Har spart mer enn 700 trær

Kredinor har digitalisert 9 millioner papirfakturaer hvert år, noe som gir en stor miljøgevinst. Og det stopper ikke her. Digitaliseringen sparer også kostnader til å fysisk printe, pakke, sende, motta og håndtere brev ut til kunde. I tillegg til papirfakturaer digitaliseres også fortløpende andre brev.
Edda Flatlandsmo er bærekraftansvarlig i Kredinor. Gjennom digitalisering av 9 millioner papirfaktura i året bidrar Kredinor til en besparelse tilsvarende rundt 700 mellomstore trær. Pluss alt annet rundt distribusjon og forsendelse som også kan være belastende på miljøet. Foto: Thomas Brun, NTB

– I 2020 og så langt i 2021 har vi spart mer enn 700 trær* med de digitale løsningene Kredinor tilbyr, sier Edda Flatlandsmo, bærekraftansvarlig i Kredinor.

Digitaliseringen er også kundevennlig. De kundene som mottar digitale brev, får varsel i de kanaler de har satt opp som ønske. Om de skulle glemme å lese brevet får de påminnelser via den kanalen de har bedt om.

– Digitale brev forsvinner ikke på kjøkkenbenken, og sluttkundene betaler også 3-4 dager tidligere enn de som mottar faktura i posten, forteller Flatlandsmo videre.

Bærekraft på agendaen
Kredinor har hatt bærekraft på agendaen i flere år, og nå ser vi tydelige resultater. Vi jobber tett mot FNs bærekraftsmål og er bevisst vår miljøpåvirkning. Digitalisering og effektivisering er en sentral del av vår daglige drift, men også en viktig del av våre fremtidsplaner.

– Det er en vinn-vinn-situasjon; vi reduserer miljøbelastningen, samtidig som vi sparer kostnader. I tillegg er våre oppdragsgivere og sluttkundene svært fornøyde med de digitale løsningene, sier Flatlandsmo.

Bedre likviditet
Gjennom løsningen som gjør det mulig å sende inkassobrev som eFaktura direkte til nettbanken eller til kundenes Digipost, har sluttkundene langt bedre tilgang til faktura enn tidligere. I tillegg får de god oversikt gjennom bruk av vår egen MinSide-løsning. Det gir kontroll med forfall – og tidligere betaling.

– For oppdragsgiverne til Kredinor vil de digitale løsningene, gi en større forutsigbarhet på pengestrømmen og bedre likviditet. De sparer penger til administrasjon av utsendelser og betaling, sier Flatlandsmo.

Forebygger inkasso
Foruten digital utsendelse av brev har vi også utviklet den heldigitale betalingsløsningen Let’s Pay, som er en kundevennlig og enkel løsning for betaling av faktura via SMS. Rett etter forfall får kunden en SMS med link til betaling via Let’s Pay – og kan betale med få klikk.

– Svært mange betaler der og da, eller går rett inn i nettbanken og betaler fordi de rett og slett har glemt forfall. Dette er saker som lett kunne endt med inkasso. Videreutviklingen av våre digitale kanaler og utsendelser fortsetter videre, til stor nytte for både våre oppdragsgivere og sluttkundene, sier Flatlandsmo.

Inspirerer hverandre
Kredinor forplikter seg til å arbeide kontinuerlig med bærekraft i årene som kommer, og har som ambisjon å bidra til å innfri FNs bærekraftsmål. I tillegg til å spare mer enn 700 trær* årlig vil Kredinor bidra med en rekke andre tiltak innenfor bærekraft.

– Jo mer vi gjør, desto bedre og mer inspirerende blir det. Sammen vil vi bidra til en bedre fremtid for oss alle, avslutter Edda Flatlandsmo, bærekraftansvarlig i Kredinor.

*Det er vanskelig å anslå med 100% sikkerhet hvor mange ark man får ut av ett tre, da tre varierer i størrelse og form, men det er rimelig å anta at man får ca. 8.000 - 20.000 ark per tre. Estimatet benyttet på utregningen av besparte trær har tatt utgangspunkt i at man får 14.000 ark per tre.

Gjennom digitalisering av mer enn 9 millioner papirfaktura i året bidrar Kredinor til en besparelse tilsvarende rundt 700 mellomstore trær. I tillegg blir det ikke noe behov for fysisk distribusjon og forsendelse, noe som også reduserer belastningen på miljøet. Foto: Shutterstock / Kredinor

Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har 459 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Kredinor er et samvirke, hvor eierne er medlemmer og kunder. De har alle felles interesse i å benytte Kredinor som profesjonell part innenfor betalingsoppfølging og inkasso. I tillegg til inkassovirksomheten leverer Kredinor løsninger innenfor fakturering, purringer, reskontroadministrasjon, kundeservice, juridisk rådgiving, analyse og betaling. Kunder med behov for løsninger utenfor Norge, følges opp av internasjonal avdeling i Kredinor. All kommunikasjon, inkludert faktura og inkassobrev, har tidligere foregått på papir, frem til en lovendring i 2017 som gjorde det mulig å sende digitale brev. Kredinor har ledet an digitaliseringen, noe som har gitt svært positive effekter. Bærekraft har høy prioritet i Kredinor, med flere referanser til FNs bærekraftsmål.