Amedia

Håvard Solheim konstitueres som konserndirektør for data og teknologi i Amedia

Del
Håvard Solheim (37) konstitueres som konserndirektør for data og teknologi i Amedia med umiddelbar virkning. Han overtar rollen etter Pål Nedregotten, som er ansatt som direktør for teknologi og publikumstjenester i NRK.
Håvard Solheim er konstituert som konserndirektør for data og teknologi i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Håvard Solheim er konstituert som konserndirektør for data og teknologi i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia

Håvard Solheim ble ansatt i Edda Media i 2004, som ble en del av Amedia etter sammenslåingen med A-pressen i 2012. Han har hatt ulike lederroller knyttet til utvikling og teknologi.

Solheim tiltrer umiddelbart
Håvard Solheim kommer fra rollen som utviklingsdirektør i Amedia. Han tiltrer umiddelbart. 

– Jeg er stolt av at vi har så dyktige medarbeidere med kapasitet og kompetanse som Håvard, og jeg er veldig glad for at han har sagt ja til å påta seg en så sentral nøkkelrolle på kort varsel. Håvard har i mange år spilt en viktig rolle i flere store utviklingsprosjekter i Amedia, med blant annet etablering av identitetsløsningen aID. Han har lang fartstid i konsernet og kjenner virksomheten svært godt. Håvard har derfor de beste forutsetningene for å forstå de teknologiske utviklingsbehovene til våre mediehus i den globale kampen om folks tid. Håvard er en god leder, og jeg er sikker på at han vil fylle rollen som konserndirektør for data og teknologi på en utmerket måte, sier konsernsjef Anders Møller Opdahl.

– Jeg er ydmyk og takknemlig for tilliten, og vil sammen med et kompetent og dedikert lag sørge for at vi  fortsetter arbeidet vårt med  å sikre de teknologiske rammebetingelsene for Amedias aviser i den tøffe konkurransen om folks oppmerksomhet. Så er jeg, i likhet med mange kolleger, takknemlig for Påls lederskap gjennom mange år, og ønsker ham lykke til med nye oppgaver i NRK, sier Håvard Solheim, konstituert konserndirektør for data og teknologi i Amedia.

Nedregotten slutter
Pål Nedregotten harjobbet i Amedia siden 2005, og har hatt ulike lederroller knyttet til utvikling og teknologi. Han ble en del av konsernledelsen i 2016.  

– Under Påls ledelse har vi bygge opp et utviklingsmiljø som er helt i tet på vesentlige områder. Vi har med stor suksess etablert identitetsløsningen aID, som nå er en viktig forutsetning for både Amedia og våre partnere. Han har også bidratt til at Amedia er ledende på dataforvaltning i hele vår virksomhet, og har vært en viktig ambassadør for konsernet. Pål har rett og slett lagt ned en imponerende innsats for vårt selskap gjennom 18 spennende år, og jeg ønsker ham lykke til i ny rolle hos NRK, sier Anders Møller Opdahl, konsernsjef i Amedia. 

– Det er med en stor porsjon vemod  jeg forlater verdens beste aviskonsern. Etter 18 år i A-pressen og Amedia har jeg fått bidra i en utrolig medieutvikling fra papiravis til digital brukerbetaling, og fulgt Amedia på reisen til å bli en av verdens mest avanserte digitale utgivere av lokale og landsdekkende medier. Det har vært et privilegium, men det er en tid for alt. Når jeg nå går videre til NRK, gjør jeg det i vissheten om at Amedia er i de beste hender, sier Pål Nedregotten. 

Som følge av overgangen  til NRK, fratrer Pål Nedregotten umiddelbart vervet han har på vegne av Amedia som styreleder i bransjeorganisasjonen MBLs hovedstyre. 

Nedregotten vil jobbe i Amedia ut april. 

Kontakter

Bilder

Håvard Solheim er konstituert som konserndirektør for data og teknologi i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Håvard Solheim er konstituert som konserndirektør for data og teknologi i Amedia. Foto Ihne Pedersen / Amedia
Last ned bilde

Om Amedia

Amedia
Amedia
Schweigaards gate 15
0191 Oslo

22 00 90 00http://www.amedia.no

Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold. 

Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk. 

Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører. 

Vårt redaksjonelle nettverk omfatter  nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap. 

Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag. 

I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.

I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet  Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.

Følg pressemeldinger fra Amedia

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Amedia

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye