Har redusert investeringsporteføljen i 2020 med over én milliard kroner

Ytterligere kutt vurderes som følge av inntektsbortfall.

Avinor gjør en kritisk gjennomgang av hele prosjektporteføljen, med henblikk på hvilke prosjekter som skal gjennomføres sett i lys av situasjonen med bortfall av trafikk og tilhørende inntekter.  Avinor vil prioritere prosjekter som er kritiske for sikker drift.

Avinor har redusert planlagte investeringer for 2020 med i overkant av én milliard kroner. Dette innebærer kutt i budsjett og utsettelse av prosjekter i ulik størrelsesorden og karakter.  Avinor kommer ikke til å publisere en samlet liste, den er dynamisk og vurderes fortløpende- men flere store vedlikeholdsprosjekter som for eksempel reasfaltering av lufthavner som Kristiansund, Molde og Lakselv er utsatt. Prosjekter i datterselskapet Avinor Flysikring  er også til vurdering, og ytterligere reduksjon av både små og store prosjekter i konsernet vurderes inntil Avinors finansielle situasjon er avklart.

- Vi ser også på investeringer knyttet til de største prosjektene i porteføljen. Blant disse er ny terminal Tromsø, ny terminal Trondheim, utvidelse av Non-Schengen terminal på Oslo lufthavn, ny lufthavn Bodø, samt nytt tårnsystem i Oslo. Vi har en god dialog med styret og eier omkring dette, og forventer å ha de nødvendige avklaringer på plass i mai, sier konsernsjef Dag Falk-Petersen.

Vi svarer ikke på mediehenvendelser mellom 2100 - 0630 med mindre det inntreffer større hendelser. For informasjon om flytrafikken ved våre lufthavner, se www.avinor.no, og velg flyplass.