Har du hatt utgifter i forbindelse med en ryddeaksjon? Nå kan du søke refusjon for eierløst marint avfall

Refusjonsordningen er åpen for alle som har hatt utgifter til transport og/eller behandling av eierløst marint avfall eller transport av frivillige til/fra ryddeaksjoner, men husk at søknaden må være inne før 15. november!
Foto:  Marius Ibs Øien-Hansen
Foto: Marius Ibs Øien-Hansen

Refusjonsordningen for eierløst marint avfall åpnet 1. september for alle som har hatt utgifter til transport og/eller behandling av eierløst marint avfall eller transport av frivillige til/fra ryddeaksjoner. Avfallet må dessuten være samlet inn på frivillig basis, og ryddeaksjonene må være registrert i Rydde (tidligere Ryddeportalen).

Se mer informasjon og alle kriterier: Refusjonsordningen

Registrer din søknad i Rydde

Nytt av året er at søknadsskjemaene er integrert i Rydde. Søknadene fylles ut direkte i Rydde og sendes også fra Rydde.

– Vi håper integreringen av søknadsskjemaene i Rydde vil gjøre søknadsprosessen enklere, og vi står til tjeneste for alle som trenger bistand i forbindelse med denne oppgraderingen, sier fagleder Mari Mo Osterheider.

Skal du søke refusjonsordningen for utgifter knyttet til opprydding av eierløst marint avfall må du gjøre dette innen 15. november 2020, og refusjon utbetales innen utgangen av 2020.

To søknadsskjemaer

OBS! Ordningen har to søknadsskjemaer: et skjema for offentlige og private renovasjons- og avfallsselskaper og et skjema for organisasjoner/lag/foreninger og andre private og offentlige aktører.

Søknadskjema for frivillige.
Søknadsskjema for avfallsselskap.

Avfallsselskapene finner både søknadsskjema og alle aksjoner registrert i sitt område i Ryddes administrasjonsløsning. For avfallsselskaper som ikke har aktivert sin bruker i administrasjonsløsningen, se fremgangsmåte her:

Representerer du et avfallsselskap?

HAR DU SPØRSMÅL?

Har du spørsmål angående søknadsprosessen eller innspill til Refusjonsordningen? Send oss en e-post til refusjon@holdnorgerent.no.

Refusjonsordningen finansieres av Miljødirektoratet.

Mari Mo OsterheiderFagleder for landforsøpling

Mari vet at forsøpling på land til slutt ender som forsøpling i havet. Hun fokuserer derfor på landbaserte forsøplingskilder som engangsgriller, sneip og engangskopper.

Tel:+47 905 69 619mari@holdnorgerent.no

Foto:  Marius Ibs Øien-Hansen