Møller Mobility Group

Harald A. Møller spår rekordår i 2022

Del
Norges største bilimportør forventer at det settes rekord for nye personbiler utlevert i Norge i 2022. Samtidig er de redd for at elbilsalget kan stagnere om regjeringen vanner ut de viktigste elbil-insentivene.
Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5

- Vi så hvor sårbart elbilsalget kan være da regjeringen foreslo å fjerne skattefordelen for firmabilkunder som kjører elbil. Samme dag som forslaget kom på bordet, opplevde forhandlerne våre stor trafikk av kunder som ville endre bestillingen fra elektrisk til fossilt, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør for Harald A. Møller AS.

Fremfor å fjerne hele skattefordelen som regjeringen foreslo, fikk de flertall i Stortinget for en halvering av den opprinnelige skattefordelen. I regjeringsplattformen til Senterpartiet og Arbeiderpartiet legges det i inneværende stortingsperiode også opp til moms på elbiler med en bunnfradragsmodell. Elbilinsentivene fremover er ett av flere elementer Harald A. Møller AS mener skaper usikkerhet i bilmarkedet, som også preges av pandemi og mangelen på mikrobrikker.

Harald A. Møller er importør av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA, SEAT og CUPRA, som alle har rullet ut offensive elbilsatsinger de siste årene. I tillegg importerer de Volkswagen Nyttekjøretøy. Harald A. Møller er en del av Møller Mobility Group, som nylig signerte Grønnvaskingsplakaten som en rettesnor for det videre bærekraftarbeidet i konsernet.

Elbilandelen for Harald A. Møllers personbilmerker ender i 2021 tett på 90 prosent. Selv forventer de ytterligere vekst og et praktisk talt fullelektrisk salg i god tid før 2025, gitt at ikke de viktigste insentivene tas vekk for tidlig. Det var ett av flere temaer under et pressearrangement i regi av bilimportøren i dag, hvor også Arbeiderpartiets stortingsrepresentant Sverre Myrli deltok.

- Vi ser fortsatt hvor viktig bruken av den politiske gulrota er for at kundene skal velge elektrisk. Helt nylig har våre egne undersøkelser igjen dokumentert at for de aller fleste kundene trumfer pris og andre elementer hensynet til miljøet ved valg av bil. Elbilen trenger fortsatt drahjelp, også fordi ladeinfrastrukturen er for umoden, sier Hekneby.

Harald A. Møller forventer et totalmarked på 175.000 nye personbiler utlevert i 2022, noe som vil være ny rekord i det norske markedet. Dette tallet er vesentlig opp fra den forrige rekorden i 1986, da 167.352 nye personbiler ble registrert i Norge. Den rekorden blir også slått i inneværende år.

I 2021 ligger det an til rundt 170.000 biler utlevert. Dette kunne vært vesentlig flere, om bilprodusentene ikke hadde blitt forsinket av mangelen på mikrobrikker. Harald A. Møller tror den ferske rekorden blir slått ved første anledning.

- Det er mye usikkerhet også i vår bransje, og den knappe tilgangen til mikrobrikker gjør at det er vanskeligere å forutse hvordan dette blir gjennom det kommende året. Tallet kan godt bli både vesentlig høyere eller lavere enn 175.000, avhengig av hvor fort de ulike aktørene får kontroll på tilgangen til mikrobrikker i året som kommer, sier Hekneby.

Hekneby forventer en elbilandel på opp mot 80 prosent i 2022. Blant Harald A. Møllers egne merker forventer de at elbilandelen passerer 90 prosent.

I tillegg til utfordringer med tilgangen til vitale deler, er Hekneby bekymret for utviklingen av avgiftspolitikken. Han frykter på vegne av bransjen at den stødige kursen mot målet om rent elbilsalg i 2025 kan møte hindre fra en regjering som planlegger å innføre moms på elbiler i inneværende stortingsperiode.

- Vår partner Volkswagen AG har allerede iverksatt flere tiltak for å raskest mulig få kontroll på tilgangen til mikrobrikkene. Det kommer til å løse seg etter hvert, så nå er vi mer spent på om dagens regjering ønsker å innføre moms før markedet er modent for det. Forslaget slik det skisseres opp i regjeringsplattformen kan bremse elbilsalget, og særlig i distriktene hvor man er avhengig av større biler med mer rekkevidde. Det er nettopp de modellene som treffes av en slik moms-innføring, sier Hekneby.

I varebilsegmentet ser Hekneby og Harald A. Møller en annen utfordring i arbeidet med elektrifisering.

- Bruken av gulrot fungerer helt i tråd med hensiktene i personbilmarkedet. I statsbudsjettet for 2022 ser vi at man henter frem pisken for varebilkunder, som får økte avgifter om de velger kjøretøy med forbrenningsmotor. Det er et linjeskift fra forrige regjering, og en politikk som kan ramme næringsdrivende som i liten grad har mulighet til å velge nullutslippsalternativer med dagens fortsatt begrensede utvalg av elektriske varebiler, sier Hekneby.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Volkswagen ID.5
Volkswagen ID.5
Last ned bilde
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør Harald A. Møller AS
Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør Harald A. Møller AS
Last ned bilde

Om Møller Mobility Group

Møller Mobility Group
Møller Mobility Group
Frysjaveien 31b
0609 Oslo

240 33 300http://www.moller.no

Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye