Hanne Boel sitt nye album er ute i dag

Foto: Søren Rønholdt

Den danske legendens nye album, Between Dark & Daylight, er endelig her!

Hør og kjøp albumet ved å trykke her!

Hanne Boel er... tilbake?? Vel, nei, hun var jo aldri borte! På Between Dark & Daylight har Danmarks største soul-sanger vendt tilbake til røttene. For Hanne er ikke dette nye albumet et forsøk på å gjenopplive det gamle, men heller en mulighet til å oppdage og bygge videre på tidligere erfaringer fra en karriere som har solgt mer en 2,5 millioner plater.

Det hele begynte med en bunke låter som lå bortgjemt i en skuff, og var nærmest uhørt av noen andre en Hanne selv. Men da hun fikk hjelp av Jacob Funch til å bringe dem tilbake til live, begynte ting å bevege seg. Det var en frigjørende opplevelse for henne.

– Det var en lang prosess, helt fri for forhastede beslutninger, samtidig som vi holdt døren oppe for kreativiteten hele veien, forteller Hanne.

– Meningen bak noen av tekstene er nok umiddelbart åpenbare, mens andre tekster kan få ny mening når jeg synger dem nå med livet jeg har levd - ikke bare som sanger, men også som et menneske. Det er spennende å bli utfordret av tekster på denne måten.

Flere av sangene er basert på døgnets mørke timer, når det usagte og undertrykkede kommer fram. Når følelsene tar over og sansene er i høygir. De handler om dualismen mellom natt og dag, lys og mørke. Men de handler også om tid, alder, aksept, tillit og anger, samt kjærligheten som finner veien gjennom livets sprekker hvor alt kan gro.

Between Dark & Daylight inneholder nye sanger skrevet av Hanne selv, i tillegg til andre sanger som er skrevet i samarbeid med Jacob Bellens, Anders SG og Emil Falk. Dette er Hanne Boel anno 2020 i et dekonstruert univers, og i en hybrid av musikalske retninger hvorav hun føler seg hjemme i samtlige.

– Tiden har gått, og jeg har blitt eldre. Men jeg har også blitt langt mer åpensinnet enn jeg noen gang har vært, sier hun.

– Jeg ventet på en gnist av inspirasjon til å uttrykke meg selv, istedet for å se på det som kom til meg naturlig og konstant. Det var utfordrende å få jobbet med egne låter, for ikke å snakke om tekstene. Men det har også vært tilfredsstillende å tillate at denne prosessen skjer i sitt eget tempo.

Albumet er utgitt på Sundance Music. Hanne Boel er i Norge 6. februar og er tilgjengelig for intervjuer da.

Foto: Søren Rønholdt
Albumcover for Hanne Boels Between Dark & Daylight

Grappa Musikkforlag A/S ble etablert i 1983 og er i dag Norges største uavhengige plateselskap

Grappa Musikkforlag har gitt ut over tre tusen album spredt på ulike «labels». Foruten Grappa (en «label») som favner viser og pop, så utgis klassisk musikk på Simax Classics, folkemusikk og verdensmusikk på Heilo, blues og country på Blue Mood og jazz på Hubro. I tillegg samarbeider selskapet med Egmont Kids and Media om utgivelse av barnemusikk gjennom Barneselskapet. Grappa samarbeider også med Norsk Komponistforening om innspilling og utgivelse av norsk samtidsmusikk på labelene Aurora og Hemera og med Norsk Jazzforum om innspilling og utgivelse av norsk jazz på Odin. Grappa har også et tett samarbeide med Rune Grammofon og Drabant Music.

Huntsville er ute med albumet Bow Shoulder!25.9.2020 11:13:22 CESTPressemelding

Huntsville er endelig ute med albumet Bow Shoulder! - med gjester Nels Cline, Glenn Kotche, Darin Gray og Yuka Honda Spilt inn for 10 år siden i the Loft i Chicago, kommer endelig plata Bow Shoulder fra Huntsville. Samarbeidet mellom Huntsvilles Ivar Grydeland (el-gitar, akustisk gitar, pedal steel, banjo, elektronikk og tablamaskin), Ingar Zach (perkusjon, tablamaskin) og Tonny Kluften( el-bass) og gjesteartister Nels Cline (el-gitar), Glenn Kotche (perkusjon), Darin Gray(kontrabass) og Yuka Honda (keyboards) har resultert i et strålende fullt improvisert verk. Hør det her: https://orcd.co/huntsville Vitaliteten og fokuset av improvisert musikk kan lide under vekten av så mange stemmer – det gamle «for mange kokker»- syndromet – men blant grunnene bak suksessen til «Bow Shoulder» er at gjesteartistene beholdt deres personlige identiteter mens de ekspertfullt tilpasset seg den ambiente fremdriften, det teksturelle samspillet og melodiføringen som Huntsville har utviklet gjennom årene.

Groven og Buen er ute med The Sound of Telemark!25.9.2020 08:45:16 CESTPressemelding

Endelig er det for første gang sluppet en plate med Sigmund Groven og Knut Buen sammen. Hør The Sound of Telemark her! To av norsk folkemusikks aller største helter står bak denne utgivelsen. Som anerkjente musikere på henholdsvis munnspill og hardingfele, samt som ambassadører av høyeste rang for Telemark, er det virkelig en ikonisk duo vi snakker om når Sigmund Groven og Knut Buen gir ut albumet The Sound of Telemark sammen. Til tross for at begge har hatt livslange karrierer og har krysset hverandres veier flere ganger i løpet av den tid, er dette første gang de samarbeider om en utgivelse. Knut og Sigmund har kjent hverandre i mange år og hatt flere konserter sammen. The Sound of Telemark inneholder en nydelig blanding tradisjonsmusikk, folketoner, slåtter og egne låter. Buen har skrevet flere nye tekster som de to har tonesatt, og som framføres av folkesangeren og telemarkingen Anne Gravir Klykken. Med andre ord er dette obligatorisk lytting for alle folkemusikkinteresserte- og el

De Musikalske Dvergene slipper ny singel18.9.2020 09:25:00 CESTPressemelding

I dag kommer den andre singelen fra De Musikalske Dvergenes kommende album. Hør «Eg liker biff» her! Det mest brukte ordet i bandets tekster gjennom årene er «poteter». Sånn sett passer det fint at den nye singelen til De Musikalske Dvergene heter «Eg liker biff», ettersom den føyer seg inn i rekken av låter gjengen har om mat; «Torsdagsfisken», «Rå poteter», «For en neve boller», for å nevne noen. Men alle disse låtene, inkludert «Eg liker biff», har til felles at de i bunn og grunn ikke handler om mat. Dette er på sett og vis deres versjon av The Sound of Music-klassikeren «My Favorite Things». – Vi lister egentlig bare opp en mengde ting vi liker. Dette er en hardnakket hyllest til hverdagen, forteller frontfigur Helge Grønhaug. «Eg liker biff» er som nevnt den andre singelen fra bandets kommende album, kalt Bak neste blåne, som er ute 16. oktober på Grappa Musikkforlag. Singelen er, som Grønhaug treffende beskriver, musikalsk sett som «heisann-hoppsann-pop» fra tidlig 60-tall ikled

Bård Enerstads debutalbum er ute nå!18.9.2020 08:34:00 CESTPressemelding

https://orcd.co/hvit Én av høstens fineste nye skiver er ute overalt nå. Hør Hvit Måned her! Multi-instrumentalisten Bård Enerstad opplevde suksess med garasjerockgruppa Cato Salsa Experience på 2000-tallet som altmuligmann på gitar, perkusjon, tangenter, theremin og vokal. Nå har han for første gang spilt inn et soloalbum i en ganske annen musikkstil, og briljerer med vakre melodier innen vise-sjangeren. Bård Enerstad er vokst opp på Kongsberg og har i voksen alder bosatt seg på Nesodden med familien der han jobber som lærer. Etter å ha flyttet til Nesodden, trakk Bård seg ned i kjellerstuen og begynte å lære seg Bert Jancsh-låter. Ut fra denne fingerspillsteknikken kom det nye type melodier, mer melodiøse, som samtidig ga et gjenkjennende tilbakeblikk til mye Lillebjørn Nilsen-eksponering i barndommen. Med disse inspirasjonskildene har Bård laget et knippe utsøkte låter som nå endelig ser dagens lys. Bård har over lenger tid hatt en diktutveksling med sin gamle venn Håvard Kongsgårde

Sigrid Moldestad er ute med sin nye singel «Bonden»11.9.2020 08:54:00 CESTPressemelding

Hør den tredje singelen fra Sigrids kommende album her! Denne gang inviteres vi inn i gyngende sensommervarm americana-stemning. Det fortelles om bondeliv og ensomhet og om håpet som fins når det lyser en eneste lampe i “et altfor stort hus”. Det er lapsteel og feler. Det er historien om han som tok over, om drømmer som forsvant, og om stolthet og trofasthet til slekt, gård og bygd. – Etter en sommer der mange av oss har feriert hjemme er det kanskje på sin plass å gi en god tanke til de som passer på jorda og bygdene våre, sier Moldestad. – «Bonden» handler om en mann og et hus jeg tror mange kjenner igjen. Tidligere har hun sluppet sangene «Song til deg» og «Karolina» fra albumet som kommer på nyåret. «Bonden» er produsert og spilt inn hos Yngve Leidulv Sætre i Duper studio i Bergen.

hei kalas sitt debutalbum er endelig her!11.9.2020 07:42:00 CESTPressemelding

hei kalas sitt debutalbum, hvorfor er jeg allergisk, er ute i dag på Grappa Musikkforlag! Hør hele det vidunderlige albumet her! Hvordan var det for Neil Armstrong å reise fra alle han var glad i? Ble han svimmel av å være vektløs? Hva sier egentlig en kommodovaran og hvorfor må man tenke så mye på katter som mjauer og kopper som knuser og kometer som krasjer og at man ønsker seg briller og fanger som rømmer akkurat når man skal sove? Dette og mye annet handler sangene på denne rare og fine plata om. Med fengende melodier og underfundige tekster har denne trioen sammen skapt hvorfor er jeg allergisk. Plata vekker følelser i hele spekteret, og inneholder sanger alle kan kjenne seg igjen i. Sårt, varmt, morsomt, trist og rart. «Er dette en plate for deprimerte barn?» var det en som spurte en gang. Ja, dem også! Trioen har gitt ut tre singler («Hadet bra, Neil Armstrong», «Stygge dyr» og «Sove») – riktignok etter en god del diskusjon på grunn av beslutningsvegring og fordi alle låtene er