Harstad får ny avis

Nu Publishing AS etablerte seg i Bodø for 18 år siden og har siden satset også i Rana og Vefsn. Nu Publishings mål er å starte aviser i områder som mangler avis eller aviskonkurranse.
– Å satse i en by som Harstad ligger helt i kjernen av vår strategi, sier daglig leder Geir Are Jensen.
Nu Publishing AS er eid av Amedia (90,1 prosent) og Geir Are Jensen (9,9 prosent).
– Det er svært lenge siden Harstad Tidende hadde reell konkurranse og byens befolkning fortjener to aviser, sier Jensen.
To redaksjonelle ledere fra Harstad Tidende melder overgang til den nye aktøren. Morten I. Jensen blir ansvarlig redaktør for den nye avisen. Han forlater dermed stillingen som nyhetsredaktør i Harstad Tidende. Med seg får han Lars Richard Olsen, som har vært frontsjef i Harstad Tidende, og blir nyhetsredaktør i nyskapningen.
– For oss er den største motivasjonen å bygge opp en ny bedrift i Harstad, skape arbeidsplasser og gi folk en knakende god nettavis som engasjerer, utfordrer og heier frem Harstad, sier Jensen og Olsen. De blir begge medeiere i den nye, heldigitale avisen, som ennå ikke har fått sitt navn.
– Vi tror at både lesere og annonsører ser behovet for en ny og sprek avis som vil styrke mediemangfoldet i Harstad. Vi gleder oss veldig til å komme i gang. Folk i alle aldersgrupper er mer digitale, og det å kunne nå fram med nyhetene umiddelbart uten å tenke på papir er kult. Vi har hatt en flott arbeidsplass i Harstad Tidende, men kunne ikke la denne sjansen gå fra oss.
Geir Are Jensen er særdeles fornøyd ansettelsene av Morten I. Jensen og Lars Richard Olsen.
– Vi kunne ikke fått en bedre start enn å få med oss Morten og Lars Richard. De er to svært gode avismakere med topp instinkt for å lykkes digitalt. De har masse trøkk i seg. Det skal Harstad få merke når vi setter i gang, sier Jensen. Han opplyser at målet er å ansette ytterligere 1-2 redaksjonelle medarbeidere før oppstart, samt markedssjef. Deretter vil vi øke bemanningen i tråd med de vekstplanene vi har, fortsetter Jensen.
– Når blir det oppstart?
– Det vil vi informere om i løpet av kort tid.
– Hva er de videre planene med Nu Publishing?
– Nu Publishing AS er et selskap som går hardt inn der en avis trengs, til beste for lokalsamfunn og mediemangfold. Selskapet er fundert på geriljatankegangen fra Bodø Nu-sfæren gjennom 18 år – og på Amedias erfaring og soliditet. Det er en topp kombinasjon. Muligheten for enda flere nyetableringer rundt om i landet fremover er avgjort tilstede. Vi lytter gjerne til lokale initiativ fra hvor enn de måtte komme. Jeg tror ikke Harstad blir den siste byen vi angriper i år, sier Jensen.
Kontakter
Geir Are Jensen, daglig leder i Nu Publishing AS, telefon 975 23 895
Bilder


Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
Amedia presenterer årsresultatet for 202418.6.2025 13:36:18 CEST | Presseinvitasjon
Onsdag 25. juni klokka 12.00 presenterer Amedia sitt årsresultat for 2024. Sted: Schweigaards gate 15, Oslo
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom