Harald A. Møller: Takker Solberg-regjeringen for elbilgjennombrudd

Statsbudsjettet Solberg-regjeringen la frem i dag legger til rette for fortsatt elbilvekst i Norge. Nå ber Norges største bilimportør påtroppende regjering om å videreføre elbilinsentivene.
Ulf Tore Hekneby, Administrerende direktør i Harald A. Møller AS

– Med dagens statsbudsjett legger Solberg-regjeringen til rette for at elbilsuksessen de har vært med å skape kan rulle videre kommende år. De siste åtte årene med effektive elbilinsentiver har gjort at målet om rent elbilsalg om fire år er innen rekkevidde. Når stafettpinnen gis videre til Støres regjering er det bare oppløpssiden igjen, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller.

Hekneby og Harald A. Møller AS, med merker som Volkswagen, Audi og ŠKODA i porteføljen, er tydelige i sitt råd til påtroppende regjering:

– Med våre merker ligger vi an til å nå 2025-målet, og kanskje allerede før 2024. Men det kan snu veldig fort om Støres regjering innfører moms på elbiler for raskt. La insentivene virke gjennom de neste par avgjørende årene, nå som elbilen står på terskelen av et ordentlig gjennombrudd også i distriktene, sier Hekneby.

I statsbudsjettet foreslås det ulike grep for bilavgiftene, men de viktigste insentivene for elbiler planlegges videreført.

– Vi har forståelse for at myndighetene må starte arbeidet med et bærekraftig bilavgiftssystem for fremtiden, men det viktigste nå er at de sentrale elbilinsentivene videreføres. Det er vi glade for at Solberg-regjeringen legger opp til i sitt budsjett, sier Hekneby.

Harald A. Møller AS er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA, som alle har rullet ut offensive elbilsatsinger de siste årene. Et bredere utvalg elbilmodeller i alle segmenter har gjort elbilen til et mer aktuelt valg for alle typer bilkunder, uavhengig av bosted. Hekneby peker på at de rødgrønne partienes planer om moms-innføring på elbiler, med innslagspunkt fra 600.000 kroner, kan ramme barnefamilier og distriktene først.

Elbiler er fortsatt mer kostbare å produsere enn biler med forbrenningsmotorer, og elbiler i familiesegmentet blir berørt om større og nødvendigvis mer kostbare modeller får momspåslag.

– Elbilmodellene med stor plass og rekkevidde, tilpasset barnefamilier og de som kjører mye i hverdagen, er modeller som kan merke den rødgrønne momsen først. Samtidig er dette kunder som kjenner på kroppen en fortsatt mangelfull ladeinfrastruktur i store deler av landet. Da er det skummelt å vanne ut kjøpsinsentivene for de modellene denne delen av markedet ser som aktuelle, sier Hekneby.

Elbiler er fortsatt mer kostbare å produsere enn biler med forbrenningsmotor, noe av bakgrunnen for at elbilinsentivene har vært avgjørende for konkurransekraften til nullutslippsteknologien.

I tillegg trekker Hekneby frem elbilgjennombruddet i andre europeiske markeder som noe den nye regjeringen må ta hensyn til.

– Nå er den internasjonale etterspørselen etter elbiler større enn produksjonskapasiteten. Sterke insentiver innføres i store europeiske markeder. Om Norge parallelt med dette begynner å vanne ut insentivene, risikerer vi at fabrikkene prioriterer andre markeder enn det norske når de fordeler elbilene alle markeder etterspør, sier Hekneby.

Harald A. Møller takker Solberg-regjeringen

Harald A. Møller roser Solberg-regjeringen for at de har opprettholdt insentivene som har vært avgjørende for å øke farten på elbilsalget.

– Vi har nå hatt åtte år med en elbilpolitikk som har virket, med et særlig engasjement fra Venstre. Vi håper at den får leve videre på vei mot målstreken og et nybilsalg som er fullelektrisk. Fra vårt ståsted kan det 2023 være riktigere timing for en momsinnføring, med et bunnfradrag på 800.000 kroner, sier Hekneby.

Harald A. Møller og Ulf Tore Hekneby er også opptatt av hvordan varebilsegmentet skal elektrifiseres videre.

– Elbilinsentivene har ikke samme effekt i varebilsegmentent, og dette er et marked som fortsatt trenger mye drahjelp før teknologien fullt ut svarer til behovene, sier Hekneby.

Ulf Tore Hekneby, Administrerende direktør i Harald A. Møller AS