Harald A. Møller AS: - Oppsiktsvekkende elbilregning fra regjeringen
- Vi håper og tror at dette er et arbeidsuhell fra regjeringen, som i regjeringsplattformen sin har skissert helt andre ambisjoner for elbilpolitikken og klimasaken. Dersom regjeringen virkelig med viten og vilje struper elbilveksten nå, er det oppsiktsvekkende. Her må vi feste vår lit til SV, som blir nødt til å minne regjeringspartiene om hva de selv har skrevet i regjeringsplattformen og hvorfor det er viktig at de lykkes med utslippskuttene i transportsektoren, sier Ulf Tore Hekneby, administrerende direktør i Harald A. Møller AS.
Hekneby peker også på at mange kunder venter på biler med lang leveringstid som først kan utleveres etter nyttår, som følge av blant annet pandemien og krigen i Ukraina. Med regjeringens forslag i revidert nasjonalbudsjett, hvor en støtteordning erstatter momsfritaket, er dette biler som kan bli dyrere fra nyttår, til tross for at de ligger under prisgrensen på 600.000 kroner som regjeringen slo fast i Hurdalsplattformen.
- Dette blir veldig problematisk for alle de kundene som har ventet lenge på elbiler som først kan leveres ut etter nyttår. Det er snakk om mange kunder, og tilsynelatende innebærer regjeringens forslag at elbiler for folk flest blir dyrere fra nyttår. Regjeringen sender en regning som rammer enkeltkunder som allerede opplever økte priser på mange andre områder i hverdagen. Dessuten rammer dette Stortingets klare mål om rent elbilsalg i 2025, sier Hekneby.
Bare blant Harald A. Møllers merker, blir omfanget av berørte biler stort.
- Dette treffer vanlige folk og familier over hele landet, og omsider også i distriktene som har ventet lenge på elbiler tilpasset lange kjøreavstander. Vi snakker om titusenvis av kunder bare blant våre merker, som har bestilt helt vanlige familie-elbiler og som kan forvente å få bilen utlevert etter nyttår, sier Hekneby.
Importøren av personbilmerkene Volkswagen, Audi, ŠKODA og CUPRA er også skeptiske til hvordan den nye ordningen skal administreres.
- Dette er et linjeskift fra de ordningene som har skapt elbilsuksessen til nå, og et risikoprosjekt med flere ubesvarte spørsmål. Hvordan blir kunder med leasingbiler berørt, hvilket byråkrati må bransjen og kundene forholde seg til når dette innføres? Det største ankepunktet er allikevel at man på oppløpssiden mot 2025 gyver løs på helt sentrale elbilinsentiver, hvor konsekvensen kan bli at vanlige folk foretrekker fossilt fremover, sier Hekneby.
Hekneby viser til at myndighetene allerede har begynt å vanne ut andre insentiver som har vært sentrale i den norske elbilsuksessen.
- Viktige elbilfordeler knyttet til omregistreringsavgift, trafikkforsikringsavgift, bomsatser og elektriske firmabiler er i tur og orden vannet ut. Vi frykter at summen av alt dette kan gjøre at vi snubler i innspurten på vei mot 2025-målet, sier Hekneby.
Da regjeringen endret firmabilfordelene for elbilister i fjor, opplevde Norges største bilimportør at mange firmabilkunder tok kontakt for å endre bestilling fra elbil til fossile modeller.
- Regjeringen ønsket i utgangspunktet å fjerne hele elbilfordelen for firmabileiere, og fra én dag til en annen fikk vi en rekke henvendelser fra firmaer som ville bytte til fossile modeller. Det illustrerer hvor sårbar elbilsuksessen er, men det opplever vi på ingen måte at regjeringen tar hensyn til i det som ble lagt frem i dag, sier Hekneby.
Kontakter
Øyvind Rognlien SkovliDirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt, Harald A. Møller AS
Tel:+4791115986oyvind.skovli@moller.noBilder
Om Møller Mobility Group
Følg pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Møller Mobility Group på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Møller Mobility Group
Forventer nybilmarked på 125.000 i 202519.12.2024 13:40:26 CET | Pressemelding
Norges største bilimportør delte i dag sine prognoser for bilmarkedet i 2025, og varslet samtidig at de ikke kommer til å re-introdusere fossile personbiler fra Volkswagen.
T2 resultater Møller Mobility Group: Fremdeles krevende marked for nye biler29.10.2024 09:00:00 CET | Pressemelding
Møller Mobility Group leverer et resultat før skatt på 819 millioner kroner per andre tertial, 591 millioner kroner lavere enn tilsvarende periode i fjor. Omsetningsnedgangen er på 12,3 prosent sammenlignet med året før, og resultatgraden er redusert fra 5,1 prosent til 3,4 prosent i år. Hovedårsaken til nedgangen er en utfordrende markedssituasjon for nye biler, preget av sterk priskonkurranse og høye renter.
Positivt resultat i et krevende marked20.6.2024 10:00:00 CEST | Pressemelding
Møller Mobility Groups delårsrapport for første tertial 2024 viser et resultat før skatt på 373 millioner kroner, 198 millioner lavere enn samme periode i fjor. Omsetningen for konsernet ble 12 milliarder kroner i 1. tertial 2024, mot 13 milliarder kroner i tilsvarende periode i fjor.
Møller Bil kjøper tre Porsche-forhandlere av Autozentrum Holding17.4.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Møller Bil styrker sin posisjon i Norge ved å inngå avtale om oppkjøp av tre Porsche-forhandlere fra Autozentrum Holding. Overtakelsen markerer en betydelig milepæl for Møller Bil og Møller Mobility Group, og signaliserer deres ambisjon om betydelig tilstedeværelse i sport- og luksusbilsegmentet i Norge.
Solid resultat i et utfordrende marked20.2.2024 10:00:00 CET | Pressemelding
Møller Mobility Group leverer et resultat før skatt på 1.549 MNOK i 2023, en nedgang fra rekordresultatet på 2.649 MNOK i 2022. Omsetningen er 1 prosent lavere enn i fjor og resultatgraden ble 4 prosent mot 6,8 prosent i fjor. Dette er et godt resultat for Møller Mobility Group, men resultatutviklingen har vært svak i 3. tertial 2023.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom