Hans Fredrik Jacobsen slipper sin 5. soloplate i dag!

Den innflytelsesrike og allsidige folkemusikeren Hans Fredrik Jacobsen er kjent for sin beherskelse av mange instrumenter, blant annet fløyter av ulike typer, gitar, saksofon, torader, sekkepipe og oud. Når multi-instrumentalisten nå skal gi ut sin 5. soloplate har han konsentrert seg kun om ett instrument, et av de enkleste og et som alle kan lage selv, nemlig seljefløyte. Vel, strengt tatt så dreier det seg om sju stykker med forskjellig lengde, og dermed i ulike tonearter, for å skape en viss variasjon. Hans Fredrik har så klart spikket alle fløytene selv!

Hans Fredrik Jacobsen. Foto: Audun Strype.

Release: 27.05.2022
Artist: Hans Fredrik Jacobsen
Tittel: SVADILJA
Katalognummer: HCD7392
Plateselskap: Heilo

Hør "SVADILJA" her

«Noe av det fineste jeg vet om her i verden er å spikke seljefløyte. Det er et fast rituale hver vår, når naturen våkner til nytt liv, fargene åpenbarer seg, sevja stiger i trærne, fuglene synger og verden blir et bedre sted å være. Når selja svar går jeg i seljeskog og lager seljefløyte på gammelmåten, som det har vært gjort i uminnelige tider, både her i Norge og andre steder. Å få til en god fløyte er ren lykke. Av og til i slike stunder, når skogen bugner av saftgrønn og sevjemjuk selje, tenker jeg at dette burde alle gjøre, det er nok å ta av, og det er helt gratis.» - Hans Fredrik Jacobsen.

For å skape den riktige atmosfæren er opptaket gjort på Krokskogen i løpet av et par vakre, stille solskinnsdager i månedsskiftet mai/juni i 2021, og Audun Strype har lydfestet det hele. Musikken du hører består av noen tradisjonelle seljefløyteslåtter, men stort sett Jacobsens egne komposisjoner eller bearbeidelser av tradisjonelt materiale. Det er også mye improvisasjon, både rytmisk og fri rytmisk, og iblant med elementer og fraseringer som skiller seg fra det vi er vant til å høre på seljefløyte. Noen låter er helt nykomponerte, noen ble laget i farta og på stedet under innspillingen, og noen finnes i andre utgaver på andre innspillinger. Det som uansett er nytt er at alt sammen spilles på ekte og fersk seljefløyte, akkompagnert av fugler, insekter og skogens sus!

«Stillheten under opptakene gjorde at fuglene og insektene kom godt frem sammen med seljefløytene. Det var vidunderlig å spille sammen med dem! De var ikke like aktive hele tiden, men av og til hadde jeg en tydelig og god følelse av at de responderte på det jeg spilte, noe som var utrolig inspirerende og rørende. Og jeg responderte så godt jeg kunne på det de sang! En av Norges fremste eksperter på fuglesang, Helge Kvam, har hørt gjennom opptakene for å fastslå hvilke fugler som er så vakkert til stede. Han kom frem til at det er 21 arter representert! De var alle med på å gjøre dagene på Krokskogen til en sterk og uforglemmelig opplevelse!» - Hans Fredrik Jacobsen.

Hans Fredrik Jacobsen er en norsk folkemusiker, artist og komponist, mest kjent for sitt lange samarbeid med ektefellen Tone Hulbækmo, og med grupper som Kalenda Maya, Secret Garden (Eurovision 1995) og Hulbækmo & Jacobsen familieorkester. Jacobsen har med Svadilja gitt ut 5 soloplater. De fire første var JóL (Via music, 1998), Vind (Heilo, 2004), Trå dansen (Heilo, 2013) og den spellemannominerte plata Øre (Heilo, 2019). I tillegg har han gitt ut Langt nord i skogen (KKV, 1987 – Spellemannprisen i 1988) med Tone Hulbækmo, Himalaya Blues (Heilo, 2004) med Knut Reiersrud og Varja, Seljefløyta (Heilo, 1997) med Steinar Ofsdal og Hallgrim Berg, På Snei (ta:lik, 2017) med Hulbækmo & Jacobsen Familieorkester, og 3 album sammen med middelaldergruppa Kalenda Maya; Renaissance and medieval music (Simax 1985 – Spellemannprisen i 1985), Norse ballads (KKV 1989) og Pilegrimsreiser (KKV 1997). Attpåtil medvirker Hans Fredrik som gjestemusiker og solist på drøyt 100 album med artister som Sissel Kyrkjebø, Sondre Bratland, Elisabeth Andreassen, Henning Sommero, Secret Garden og Annbjørg Lien, for å nevne noen. Han har også samarbeidet med poeter som Erik Bye, Haldis Moren Vesaas, Ove Røsbak og Ola Jonsmoen.

«Mange som har levd en stund har sikkert spikket seljefløyte selv i barndommen. Antakelig klarte de å få fram bare en tone, men det er definitivt et instrument det går an å spille musikk på. Det gjør Hans Fredrik Jacobsen så til de grader på «Svadilja». Plata er simpelthen til lutter ørefryd for å finne harmoni og ro i sjelen» - Jon Iver Grue, Østlendingen.

«Det er intenst og stofflig. Et lyddrama som løper av gårde som om det var selveste Pan som hadde fortryllet Hans Fredrik Jacobsens seljefløyte» - Glenn Erik Haugland, Ballade

«Det er fascinerande kor mykje det groovar, spelet til Hans Fredrik» - Torkjell Hovland, Ballade

KONSERTER:
28. mai: Finnes park i Urheia, Risør
29. mai: Botanisk hage, Oslo
08. juni: Botanisk hage, Ringve/Trondheim
09. juni: Botanisk hage, Stavanger
10. juni: Botanisk hage, Kristiansand

Hans Fredrik Jacobsen. Foto: Audun Strype.
Cover "SVADILJA" med Hans Fredrik Jacobsen. Fugleakvareller:  Axel Emil Thorenfeldt. Coverdesign: Laila Mjøs.
Cover "SVADILJA" med Hans Fredrik Jacobsen. Fugleakvareller: Axel Emil Thorenfeldt. Coverdesign: Laila Mjøs.

Musikkutsendelse: Paal Flaata - It's Hard To Sing This Song24.6.2022 13:09:03 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Paal FlaataTittel: It's Hard To Sing This Song ISRC: NOYBU2249020Tekst og musikk: Chip TaylorPlateselskap: Grappa Musikkforlag / Blue Mood Last ned WAV Lytt «It’s hard to sing this song» er første låt fra Paal Flaatas kommende soloalbum. Paal Flaata stiller seg – som alltid – helt naken i møte med musikken, i møte med sangen. – Stemningen er ganske mørk, sier Paal selv. – Jeg tror låtene på den nye plata tar pulsen på tiden vi er i. Koronatiden har gitt meg tid til å tenke over alt jeg har opplevd de siste årene, og mye av det har vært ganske trist. Så det er en litt personlig plate, også for Gøran. Vi jobber veldig tett hele tiden, og en av ambisjonene var at vi skulle prøve å få denne plata til å stå litt utafor de andre, å komme litt videre. Gøran Grini, Paals mangeårige samarbeidspartner, er medprodusent på det kommende albumet. Sammen med Grini, Freddy Holm og trommeslageren Glenn Vidar Solheim, legger Paal på den nye platen, enda flere kjente og min

Ny låt fra Tre Små Kinesere24.6.2022 12:40:11 CEST | Pressemelding

Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. Lytt til «Når Sola Snur» her! «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.

Musikkutsendelse: Tre Små Kinesere - Når Sola Snur16.6.2022 15:59:27 CEST | Pressemelding

Releasedato: 24.06.2022Artist: Tre Små KinesereTittel: Når Sola SnurISRC: NOJBT2201010Tekst og musikk: Ulf RisnesPlateselskap: Grappa Musikkforlag Last ned WAV Lytt Det har gått to år siden Tre Små Kineseres forrige album «Drømmeanker» som ble svært godt mottatt da det kom, både av kritikere og fans. Nå er de tilbake med en helt ny sang ; «Når Sola Snur». Singelen er den første smakebiten fra deres neste album, som kommer i januar 2023. Det ryktes at dette blir det beste fra kineserne siden 90-tallet, så det er bare å glede seg. «Når Sola Snur» er godt timet, og teksten bruker dette naturfenomenet som utgangspunkt for å fortelle en noe betuttet venn at det finnes en der ute som "syns at lille du e et stort funn og vil værra sammen med dæ hvert sekund" Musikken er gjenkjennelig Tre Små Kinesere; lett og sommerlig og som alltid godt håndverk, og du får med et lite toneartskifte på kjøpet.