Har spart mer enn 700 trær

– I 2020 og så langt i 2021 har vi spart mer enn 700 trær* med de digitale løsningene Kredinor tilbyr, sier Edda Flatlandsmo, bærekraftansvarlig i Kredinor.
Digitaliseringen er også kundevennlig. De kundene som mottar digitale brev, får varsel i de kanaler de har satt opp som ønske. Om de skulle glemme å lese brevet får de påminnelser via den kanalen de har bedt om.
– Digitale brev forsvinner ikke på kjøkkenbenken, og sluttkundene betaler også 3-4 dager tidligere enn de som mottar faktura i posten, forteller Flatlandsmo videre.
Bærekraft på agendaen
Kredinor har hatt bærekraft på agendaen i flere år, og nå ser vi tydelige resultater. Vi jobber tett mot FNs bærekraftsmål og er bevisst vår miljøpåvirkning. Digitalisering og effektivisering er en sentral del av vår daglige drift, men også en viktig del av våre fremtidsplaner.
– Det er en vinn-vinn-situasjon; vi reduserer miljøbelastningen, samtidig som vi sparer kostnader. I tillegg er våre oppdragsgivere og sluttkundene svært fornøyde med de digitale løsningene, sier Flatlandsmo.
Bedre likviditet
Gjennom løsningen som gjør det mulig å sende inkassobrev som eFaktura direkte til nettbanken eller til kundenes Digipost, har sluttkundene langt bedre tilgang til faktura enn tidligere. I tillegg får de god oversikt gjennom bruk av vår egen MinSide-løsning. Det gir kontroll med forfall – og tidligere betaling.
– For oppdragsgiverne til Kredinor vil de digitale løsningene, gi en større forutsigbarhet på pengestrømmen og bedre likviditet. De sparer penger til administrasjon av utsendelser og betaling, sier Flatlandsmo.
Forebygger inkasso
Foruten digital utsendelse av brev har vi også utviklet den heldigitale betalingsløsningen Let’s Pay, som er en kundevennlig og enkel løsning for betaling av faktura via SMS. Rett etter forfall får kunden en SMS med link til betaling via Let’s Pay – og kan betale med få klikk.
– Svært mange betaler der og da, eller går rett inn i nettbanken og betaler fordi de rett og slett har glemt forfall. Dette er saker som lett kunne endt med inkasso. Videreutviklingen av våre digitale kanaler og utsendelser fortsetter videre, til stor nytte for både våre oppdragsgivere og sluttkundene, sier Flatlandsmo.
Inspirerer hverandre
Kredinor forplikter seg til å arbeide kontinuerlig med bærekraft i årene som kommer, og har som ambisjon å bidra til å innfri FNs bærekraftsmål. I tillegg til å spare mer enn 700 trær* årlig vil Kredinor bidra med en rekke andre tiltak innenfor bærekraft.
– Jo mer vi gjør, desto bedre og mer inspirerende blir det. Sammen vil vi bidra til en bedre fremtid for oss alle, avslutter Edda Flatlandsmo, bærekraftansvarlig i Kredinor.
*Det er vanskelig å anslå med 100% sikkerhet hvor mange ark man får ut av ett tre, da tre varierer i størrelse og form, men det er rimelig å anta at man får ca. 8.000 - 20.000 ark per tre. Estimatet benyttet på utregningen av besparte trær har tatt utgangspunkt i at man får 14.000 ark per tre.
Nøkkelord
Kontakter
Edda FlatlandsmoBærekraftansvarligIT, strategi og utvikling
Tel:+4791778671Tel:+4791778671edda.flatlandsmo@kredinor.noIngjerd Grenne ThurmerMarkedssjef
Markedssjef med ansvar for intern og ekstern kommunikasjon i Kredinor. Foto: Jo Michael
Bilder


Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har 459 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke, hvor eierne er medlemmer og kunder. De har alle felles interesse i å benytte Kredinor som profesjonell part innenfor betalingsoppfølging og inkasso. I tillegg til inkassovirksomheten leverer Kredinor løsninger innenfor fakturering, purringer, reskontroadministrasjon, kundeservice, juridisk rådgiving, analyse og betaling. Kunder med behov for løsninger utenfor Norge, følges opp av internasjonal avdeling i Kredinor. All kommunikasjon, inkludert faktura og inkassobrev, har tidligere foregått på papir, frem til en lovendring i 2017 som gjorde det mulig å sende digitale brev. Kredinor har ledet an digitaliseringen, noe som har gitt svært positive effekter. Bærekraft har høy prioritet i Kredinor, med flere referanser til FNs bærekraftsmål.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Status for norsk privatøkonomi: Gradvis bedring, men mange er fremdeles bekymret12.8.2025 12:03:25 CEST | Pressemelding
Den økonomiske situasjonen blir gradvis bedre for de fleste, men kostnadsøkninger og høye renter fortsetter å legge press på nordmenns privatøkonomi. En fersk Nordstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor viser at 24 prosent sier de ikke klarer en uforutsett regning på 10 000 kroner. Dette er en forbedring fra 1 av 3 nordmenn i 2024.
Kredinor AS: Resultat andre kvartal 20255.8.2025 11:40:41 CEST | Pressemelding
(Oslo 05.08 2025) Kredinor presenterte i dag sine resultater for andre kvartal. Kredinor oppnådde et resultat før skatt på 98 mill. kroner i 2. kvartal. Det er en betydelig økning fra 2 mill. kroner i samme kvartal i fjor. Total inntekt Q2 MNOK 463,1/YTD MNOK 855,0 EBITDA Q2 MNOK 211,3/YTD MNOK 373,0 EBT Q2 MNOK 98,3/YTD MNOK 184,1 Book value of the portfolio MNOK 5 852 Kredinors totale inntekter økte med 14 prosent. Dette er hovedsakelig drevet av økt innfordring som også gir god effekt på Kredinors inntekter fra egeneide portefølje. I 1. halvår ble resultatet før skatt 184 (-68) mill. kroner. Både driftskostnader og netto finanskostnader er betydelig ned sammenlignet med samme periode i fjor. -Vi er glade for å kunne presentere sterke resultater for andre kvartal, og fortsetter den positive trenden vi så i første kvartal. Vår satsing på kjernevirksomheten med forsterket strategidisiplin og god kostnadskontroll gir resultater som vi skal bygge videre på utover høsten Etter en periode
Inkassoøkningen fortsetter for norske bedrifter26.5.2025 11:23:47 CEST | Pressemelding
Inkassotallene fra Kredinor viser at ny inkassogjeld har økt med hele 20 prosent for norske bedrifter, og at antall saker totalt har økt med 1 prosent i første kvartal – sammenlignet med samme periode i fjor. For privatpersoner er det derimot tegn til stabilisering.
Kredinor AS: Resultat første kvartal 202529.4.2025 09:24:39 CEST | Pressemelding
Kredinor har levert i tråd med forventningene og viser positiv utvikling i første kvartal, til tross for et krevende marked preget av usikre makroøkonomiske forhold og utfordrende rammebetingelser.
Snuoperasjonen for norsk økonomi er godt i gang10.2.2025 10:46:04 CET | Pressemelding
Kredinorbarometeret, som kombinerer makroøkonomiske variabler og inkassodata fra Kredinor, viser en tydelig bedring for norske husholdninger. Fremgangen forventes å fortsette i år.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom