Har reddet 200 000 måltider fra å bli kastet
Ved hjelp av en populær app for matredding har Circle K-kunder over hele landet kjøpt 200 000 poser med overskuddsmat.

– Dette er en veldig hyggelig merkedag for oss. Matredding er noe alle tjener på, både kundene, stasjonene og ikke minst miljøet, sier prosjektleder Ida Ulla-Britt F. Burud i Circle K Norge.
Per i dag er det 115 Circle K-stasjoner over hele landet som lar kundene redde overskuddsmat gjennom appen Too Good To Go. 200 000 måltider er blitt reddet siden samarbeidet startet for tre år siden. Bare i 2020 har stasjonskundene kjøpt mer enn 85 000 forundringsposer gjennom appen.
Mer enn 1 million matreddere
I Norge kobler Too Good To Go 2500 butikker, bakerier, serveringssteder og energistasjoner sammen med 1,2 millioner registrerte matreddere. Circle K er blant aktørene som har reddet mest mat i Norge, ifølge daglig leder Ann-Kristin Raknes Pfründer i Too Good To Go.
– Sammen med appbrukerne våre gjør Circle K en kjempeinnsats for at maten de har igjen på slutten av dagen blir spist og ikke ender som svinn. Det er all grunn til å være stolt av resultatene, og jeg vil gjerne gi ekstra skryt til de iherdige og klimaengasjerte stasjonsmedarbeiderne, sier Pfründer.
Innholdet i en typisk forundringspose varierer, men ofte er det snakk om ferdigsmurtebaguetter og bakervarer. For 39 kroner får kunden overskuddsmat til en normal utsalgspris på mellom 100 og 140 kroner.
Ifølge en beregning fra Too Good To Go utgjør de 200 000 matporsjonene som er reddet gjennom Circle K en miljøbesparelse tilsvarende 100 flyreiser rundt jordkloden.
Stavanger har landets mest ivrige matreddere
Aller mest mat reddes på Circle K Forus. Stavanger-stasjonens kunder reddet 2057 måltider i 2020, tett etterfulgt av Circle K Nykirke i Horten og Circle K Ålgård.
Stasjonsdriver Aud Kari Egeland er fornøyd med resultatet. Hun forteller at noen av matredderne er gjengangere, men at mange bruker tjenesten innimellom.
– Vi smører mye variert mat og har godt utvalg av boller, så kundene får god variasjon også når de redder overskuddsmat, sier Egeland.
Disse Circle K-stasjonene reddet mest mat i 2020:
- Circle K Forus – Stavanger: 2057 forundringsposer
- Circle K Nykirke – Nykirke (Horten): 1996
- Circle K Ålgård – Ålgård: 1984
- Circle K Sævelandsvik – Sævelandsvik: 1665
- Circle K Volda – Volda: 1605
- Circle K Grubhei – Mo i Rana: 1572
- Circle K Alvim – Sarpsborg: 1503
- Circle K Klepp – Kleppe: 1502
- Circle K Sogndal – Sogndal: 1495
- Circle K Randaberg – Randaberg: 1475
Nøkkelord
Kontakter
Knut Hilmar HansenKommunikasjonsjef
Knut er kommunikasjonssjef for Circle K Norge AS, den norske virksomheten til Circle K
Bilder


Om Circle K Norge
Circle K Norge driver 473 drivstoffutsalg i Norge, 304 av dem er fullservice bensinstasjoner langs veien som tilbyr drivstoff, bilvask, kaffe og mat. Vi er også drivstoffgrossist og har en rekke terminaler og depoter som forsyner stasjoner og kunder i hele Norge. Ca. 3 000 personer jobber på våre kontorer og stasjoner over hele landet.
Circle K Norge er en del av Alimentation Couche-Tard Inc. («Couche-Tard») som er en verdensledende aktør innen drivstoff og detaljhandel med hovedkvarter i Laval, Canada.
Vi het tidligere Statoil Fuel & Retail Norge AS, men endret selskapsnavn til Circle K Norge i april 2016. Statoil-stasjonene i Norge blir merket om til Circle K fra mai 2016 til mai 2017 i forbindelse med at Couche-Tard samler alle sine convenience-virksomheter under det globale merkenavnet Circle K.
Servicekontoret for Circle K Norge ligger i Oslo.
Følg saker fra Circle K Norge
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Circle K Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Circle K Norge
Circle K E18 Bamble kåret til «Most important store of 2020»15.12.2020 13:33:45 CET | Pressemelding
Seks måneder etter åpningen ble det topp moderne veiserviceanlegget Circle K E-18 Bamble kåret til «Årets viktigste butikk» under Shop Talk LIVE i regi av Global Convenience Store Focus. Dette er en stor annerkjennelse i en bransje i rivende utvikling.
Circle K vant NM i «employer branding» og rekruttering3.12.2020 10:23:00 CET | Pressemelding
Årets Magnet Awards-priser er delt ut. Prisene hedrer årets beste kommunikasjonsarbeid rettet mot ansatte og jobbsøkere, og er regnet som NM innen disse kategoriene. Årets gullvinner i hovedkategorien «Årets helhetlige employer branding» er Circle K Norge.
Gjør det enklere for bedrifter å velge elbil24.11.2020 06:00:00 CET | Pressemelding
Elektrifiseringen av firmabilparken har skutt fart. Likevel vegrer mange bedrifter seg for å velge elektrisk, fordi det medfører usikkerhet og merkostnader. Det skal Circle K, som første aktør, bidra til å løse.
Har valgt ut ni nye stasjonstalenter23.11.2020 11:21:35 CET | Pressemelding
Pandemi er ingen hindring. Takket være moderne digitale verktøy er den nye talentklassen til Circle K Norge allerede i gang med sitt utdanningsløp.
Mer enn 33 millioner kroner til kreftsaken fra Circle K-stasjonene11.11.2020 14:27:30 CET | Pressemelding
De siste ni årene har kunder ved landets Circle K-stasjoner bidratt med mer enn 33 millioner kroner til Rosa sløyfe og brystkreftsaken. Årets aksjon endte på nærmere 2,8 millioner kroner.
Konkurransetilsynet og Circle K enige om avhjelpende tiltak som avslutter etterforskningssaken mot Circle K15.10.2020 10:32:17 CEST | Pressemelding
Konkurransetilsynet og Circle K Norge AS er kommet til enighet om avhjelpende tiltak som innebærer at Circle K Norge AS ikke skal publisere veiledende listepriser for privatmarkedet på selskapets nettsider, eller gjennom andre allment tilgjengelige informasjonskanaler.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom