Harstad får ny avis

Nå blir det aviskonkurranse i Harstad. Nu Publishing AS inntar byen med en ny digital lokalavis. – Harstad trenger en avis til. Med vår nye avis øker vi mediemangfoldet, konkurransen og gir folk et enda bedre nyhetstilbud, sier Geir Are Jensen.
Foto: Øivind Arvola
Morten I. Jensen (til høyre) og Lars Richard Olsen gleder seg stort til satsingen på ny avis i Harstad. De blir henholdvis ansvarlig redaktør og nyhetsredaktør. Foto: Øivind Arvola

Nu Publishing AS etablerte seg i Bodø for 18 år siden og har siden satset også i Rana og Vefsn. Nu Publishings mål er å starte aviser i områder som mangler avis eller aviskonkurranse.

– Å satse i en by som Harstad ligger helt i kjernen av vår strategi, sier daglig leder Geir Are Jensen.

Nu Publishing AS er eid av Amedia (90,1 prosent) og Geir Are Jensen (9,9 prosent).

– Det er svært lenge siden Harstad Tidende hadde reell konkurranse og byens befolkning fortjener to aviser, sier Jensen.

To redaksjonelle ledere fra Harstad Tidende melder overgang til den nye aktøren. Morten I. Jensen blir ansvarlig redaktør for den nye avisen. Han forlater dermed stillingen som nyhetsredaktør i Harstad Tidende. Med seg får han Lars Richard Olsen, som har vært frontsjef i Harstad Tidende, og blir nyhetsredaktør i nyskapningen.

– For oss er den største motivasjonen å bygge opp en ny bedrift i Harstad, skape arbeidsplasser og gi folk en knakende god nettavis som engasjerer, utfordrer og heier frem Harstad, sier Jensen og Olsen. De blir begge medeiere i den nye, heldigitale avisen, som ennå ikke har fått sitt navn.

– Vi tror at både lesere og annonsører ser behovet for en ny og sprek avis som vil styrke mediemangfoldet i Harstad. Vi gleder oss veldig til å komme i gang. Folk i alle aldersgrupper er mer digitale, og det å kunne nå fram med nyhetene umiddelbart uten å tenke på papir er kult. Vi har hatt en flott arbeidsplass i Harstad Tidende, men kunne ikke la denne sjansen gå fra oss.

Geir Are Jensen er særdeles fornøyd ansettelsene av Morten I. Jensen og Lars Richard Olsen.

– Vi kunne ikke fått en bedre start enn å få med oss Morten og Lars Richard. De er to svært gode avismakere med topp instinkt for å lykkes digitalt. De har masse trøkk i seg. Det skal Harstad få merke når vi setter i gang, sier Jensen. Han opplyser at målet er å ansette ytterligere 1-2 redaksjonelle medarbeidere før oppstart, samt markedssjef. Deretter vil vi øke bemanningen i tråd med de vekstplanene vi har, fortsetter Jensen.

– Når blir det oppstart?

– Det vil vi informere om i løpet av kort tid.

– Hva er de videre planene med Nu Publishing?

– Nu Publishing AS er et selskap som går hardt inn der en avis trengs, til beste for lokalsamfunn og mediemangfold. Selskapet er fundert på geriljatankegangen fra Bodø Nu-sfæren gjennom 18 år – og på Amedias erfaring og soliditet. Det er en topp kombinasjon. Muligheten for enda flere nyetableringer rundt om i landet fremover er avgjort tilstede. Vi lytter gjerne til lokale initiativ fra hvor enn de måtte komme. Jeg tror ikke Harstad blir den siste byen vi angriper i år, sier Jensen.

Geir Are Jensen, daglig leder i Nu Publishing AS, telefon 975 23 895

Foto: Øivind Arvola
Foto: Rune Nilsen
– Det er på høy tid at det blir aviskonkurranse i Harstad, sier daglig leder Geir Are Jensen i Nu Publishing AS. Foto: Rune Nilsen