Har samlet inn 33 millioner kroner – nå blir det rosa Circle K-stasjoner for 10. gang

I oktober aksjonerer landets Circle K-stasjoner for Rosa sløyfe for 10. år på rad. Hittil har kundene bidratt med mer enn 33 millioner kroner til brystkreftsaken.
KREATIVE PÅFUNN. Entusiastiske Circle K-medarbeidere har pyntet stasjonene i forkant av Rosa sløyfe-aksjonen. Foto: Circle K

– I 10 år har Rosa sløyfe vært årets viktigste kampanje for oss. Vi er utrolig stolte av alle medarbeiderne som står på for aksjonen ute på stasjonene, og vi er takknemlige for rausheten fra kundene våre, sier Ann Helen Våge, direktør for marked og kategori i Circle K Norge.

I år skal mer enn 250 stasjoner fra Finnmark i nord til Agder i sør være med på aksjonen. De skal samle inn penger til brystkreftsaken gjennom donasjoner og salg av aksjonsprodukter som bilvask, spylervæske, reflekser og kaffekopper.

På enkelte stasjoner er det blitt årlig tradisjon med karnevalstemning gjennom hele oktober. Noen stasjonsmedarbeidere farger hår og skjegg rosa. Stasjonene bader i rosa lys og pyntes med rosa BH-er, silkebånd, blomsterpotter, plakater og paraplyer. Enkelte stasjoner pleier også å avholde alt fra konkurranser og auksjoner til langløp og borgertog for å samle inn penger til brystkreftsaken.

Skaper synlighet – samler inn mest

Circle K Norge er én av samarbeidspartnerne til Rosa sløyfe-aksjonen, som arrangeres av Kreftforeningen og Brystkreftforeningen.

– Da vi kontaktet Circle K for 10 år siden, håpet vi å gjøre Rosa sløyfe-aksjonen bedre kjent blant menn. I dag sier så mange som 92 prosent av alle menn at de vet hva Rosa sløyfe-aksjonen er. Circle K har klart å skape synlighet mer enn noen annen samarbeidspartner, og har i flere år vært den sponsoren som har samlet inn mest, forteller styreleder i Brystkreftforeningen, Ellen Harris Utne.

Roser de stasjonsansatte

Generalsekretær i Kreftforeningen, Ingrid Stenstadvold Ross, er opptatt av å rose stasjonsmedarbeiderne for den innsatsen de legger ned hvert år.

– Gjennom all slags kreative og sprelske påfunn, som rosa bilvask, rosa BH-er og ansatte med rosa hår og skjegg, er de med på å bevisstgjøre dem som ferdes langs norske oktoberveier om viktigheten av å følge med på forandringer i brystet. Deres engasjement er med på å redde liv, sier hun.

Temaet for årets Rosa sløyfe-aksjon er tidlig oppdagelse. Gjennom å undersøke sine egne bryster jevnlig, kan brystkreft oppdages tidligere. Da øker sjansen for å overleve. I fjor gikk antall oppdagede brystkrefttilfeller kraftig tilbake. Dette bekymrer Ellen Harris Utne.

– Det er ingen grunn til å tro at færre utvikler brystkreft. I fjor stoppet mammografiscreeningen opp i flere måneder på grunn av koronapandemien. Vi frykter at mange vil få en forsinket diagnose framover. Dette er svært alvorlig når vi vet at jo tidligere brystkreft oppdages, desto bedre blir prognosen og mer skånsom blir behandlingen, sier Utne.

FAKTA - på innsamlingstoppen i fjor

1. Circle K Elverum: 175 466 kr

2. Circle K Vik: 57 961 kr

3. Circle K Lura: 48 805 kr

4. Circle K Forus: 43 230 kr

5. Circle K Breivika: 35 770

6. Circle K Strandtorget: 33 095 kr

7. Circle K Tunga: 31 781 kr

8. Circle K Vikeså: 28 149 kr

9. Circle K Fjellhamar: 27 710 kr

10. Circle K Økern: 26 995 kr

ROSA SLØYFE-AKSJONEN:

Rosa sløyfe er en internasjonal folkebevegelse som markeres over hele verden i oktober hvert år. Målet med aksjonen er å vise solidaritet med de som rammes, øke kunnskapen om brystkreft og å gi støtte til brystkreftforskning.

Det er Brystkreftforeningen og Kreftforeningen som sammen arrangerer Rosa sløyfe-aksjonen i Norge. Siden oppstarten i 1999 har nordmenn bidratt med over 330 millioner kroner til brystkreftsaken.

Årets tema for aksjonen er tidlig oppdagelse. Jo tidligere brystkreft oppdages, jo bedre blir prognosen og behandlingen mer skånsom. Koronapandemien har forsinket den offentlige mammografiundersøkelsen som tilbys alle norske kvinner mellom 50-69 år. Derfor er det viktigere enn noen gang å bli kjent med brystene sine og ta endringer på alvor. Husk å kjenne etter!

Kilde: Kreftforeningen

ROSA JUBILEUM. (f.v.) Generalsekretær Ingrid Stenstadvold Ross i Kreftforeningen og styreleder Ellen Harris Utne i Brystkreftforeningen gleder seg til årets jubileumsaksjon hos Circle K. Foto: Kreftforeningen
I GANG IGJEN. For 10. år på rad avholdes Rosa sløyfe-aksjonen på hundrevis av stasjoner over hele landet. Foto: Circle K Narvik

22962000https://www.circlek.no/

Vi kaller oss energistasjon, helt enkelt – fordi vi tilbyr energi til bilen og deg som er på farten.

Om Circle K Norge AS

• Circle K Norge driver 456 energistasjoner i Norge, 259 av dem er bemannede stasjoner som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat.

• Vi bygger ut vårt nettverk av hurtigladere, over 100 stasjoner har til sammen 800 hurtigladere for elbiler.

• Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge.

• Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.

• Circle K har en hundreårig historie i Norge, som Norsk Brændselsolje A/S med merkenavnene MIL og BP, Norsk Olje as (Norol), Statoil Norge AS og Statoil Fuel & Retail AS (Statoil) og nå Circle K Norge AS (Circle K).

Om Couche-Tard

• Circle K er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard»), en ledende, global aktør innen eMobility, drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
  • Couche-Tard opererer i 24 land med nesten 14 100 butikker, hvorav omtrent 10 700 tilbyr drivstoff til veitransport. Omtrent 122 000 mennesker er ansatt i hele nettverket.

Følg pressemeldinger fra Circle K Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Circle K Norge