Harmonisk og sportslig – understellet på nye ID.4

Letthåndterlig i byen, smidig på landeveien, og avslappende på motorveien: Nye ID.4 fra Volkswagen er en allrounder som blir en fornøyelse å kjøre. Volkswagen har benyttet mye av sin spisskompetanse i understellet til den elektriske SUV-en, både i de mekaniske delene og i den elektroniske reguleringen.
  • Avansert hjuloppheng med en kompakt, multilinket bakaksel
  • Kjøredynamikkregulering i bilens sentrale styreenhet, for mer agilitet og stabilitet
  • Aerodynamisk optimerte felger, ulik dekkbredde foran og bak, og kraftige bremser
  • Toppmodellen ID.4 Max får progressiv styring og dynamisk regulering av understellet (DCC)

– Den elektriske SUV-en ID.4 blir morsom å kjøre, på samme måte som den kompakte ID.3, forklarer Karsten Schebsdat, leder for kjøredynamikk hos Volkswagen. – Vi har fått på plass tallrike nye ideer og reguleringssystemer, som øker sikkerheten og kjøregleden, fortsetter han.

Lavt tyngdepunkt gir sportslige kjøreegenskaper. Konseptet i ID.4 gir de beste forutsetningene for kjøreglede. Bakhjulstrekk gir gode fremdriftsegenskaper – noe som er spesielt viktig for norske vinterforhold. Høyvoltsbatteriet ligger mellom akslene, som bilens laveste punkt. Det gir både et lavt tyngdepunkt, og en svært gunstig vektfordeling: Alle drivlinjevarianter varierer maksimalt én prosent fra idealverdien 50:50.

Forakselen til ID.4 er en McPherson-konstruksjon, med styreutveksling 15,9:1. For første gang i en Volkswagen ligger styremekanikken foran forhjulenes senter, en plassering som garanterer høy stabilitet ved rask svingkjøring. Bak finnes en avansert nyutvikling: en kompakt multilinkaksel, montert på en hjelperamme som er fleksibelt forbundet med karosseriet. For å spare vekt, er deler av opphenget laget i aluminium.

Store hjul og sterke bremser. Hjulutvalget til ID.4 starter med 18-tommers felger, enten i stål eller aluminium. Fra modellen ID.4 Life er 19-tommere standard, men bilen leveres også med 20- og 21-tommer felger. Selv om de store hjulene trenger mye plass i hjulhusene, har ID.4 en svingradius på bare 10,2 meter, som er ekstremt lite for en bil i denne klassen.

Felgene har skivedesign som optimerer aerodynamikken, og dekk med lav rullemotstand. Inngangsmodellene ID.4 Pure og ID.4 City vil få en bredde på 235 mm foran og bak, med en profil som er avhengig av felgstørrelsen. Alle andre modeller vil få ulik dekkbredde foran og bak. Forakselen vil få 235 mm brede dekk, mens bakakselen vil være utstyr med dekk som er 255 mm brede.

Den robuste SUV-en har kraftige bremser. Modellene med 77 kWh-batteri netto energinnhold vil få 358 mm store bremseskiver foran. Bakhjulene får trommelbremser, med et bremsebelegg som skal vare i hele bilens levetid. Dette eliminerer problem med korrosjon. Bakbremsene på ID.4 blir nemlig brukt svært lite i daglig kjøring, siden mye av gjøres med elektromotoren – for å regenerere energi.

Progressiv styring, dynamisk understell (DCC) og førerprofilvalg. Med sportspakken «Pluss» (standard i toppmodellen ID.4 Max), får understellet til ID.4 enda mer å by på. For det første, en progressiv styring, som blir mer direkte for økende styreutslag. Utvekslingen varierer fra 15,9:1 til 14,5:1. En annen viktig ingrediens er det adaptive understellet (DCC). Alt etter underlag og kjøresituasjon reguleres støtdemperne på hvert hjul individuelt, 200 ganger per sekund. Det muliggjør både høy komfort, og en kontant kontakt med underlaget når det er ønsket og/ eller nødvendig.

DCC og progressiv styring er koplet sammen med førerprofilene. Føreren kan i utgangspunktet velge mellom «Eco», «Comfort» og «Sport», men i «Individual» finnes det flere muligheter for tilpasninger. Her kan det gjøres finjusteringer mellom sport og komfort, eller til og med gjøre disse modiene mer ekstreme – altså mer komfortabelt eller mer sportslig.

Kjøredynamikkmanageren. Dersom sjåføren vil, kan ID.4 ta svingene svært raskt, stabilt og nær nøytralt – også takket være den elektroniske kjørdynamikkreguleringen, som arbeider tett sammen med stabilitetskontrollen ESC. Volkswagen viste dette første gang i nye Golf: Kjøredynamikkregulatoren samkjører individuelle bremseinngrep fra den elektroniske differensialbremsen, XDS, med reguleringen av støtdemperne, DCC. Her benyttes en digital referansemodell for å oppnå best mulig styre- og fremdriftsrespons i alle situasjoner. Allerede når sjåføren styrer inn i en sving, oppleves dette ved at bilen reagerer spontant, lineært og presist.

ESC samarbeider i tillegg tett med den sentrale styreenheten for elektromotoren og kraftelektronikken. Selv om en bil med bakhjulsdrift vil ha en grunnleggende tendens til overstyring, gjør dette sikkerhetsnettet at bakhjulene til ID.4 beholder et stabilt veigrep i alle situasjoner – ved full gass, ved rask svingkjøring, og ved bremsing med regenerering. Antispinnfunksjonen tar utgangspunkt i hjulenes omdreiningstall, en nyhet hos Volkswagen. Hvert millisekund beregnes ideell hjulrotasjon på nytt, og systemet reagerer dermed så raskt og smidig at føreren knapt kan merke det.

Modellutvalget utvidet. ID.4 er den første elektriske SUV-en fra Volkswagen, og Volkswagens første globale elektriske bil. Etter lanseringsmodellene 1ST og 1ST Max blir den internasjonalt tilbudt som åtte forhåndskonfigurerte modeller. Endelig modellprogram i Norge vil bli kjent senere. Høyvoltsbatteriet kommer med enten 52 eller 77 kWh netto energiinnhold, noe som gir rekkevidder på opptil 520 (WLTP). Elektromotoren vil kunne leveres i tre effektutgaver mellom 109 kW (148 hk) og 150 kW (204 hk).

Fremtidens mobilitet er elektrisk. I tråd med strategien «Transform 2025+» investerer Volkswagen 11 milliarder euro i elektrisk mobilitet innen 2024. ID.4 er etter ID.3 den andre bilen i ID.-familien. Denne nye modellserien utfyller det klassiske modellutvalget til merket. Begrepet ID. står for intelligent design, identitet og visjonære teknologier.

Forklaring til illustrasjon:

Harmonisk og agil

Understellet til nye ID.4

Lavt tyngdepunkt

Optimal vektfordeling og dynamisk kjørefølelse takket være plasseringen av høyvoltsbatteriet mellom akslene.

Multilink-aksel

Hjulopphenget er festet i en hjelperamme, som også holder fremdriftsenheten.

Trommelbremser

Bremsebelegg med livstidsvarighet, og optimerte korrosjonsegenskaper.

McPherson foraksel

Lettvektskonstruksjon med aluminiumkomponenter for en direkte og stabil styrerespons.

Volkswagen er Norges mest kjøpte bilmerke, og det for tiende året på rad i 2019. Volkswagen har modeller for enhver smak, og ligger helt i tet når det gjelder teknologi, sikkerhet og miljø. Volkswagen er ledende på ladbare biler i Norge med sine elbiler og ladbare hybrider. Globalt skal Volkswagen bli verdensledende innen elektrisk mobilitet, med en produksjon på en million elbiler fra 2025.