ikke mot havbassert vindkraft, men ønsker å være med i dialogen før det legges til rette for nye vindkraftanlegg i havet. Flere steder kommer anleggene i konflikt med viktige gyte- og fiskeområder. Det bør vi prøve å unngå, sier Dahle.

Til årsmøtet kommer både forskere fra Havforskningsinstituttet, forvaltningen gjennom Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE), representant fra Equinor og stortingspolitikere. Det blir også avholdt en paneldebatt om temaet (se fullstendig program for møtet under)

I tillegg til vindkraft blir det også debatt om regjeringens forslag til nytt kvotesystem som nå er til behandling i Næringskomiteen på Stortinget.

I sommer la regjeringen fram sitt forslag til det som skal være et nytt og enklere kvotesystem for fiskeflåten. Behandlingen i Stortinget er nå i gang, og er ventet å avsluttes rundt påsketider.

Fiskebåt Sør er en regionforening i Fiskebåt – havfiskeflåtens organisasjon, som er en interesseorganisasjon for den havgående norske fiskeflåten.

Media er velkommen til å følge årsmøtet som avholdes tirsdag 3. desember på Grand konferanse- og festlokaler, Ole Bulls plass 1, Bergen.

-------------------------------

DAGSORDEN ÅRSMØTE I FISKEBÅT SØR 3. DESEMBER 2019

Kl 10:00 – 10:20

Velkommen - styreleder Stig Østervold i Fiskebåt Sør

Sak 1

Godkjenning av møteinnkallelsen

Sak 2

Konstituering

1. Valg av møteledere
  2. Navneopprop, registering av stemmeberettigede
  3. Forretningsorden
  4. Valg av referenter og signering av protokoll
  5. Valg av redaksjonsnemd

Kl 10:20 – 11:10

Sak 3

”Havvind - ”

Innleder: Ann Myhrer Østenby (Norges vassdrag- og energidirektorat), Karen de Jong (HI), Liv Kari Eskeland (H) og fiskebåtreder Bjarte Nordtun

Kl 11:10– 11:30

Kaffepause

Kl 11:30 – 12:15

"Paneldebatt - havvind"

Deltakere: Ann Myhrer Østenby, Sebastian Bringsværd (Equinor), Bjarte Nordtun, Ruth Grung (Ap), Liv Kari Eskeland (H) og Karen de Jong (HI).

Ledes av informasjonsleder Odd Kristian Dahle i Fiskebåt

Kl 12:15 – 13:15

Julelunsj – pinnekjøtt og svineribbe m.m.

Kl 13:15 – 14:30

Sak 4

Leverer kvotemeldingen på – stabile og forutsigbare rammevilkår, forenkling og økt lønnsomhet?

Innledere: Fiskeridirektør Liv Holmefjord, Mons Alfred Paulsen advokat i Thommessen AS og Audun Maråk adm.dir i Fiskebåt

Kl 14:30– 14:45

Kaffepause

Kl 14:45-16:00

Sak 5

Årsrapport 2019

Sak 6

Regnskap og revisjonsrapport for 2019

Sak 7

Fastsettelse av kontingent og godtgjørelser for 2020

Sak 8

Valg

Foto: Odd Kristian Dahle/Fiskebåt.