Hanne Kroghs dag i «Hver gang vi møtes»

Vi nærmer oss avslutningen på årets sesong av TV 2s «Hver gang vi møtes», og i morgen er det endelig Hanne Krogh sin tur til å bli hyllet.

Hør sangene fra Hanne Kroghs dag her!

– Å være artist kan være et ensomt yrke. Jeg gleder meg til å tilbringe tiden sammen med kollegaer som jeg gjerne vil bli nærmere kjent med, menneskene selv, musikken deres og historien bak sangene de har gitt oss. Hva brakte dem dit? Hva inspirerte dem?, sa Hanne Krogh før innspillingen på Vestre Kjærnes gård.

– Og for en gjeng. Jeg tror frokoster, prat på trammen, latter og nær ettertenksomhet kan skape vennskap for resten av livet. «Hver gang vi møtes» er et program som befriende nok berører artisters virkelige liv, nakent og ærlig.

Hanne Krogh er en norsk artist, tekstforfatter og historieforteller. Hun trådte inn i det nasjonale rampelyset allerede som 15-åring da hun i sin første tv-opptreden vant Melodi Grand Prix med «Lykken er». Siden da har hun oppnådd suksess på svært ulike arenaer og tilbrakt nesten hele livet på scenen.  I tillegg til en sangkarriere har Hanne hatt hovedroller både i teater og på filmlerretet, blant annet som Sonja i Norges mest sette film, «Reisen til julestjernen».

Med gruppen Bobbysocks, som hun selv hadde ideen til og skapte, vant Hanne og Elisabeth Andreassen Norges første seier i Eurovision Song Contest med «La det swinge» – og turnerte deretter verden over. Hennes julekonserter har vært en årlig tradisjon i over tretti år, og hun har vært programleder for utallige tv-program, blant annet «Rockheim Hall of Fame». I 2009 vant hun TV2s «Det Store Korslaget» med «Team Hanne» fra Haugalandet.

Det siste tiåret har hun vært ansvarlig for flere store sceneproduksjoner sammen med tre av Norges fremste operatenorer, med temaer som Havlandet Norge og Stemmerettsjubileet. Gjennom sine utgivelser av Prøysen og Egner, formidler hun landets musikalske barneskatter til stadig nye generasjoner.

Hanne Krogh har mottatt to Spellemannpriser, Peer Gynt-prisen, Gammleng-prisen, De fykende måker, Kulturbrobyggerprisen og Homobevegelsens ærespris. Hun er avbildet på frimerke og har også fått en gate oppkalt etter seg i hjembyen Haugesund. Hanne har utgitt 25 album – hvor de aller fleste har solgt til gull eller platina.

Suksessprogrammet «Hver gang vi møtes» er i 2021 inne i sin ellevte sesong, og dét med en helt spektakulær gjesteliste. I årets utgave er det Hanne Krogh, Maria Mena, Arne Hurlen (Postgirobygget), Trygve Skaug, Stian «Staysman» Thorbjørnsen, Abdulhakim «Hkeem»  Hassane og Agnete Saba (tidligere etternavn Johnsen) som har flyttet inn på Vestre Kjærnes gård i Våler i ti dager.

Dette blir sunget under Hanne Kroghs dag:

• Maria Mena - Når en skumring blir blå
  • Trygve Skaug - Waiting For The Morning / Om en liten stund er det morgen
  • Agnete Saba - Ikke gi deg, jente / Level Up, Girls!
  • Hkeem - Lykken er
  • Arne Hurlen - Vakker når du sover
  • Staysman - Fløytene spiller / Skal aldri svikte bøgda mi

Foto: Vegard Breie / TV 2

Ny singel fra Brødrene Iversens Orkester23.4.2021 14:30:00 CEST | Pressemelding

Låten "Both Sides Now" er en av Joni Mitchells mest kjente sanger, og ble skrevet i 1967. Låten kom først ut på plate i 1969, på hennes legendariske album "Clouds". Nå er det gjendiktningen "Båe sider no" som gjelder, når Brødrene Iversens Orkester slipper sin nye singel. – Johannes Gjerdåker sin gjendikting kom meg i hende sommaren 1986 då me satt på kjøkkenet heime hjå han på Gjerdåker på Voss. Gjerdåker har fått med seg det maleriske landskapet som Joni Skapte, og den melankolske klangen i diktet som skapar songen, forteller Dagfinn Iversen i Brødrene Iversens Orkester. Lytt til "Båe sider no" her!

Singelslipp fra Eivind Sander!23.4.2021 13:26:20 CEST | Pressemelding

Eivind Sander slipper sin nye låt "All Night". "All Night" handler om magiske, blikkstille sommerdager med gode venner. Dager som går over til sene, uforglemmelige sommerkvelder, hvor det er umulig å gå hjem eller å gå og legge seg, og ender opp som såkalte "all night'ere", til solen står opp igjen. – Låten skrev jeg på Hvaler i oktober i fjor, og den er en hyllest til gode stunder med gode venner, forteller Eivind Sander. På sin nyeste singlen gjør Eivind Sander mesteparten selv. Han produserer den, spiller alle instrumentene selv og gjør hovedvokalen. Låten er spilt inn hjemme hos Eivind, i "Krokkleiva Studio", med han selv som tekniker. Lytt til "All Night" her!

Ola Kvernberg's Steamdome II - allerede en kritikerfavoritt!23.4.2021 11:10:58 CEST | Pressemelding

Steamdome fyrer opp! På «Steamdome II: The Hypogean» stiller Ola Kvernberg med et enda mer blodtrimmet mannskap enn sist, samme skamløse forhold til sjangermiks og et nyvunnet ønske om å røske deg ut av hjemmekontoret og gi deg en time musikkterapeutisk fri fra pandemi og globale katastrofer generelt. Lytt til "Steamdome II: The Hypogean" her! Bryter reiseforbudet Med The Hypogean unngår Kvernberg reiserestriksjonene ved å bore seg ned i jordoverflata. Noen ganger som et løpsk gravitasjonstog, andre ganger som en sterk stillegående maskin gjennom klangfulle bergrom. Destinasjon? Jordas glødende jernhjerte, og i de siste to åra også åsted for Kvernbergs private escape-room, blotta for spilleregler og med en ekstensiv tilnærming til hva rytme og harmonier kan gjøre med et klubbgulv. Om prosjektet Da Steamdome dundret gjennom lydmuren for tre år siden haglet lovordene fra presse og publikum. Utsolgte konserter, flere høythengende priser og en topp 10 plassering på lista over Norges mestse

Tone Hulbækmo med nytt album for hele familien!16.4.2021 14:47:11 CEST | Pressemelding

Tone Hulbækmo er en artist som liker å krysse musikalske grenser, er opptatt av ord og lar seg inspirere til å skrive musikk til dikt av norske poeter. Hun er også opptatt av å formidle dette til flere generasjoner, både små og store. Denne gang presenterer hun egenkomponerte melodier til et personlig utvalg tekster av kjente norske lyrikere, blant annet Inger Hagerup, Alf Prøysen, André Bjerke og Erlend Loe. Lytt til "Eg kan" her! – Jeg har plukket dikt skrevet for unger av en fantastisk gjeng med norske forfattere, dikt som har truffet meg, et voksent menneske, i hjertet og inspirert meg til å lage melodier og musikk til, forteller Tone Hulbækmo. På platen er det tekster med både humor og alvor, fantasi og underfundighet. Her er det mye livsvisdom. De kan ta opp mellommenneskelige forhold, være filosofiske eller bare leke med ord. Ikke minst ligger det også an til en nostalgisk klump i halsen for mange fra foreldre- og besteforeldregenerasjonen. – Her er dikt på nynorsk og bokmål, no