Har du en løsning som kan redde liv?

Mange liv er blitt reddet av for eksempel røykvarslere de siste 100 årene. Den er bare ett av flere eksempler som har bidratt til endring, både i Norge og resten av verden. Dessverre er det fortsatt folk som dør eller blir hardt skadd i brann i Norge.
Illustrasjonsfoto: Cottonbro studio / Pexels

Ny teknologi hindrer branner, mens annen ny teknologi gir nye utfordringer. Komfyrvakten kan bidra til færre branner, mens elektriske produkter som blir ladet uten tilsyn kan ta fyr. Regler og holdninger kan endre seg, både til det bedre og til det verre.

Derfor er Brannvernforeningen nå på jakt etter løsningen som skal bidra til å redde liv de neste 100 årene også. Derfor vil de gi én halv million kroner til den beste løsningen. Dette skal skje gjennom en ny Innovasjonspris.

– Vi har brukt tid på å finne en god måte å feire at Brannvernforeningen fyller 100 år. Vi fant ut at det aller beste ville være å finne en ny løsning som kan redde flere fra brann, sier Rolf Søtorp. Han er administrerende direktør i Brannvernforeningen og med i juryen.

Vi vet hva målet for prisen er, nemlig at «ingen skal dø eller bli hardt skadd i brann i Norge». Vi tror at du kan vite hva som er løsningen for å nå målet.

Løsningen kan være en fysisk ting, en plan for hva folk skal gjøre for å få mer brannsikker adferd eller noe helt annet som ingen av oss har tenkt på. Har du løsningen for å redde flere liv?

Les mer på brannvernforeningen.no

Illustrasjonsfoto: Cottonbro studio / Pexels