Har vedtatt bygging av ny lufthavn i Bodø

Kostnadsrammen for Avinors utbyggingsprosjekt er 7,2 milliarder 2022-kroner uten kjøp av arealer og uten finansieringskostnader. Avinors konsernstyre vedtok i ettermiddag at Avinor skal bidra med 2,6 milliarder kroner. Resten skal finansieres av staten og lokale midler.
– Vi er glade for å ta denne beslutningen etter en lang prosess med Forsvaret og Bodø kommune. Vi skal bygge en ny lufthavn, og byutviklingsprosjektet vil ha stor samfunnsmessig betydning for hele regionen, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.
Krevende vei frem til endelig vedtak
Han legger ikke skjul på at prosessen frem mot dagens beslutning har vært krevende for Avinor. I januar i år besluttet styret å utsette beslutningen blant annet på grunn av selskapets økonomiske situasjon etter pandemien. Inntektsbortfallet til Avinor som følge av dette er på 16 milliarder kroner i perioden 2020 til 2022.
– Dette har helt klart vært en krevende sak for Avinor. På den ene siden ønsker vi oss en ny lufthavn, noe vi har vi vært tydelige på hele veien. I Bodø kommune ønsker man seg ny lufthavn og muligheten til å bygge ut en helt ny bydel. Og det er et prosjekt som har bred politisk støtte i regjering og storting. Samtidig er dette et svært kostbart prosjekt, som kommer til å få betydning for Avinors økonomi i mange år fremover. Dette er et stort prosjekt, for både Avinor, Bodø kommune og Forsvaret. Da er det naturlig at veien frem til endelig vedtak har vært litt krevende, selv om alle parter har hatt et klart ønske om å komme i mål, sier Foss.
Viktige avklaringer
I juni vedtok styret sin prinsipielle tilslutning til lufthavn-prosjektet, og var tydelig på at et endelig utbyggingsvedtak først kunne fattes når en rekke viktige forutsetninger for prosjektet var avklart.
Les: disse avklaringene trengte Avinorstyret i juni.
– Vi har hele tiden vært opptatt av en riktig kostnadsfordeling i prosjektet. Vi har nå fått på plass klare rammer med tydelige avklaringer mellom partene, og vi er tilfreds for å kunne fatte dette historiske vedtaket, sier han.
Første kunngjøring i januar
Den første entreprisen som skal kunngjøres, kommer allerede i første uken av januar. Det er en entreprise for bygging av rullebane, taksebaner, flyoppstillingsplasser og annen utvendig infrastruktur, også kalt «entreprise E02 flyside».
– Nå gleder vi oss til å komme i gang med selve prosjektet. I 2023 blir det noe mindre byggeaktivitet som er forberedelse til de store anleggsarbeidene som skal starte i 2024. Selv om det ikke vil være mye aktivitet å se før 2024, føler vi at med denne beslutningen er vi endelig skikkelig i gang, avslutter Foss.
Den nye lufthavnen i Bodø skal ligge om lag 900 meter syd for dagens lufthavn. Lufthavnen vil etter planen åpne for operativ drift i 2029 og ha offisiell åpning ila 2029/2030.
Dagens lufthavn vil være i operativ drift frem til dagen før den nye flyplassen settes i drift.
Vil du vite mer om prosjektet? Les mer i vedlagt bakgrunnsnotat.
Nøkkelord
Kontakter
PressetelefonKun til bruk for journalister.
Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom kl. 21:00 - 06:30 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.
Bilder


Dokumenter
Om Avinor
Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.
Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av elfly, og leveranse av biodrivstoff til fly.
Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.
Rundt 3.000 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og salg på flyplassene.
Følg pressemeldinger fra Avinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Avinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Avinor
Påskestemning på Bergen lufthavn, Flesland11.4.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
Mer enn 213.000 mennesker skal til eller fra Bergen lufthavn, Flesland i løpet av påsken. De høyeste trafikktallene ser vi torsdag og fredag før palmehelgen da rundt 22.000 reisende per dag skal gjennom landets nest største flyplass. Det er nesten like mange på retur mandag 21. april.
Tre nye flytårn overføres til Bodø10.4.2025 13:46:34 CEST | Pressemelding
Denne uken ble tårndriften ved lufthavnene i Molde, Leknes, og Sandnessjøen overført til Avinors tårnsenter i Bodø.
Sterke tal: 7 prosent fleire reisande på Avinor sine lufthamner i mars10.4.2025 13:00:00 CEST | Pressemelding
I mars nytta 4,2 millionar reisande Avinor sine lufthamner. Dette er ein auke på sju prosent samanlikna med mars i 2024.
Venter storinnrykk før påsken9.4.2025 11:53:12 CEST | Pressemelding
I overkant av 1,6 millioner passasjerer skal reise gjennom en av Avinors lufthavner i løpet av påsken. Dette er det høyeste antallet påskepassasjerer siden før pandemien.
Avinor inngår avtaler om levering av elflyladere til Stavanger og Bergen31.3.2025 12:00:00 CEST | Pressemelding
DRiiV Solutions AS i Grimstad og Skagerak Mobil Energi AS i Porsgrunn skal levere henholdsvis lader til installasjon på Stavanger lufthavn, Sola og mobil ladeløsning til Bergen lufthavn, Flesland.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom