Hasj, alkohol, medikamenter og spill er noen av emnene arbeidslivet ikke vil prate om

I 2016 mottok Akan kompetansesenter nærmere 700 veiledningssamtaler fra bekymrede ledere og medarbeidere. Når arbeidslivet ringer har det gjerne blitt så store og vanskelige saker fordi man har utsatt å ta grep. Da har de et problem som må håndteres. Nå lanserer Akan kompetansesenter tre nye dilemmafilmer for å hjelpe arbeidslivet å sette ord på de emnene det ikke prates om. Hensikten er å forebygge.

Hvordan håndterer du disse dilemmaene?

Dilemmaverktøy er utviklet for å sette ledere og ansatte i stand til å diskutere dilemmaer knyttet til alkoholkultur, rus og avhengighet. De første filmene i verktøyet ble lansert i 2015 der seerne blir oppfordret til å diskutere alkoholkultur, bakrus og påvirkning på jobb. På www.dilemmaverktoy.no utvides verktøyet nå med problemstillinger knyttet til pengespill, medikamentbruk og narkotika. Skal leder for eksempel bry seg om at en ansatt røyker hasj på fritiden, tar medikamenter på jobb for å håndtere hverdagen eller spiller bort mesteparten av lønnen på pengespill?

"Jeg tror det mangler åpenhet og kunnskap om temaer som spill, narkotika og medikamentbruk i arbeidslivet. Vi ønsker først og fremst å bidra til at virksomheter skal ha en dialog og bevissthet knyttet til disse temaene", sier Camilla Lynne Bakkeng, fagansvarlig og seniorrådgiver i Akan kompetansesenter.

I en ny studie gjennomført av FHI i 2016, der spyttprøver og spørreskjemaer ble brukt, kom det frem at 5,2 % hadde brukt beroligende og/eller sløvende legemidler de siste par dagene, mens 1,4 % hadde brukt illegale stoffer.

Stor verdi for arbeidslivet

En virksomhet som har benyttet seg av verktøyet er Tollregion Oslo og Akershus. Virksomheten som teller ca. 400 ansatte, har blant annet vist filmene og diskutert filmene om alkohol, først i ledergruppen, så kontorvis

"Jeg synes filmene setter ord på dilemmaer som kan oppleves som vanskelige på en veldig god måte. Verktøyet har bidratt til å holde vår policy for rus og spill vedlike, samt at det har hjulpet oss å kommunisere viktigheten av Akan-arbeidet i virksomheten", forteller Anniken Giil, tolloverinspektør i Tollregion Oslo og Akershus.