Hårfint ja-flertall i bussoppgjøret

Kun 85 stemmer sørget for et flertall for forhandlingsresultatet i uravstemningen til bussbransjeavtalen. Oppgjøret er dermed vedtatt og videre streik avverget.
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

Når stemmene fra alle fire forbund ble lagt sammen var det 50,44 prosent som stemte ja og 49,56 prosent som stemte nei. I Yrkestrafikkforbundet stemte 59,4 prosent ja og 40,6 prosent nei, med henholdsvis 2697 og 1843 stemmer. Valgdeltakelsen i YTF var på hele 84,2 prosent.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes varsler videre kamp i kommende oppgjør.

- Når flertallet ble så knapt til et oppgjør som er langt bedre enn de fleste andre har fått i 2020, så viser det at mange bussjåfører føler en stor frustrasjon over sin arbeidssituasjon, sier forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.

- Det er tydelig at arbeidsgiverne må følge opp sine lovnader om å få bussjåførlønna mer på linje med industriarbeidere i kommende oppgjør. Det er stor frustrasjon hos mange bussjåfører over manglende tid til sikkerhetssjekk og nødvendige pauser i en stressende jobbhverdag. Vi er midt i en rekrutteringskrise. Bransjen har en stor utfordring med å sikre rekrutteringen av fremtidens bussjåfører, dersom folk ikke opplever at de har en lønn å leve av og en arbeidsdag og leve med. YTF retter nå blikket mot 2022. Kampen for bedre lønn og arbeidsvilkår for bussjåførene fortsetter da, avslutter Klungnes.

Yrkestrafikkforbundet, Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet forhandler sammen, streiker sammen og stemmer sammen i bussbransjeavtalen. Det er derfor det samlede antall stemmer som avgjør i uravstemningen.

Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes. Foto: Kåre Sponberg

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding

I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.