Harald A. Møller AS: - Oppsiktsvekkende elbilregning fra regjeringen

- Vi håper og tror at dette er et arbeidsuhell fra regjeringen, som i regjeringsplattformen sin har skissert helt andre ambisjoner for elbilpolitikken og klimasaken. Dersom regjeringen virkelig med viten og vilje struper elbilveksten nå, er det oppsiktsvekkende. Her må vi feste vår lit til SV, som blir nødt til å minne regjeringspartiene om hva de selv har skrevet i regjeringsplattformen og hvorfor det er viktig at de lykkes med utslippskuttene i transportsektoren, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Hekneby peker også på at mange kunder venter på biler med lang leveringstid som først kan utleveres etter nyttår, som følge av blant annet pandemien og krigen i Ukraina. Med regjeringens forslag i revidert nasjonalbudsjett, hvor en støtteordning erstatter momsfritaket, er dette biler som kan bli dyrere fra nyttår, til tross for at de ligger under prisgrensen på 600.000 kroner som regjeringen slo fast i Hurdalsplattformen.
- Dette blir veldig problematisk for alle de kundene som har ventet lenge på elbiler som først kan leveres ut etter nyttår. Det er snakk om mange kunder, og tilsynelatende innebærer regjeringens forslag at elbiler for folk flest blir dyrere fra nyttår. Regjeringen sender en regning som rammer enkeltkunder som allerede opplever økte priser på mange andre områder i hverdagen. Dessuten rammer dette Stortingets klare mål om rent elbilsalg i 2025, sier Hekneby.
Bare blant Harald A. Møllers merker, blir omfanget av berørte biler stort.
- Dette treffer vanlige folk og familier over hele landet, og omsider også i distriktene som har ventet lenge på elbiler tilpasset lange kjøreavstander. Vi snakker om titusenvis av kunder bare blant våre merker, som har bestilt helt vanlige familie-elbiler og som kan forvente å få bilen utlevert etter nyttår, sier Hekneby.
Importøren av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA er også skeptiske til hvordan den nye ordningen skal administreres.
- Dette er et linjeskift fra de ordningene som har skapt elbilsuksessen til nå, og et risikoprosjekt med flere ubesvarte spørsmål. Hvordan blir kunder med leasingbiler berørt, hvilket byråkrati må bransjen og kundene forholde seg til når dette innføres? Det største ankepunktet er allikevel at man på oppløpssiden mot 2025 gyver løs på helt sentrale elbilinsentiver, hvor konsekvensen kan bli at vanlige folk foretrekker fossilt fremover, sier Hekneby.
Hekneby viser til at myndighetene allerede har begynt å vanne ut andre insentiver som har vært sentrale i den norske elbilsuksessen.
- Viktige elbilfordeler knyttet til omregistreringsavgift, trafikkforsikringsavgift, bomsatser og elektriske firmabiler er i tur og orden vannet ut. Vi frykter at summen av alt dette kan gjøre at vi snubler i innspurten på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.
Da regjeringen endret firmabilfordelene for elbilister i fjor, opplevde Norges største bilimportør at mange firmabilkunder tok kontakt for å endre bestilling fra elbil til fossile modeller.
- Regjeringen ønsket i utgangspunktet å fjerne hele elbilfordelen for firmabileiere, og fra én dag til en annen fikk vi en rekke henvendelser fra firmaer som ville bytte til fossile modeller. Det illustrerer hvor sårbar elbilsuksessen er, men det opplever vi på ingen måte at regjeringen tar hensyn til i det som ble lagt frem i dag, sier Hekneby.
Kontakter
Øyvind Rognlien SkovliDirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Harald A. Møller AS
Tel:+4791115986oyvind.skovli@moller.noBilder

Om Møller Mobility Group
Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Delårsberetning 2. tertial 2025: Økte markedsandeler for Møller Mobility Group17.10.2025 08:07:13 CEST | Pressemelding
Møller Mobility Group leverte en omsetning på 30,7 milliarder kroner per 2. tertial, opp 26% sammenlignet med samme periode i fjor. Økte nybilvolumer bidrar til at nesten hver fjerde solgte personbil i Norge hittil i år er levert av Møller Mobility Group. Konsernets resultat før skatt endte på 992 millioner kroner, en økning på 21% mot samme periode i fjor. Samtidig bidrar statsbudsjettet for 2026 til mer usikkerhet for fremtiden.
Harald A. Møller AS: - Dårlige nyheter for forbrukere og klima15.10.2025 10:11:29 CEST | Pressemelding
Arbeiderparti-regjeringen legger med sitt foreslåtte statsbudsjett opp til en avgiftsøkning på rundt 50.000 kroner for en vanlig familiebil.
Delårsberetning 1. tertial: Økt omsetning for Møller Mobility Group25.6.2025 11:00:42 CEST | Pressemelding
Delårsberetningen for 1. tertial viser en økning i omsetning på 25 prosent for Møller Mobility Group sammenlignet med samme periode i fjor. Resultat før skatt endte på 283 millioner kroner, en nedgang på 90 millioner kroner sammenlignet med fjoråret.
Hun er Møller Mobility Groups nye leder i Baltikum3.3.2025 12:01:30 CET | Pressemelding
Izida Gerkena blir ny leder for Møller Mobility Groups virksomhet i Baltikum, når hun 1. april tar over etter Tore Nilsen Breen som Head of Baltic Operations.
Ny kommunikasjonsdirektør i Møller Mobility Group27.2.2025 12:30:19 CET | Pressemelding
Øyvind Rognlien Skovli (41) blir ny direktør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Møller Mobility Group. Han kommer fra tilsvarende rolle i Harald A. Møller AS.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom