Hanne Kroghs dag i «Hver gang vi møtes»

Vi nærmer oss avslutningen på årets sesong av TV 2s «Hver gang vi møtes», og i morgen er det endelig Hanne Krogh sin tur til å bli hyllet.

Hør sangene fra Hanne Kroghs dag her!

– Å være artist kan være et ensomt yrke. Jeg gleder meg til å tilbringe tiden sammen med kollegaer som jeg gjerne vil bli nærmere kjent med, menneskene selv, musikken deres og historien bak sangene de har gitt oss. Hva brakte dem dit? Hva inspirerte dem?, sa Hanne Krogh før innspillingen på Vestre Kjærnes gård.

– Og for en gjeng. Jeg tror frokoster, prat på trammen, latter og nær ettertenksomhet kan skape vennskap for resten av livet. «Hver gang vi møtes» er et program som befriende nok berører artisters virkelige liv, nakent og ærlig.

Hanne Krogh er en norsk artist, tekstforfatter og historieforteller. Hun trådte inn i det nasjonale rampelyset allerede som 15-åring da hun i sin første tv-opptreden vant Melodi Grand Prix med «Lykken er». Siden da har hun oppnådd suksess på svært ulike arenaer og tilbrakt nesten hele livet på scenen.  I tillegg til en sangkarriere har Hanne hatt hovedroller både i teater og på filmlerretet, blant annet som Sonja i Norges mest sette film, «Reisen til julestjernen».

Med gruppen Bobbysocks, som hun selv hadde ideen til og skapte, vant Hanne og Elisabeth Andreassen Norges første seier i Eurovision Song Contest med «La det swinge» – og turnerte deretter verden over. Hennes julekonserter har vært en årlig tradisjon i over tretti år, og hun har vært programleder for utallige tv-program, blant annet «Rockheim Hall of Fame». I 2009 vant hun TV2s «Det Store Korslaget» med «Team Hanne» fra Haugalandet.

Det siste tiåret har hun vært ansvarlig for flere store sceneproduksjoner sammen med tre av Norges fremste operatenorer, med temaer som Havlandet Norge og Stemmerettsjubileet. Gjennom sine utgivelser av Prøysen og Egner, formidler hun landets musikalske barneskatter til stadig nye generasjoner.

Hanne Krogh har mottatt to Spellemannpriser, Peer Gynt-prisen, Gammleng-prisen, De fykende måker, Kulturbrobyggerprisen og Homobevegelsens ærespris. Hun er avbildet på frimerke og har også fått en gate oppkalt etter seg i hjembyen Haugesund. Hanne har utgitt 25 album – hvor de aller fleste har solgt til gull eller platina.

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er i 2021 inne i sin ellevte sesong, og dét med en helt spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Hanne Krogh, Maria Mena, Arne Hurlen (Postgirobygget), Trygve Skaug, Stian «Staysman» Thorbjørnsen, Abdulhakim «Hkeem»  Hassane og Agnete Saba (tidligere etternavn Johnsen) som har flyttet inn på Vestre Kjærnes gård i Våler i ti dager.

Dette blir sunget under Hanne Kroghs dag:

• Maria Mena - Når en skumring blir blå
  • Trygve Skaug - Waiting For The Morning / Om en liten stund er det morgen
  • Agnete Saba - Ikke gi deg, jente / Level Up, Girls!
  • Hkeem - Lykken er
  • Arne Hurlen - Vakker når du sover
  • Staysman - Fløytene spiller / Skal aldri svikte bøgda mi

Foto: Vegard Breie / TV 2

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er et av Norges største uavhengige plateselskap. I år 2023 har Grappa 40 års jubileum.

Grappa Musikkforlag har gitt ut over fire tusen album spredt på ulike labler. Foruten Grappa som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro.

Grappa samarbeider med Egmont Kids Media Nordic AS om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Grappa Musikkforlag AS på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.