Harald A. Møller AS: - Oppsiktsvekkende elbilregning fra regjeringen
Regjeringen vil fjerne momsfritaket for elbiler fra nyttår, og heller innføre en støtteordning. Norges største bilimportør Harald A. Møller AS reagerer på hvor raskt regjeringen vanner ut elbilfordelene for vanlige folk.

- Vi håper og tror at dette er et arbeidsuhell fra regjeringen, som i regjeringsplattformen sin har skissert helt andre ambisjoner for elbilpolitikken og klimasaken. Dersom regjeringen virkelig med viten og vilje struper elbilveksten nå, er det oppsiktsvekkende. Her må vi feste vår lit til SV, som blir nødt til å minne regjeringspartiene om hva de selv har skrevet i regjeringsplattformen og hvorfor det er viktig at de lykkes med utslippskuttene i transportsektoren, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Hekneby peker også på at mange kunder venter på biler med lang leveringstid som først kan utleveres etter nyttår, som følge av blant annet pandemien og krigen i Ukraina. Med regjeringens forslag i revidert nasjonalbudsjett, hvor en støtteordning erstatter momsfritaket, er dette biler som kan bli dyrere fra nyttår, til tross for at de ligger under prisgrensen på 600.000 kroner som regjeringen slo fast i Hurdalsplattformen.
- Dette blir veldig problematisk for alle de kundene som har ventet lenge på elbiler som først kan leveres ut etter nyttår. Det er snakk om mange kunder, og tilsynelatende innebærer regjeringens forslag at elbiler for folk flest blir dyrere fra nyttår. Regjeringen sender en regning som rammer enkeltkunder som allerede opplever økte priser på mange andre områder i hverdagen. Dessuten rammer dette Stortingets klare mål om rent elbilsalg i 2025, sier Hekneby.
Bare blant Harald A. Møllers merker, blir omfanget av berørte biler stort.
- Dette treffer vanlige folk og familier over hele landet, og omsider også i distriktene som har ventet lenge på elbiler tilpasset lange kjøreavstander. Vi snakker om titusenvis av kunder bare blant våre merker, som har bestilt helt vanlige familie-elbiler og som kan forvente å få bilen utlevert etter nyttår, sier Hekneby.
Importøren av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA er også skeptiske til hvordan den nye ordningen skal administreres.
- Dette er et linjeskift fra de ordningene som har skapt elbilsuksessen til nå, og et risikoprosjekt med flere ubesvarte spørsmål. Hvordan blir kunder med leasingbiler berørt, hvilket byråkrati må bransjen og kundene forholde seg til når dette innføres? Det største ankepunktet er allikevel at man på oppløpssiden mot 2025 gyver løs på helt sentrale elbilinsentiver, hvor konsekvensen kan bli at vanlige folk foretrekker fossilt fremover, sier Hekneby.
Hekneby viser til at myndighetene allerede har begynt å vanne ut andre insentiver som har vært sentrale i den norske elbilsuksessen.
- Viktige elbilfordeler knyttet til omregistreringsavgift, trafikkforsikringsavgift, bomsatser og elektriske firmabiler er i tur og orden vannet ut. Vi frykter at summen av alt dette kan gjøre at vi snubler i innspurten på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.
Da regjeringen endret firmabilfordelene for elbilister i fjor, opplevde Norges største bilimportør at mange firmabilkunder tok kontakt for å endre bestilling fra elbil til fossile modeller.
- Regjeringen ønsket i utgangspunktet å fjerne hele elbilfordelen for firmabileiere, og fra én dag til en annen fikk vi en rekke henvendelser fra firmaer som ville bytte til fossile modeller. Det illustrerer hvor sårbar elbilsuksessen er, men det opplever vi på ingen måte at regjeringen tar hensyn til i det som ble lagt frem i dag, sier Hekneby.
Kontakter
Øyvind Rognlien SkovliDirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Harald A. Møller AS
Tel:+4791115986oyvind.skovli@moller.noBilder

Om Møller Mobility Group
Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Møllerselskapene med historisk miljøsamarbeid18.5.2022 09:00:00 CEST | Pressemelding
Møller Bil og Møller Eiendom har inngått en avtale som forplikter selskapene til å energioppgradere inntil 15 forhandleranlegg i Sør-Norge, der Møller Bil er leietaker.
Bygger nytt anlegg på 12.000 kvadratmeter ved Oslo Airport City2.5.2022 13:30:00 CEST | Pressemelding
Møller Bil Jessheim skal flytte til et «state of the art»-anlegg som bygges av Møller Eiendom med stort fokus på bærekraftige løsninger og optimal drift. Samtidig er ambisjonen å utvide tjenestetilbudet til kundene betraktelig gjennom å etablere skadesenter og utvidet dekkhotell på samme tomt. - Dette blir et av Norges flotteste bilanlegg, sier daglig leder Kate Skaug Nilsen.
Møller Mobility Group utvider mobilitetssatsningen og kjøper seg inn i Gire25.3.2022 13:30:34 CET | Pressemelding
Å skape lønnsom vekst i en bransje under endring står sentralt i Møller Mobility Groups strategi mot 2025. Møller Mobility Group har de siste årene prioritert flere nye vekstområder, både innenfor og utenfor dagens verdikjede, og for kort tid siden kom også nyheten om investeringen i Rebil.
Nytt rekordår for Møller Mobility Group - investerer tungt for fremtiden17.2.2022 20:00:00 CET | Pressemelding
Bilmodeller som treffer markedet svært godt, kombinert med lave renter, pandemi og politisk vilje til å satse på elektrifisering, bidrar til at Møller Mobility Group, Nordens ledende bilkonsern, leverer rekordresultater for 2021 og forbedrer resultatet med hele 54 prosent.
Møller Bil samler all aktiviteten på Hamar10.1.2022 14:15:13 CET | Pressemelding
Møller Bil samler Volkswagen, Audi og Skoda og bygger nytt forhandleranlegg, bruktbilsenter, dekkhotell og skadeanlegg på Hamar i samarbeid med Olrudgruppen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom