Håndverksgruppen med oppkjøp i Molde, Harstad og Lillehammer

Norges største konsern innen maling, gulvlegging, mur og flis fortsatte veksten på tampen av fjoråret. Rett før julen ble ringet inn, ble Malermestrene BMV AS i Molde, Industri og Maling AS i Harstad, og Dokken og Moen Murmesterforretning AS på Lillehammer en del av Håndverksgruppen.
Øyvind Emblem

I juli i fjor kjøpte oppkjøpsfondet FSN Capital V 30 av de 44 frittstående bedriftene i samarbeidskjeden Håndverksgruppen, og dannet Norges største konsern innenfor maling, gulv, mur og flisarbeid. Senere på høsten ble ytterligere ti bedrifter - Malermester Sture Brækstad AS (Trondheim), Bas 2 (Oslo), Malermestrene Indre Østland (Lillehammer) og Buer Gruppen med sine syv regionale selskaper - innlemmet i konsernet.

Når ytterligere to malermestre i Molde og Harstad, og en murmester i Lillehammer fra nyttår blir en del av Håndverksgruppen, består konsernet nå av 43 lokale og regionale håndverksbedrifter, med over 1.300 ansatte fra Svalbard til Kristiansand.

-Vi har en tydelig vekststrategi, der vi er på kontinuerlig jakt etter solide, fremoverlente håndverksbedrifter, med gode, historiske røtter, sterk bedriftskultur og tydelig, lokalt fotfeste, sier konsernsjef Øyvind Emblem i Håndverksgruppen.

-De tre siste oppkjøpene rett før jul er, som resten av «familien», godt drevne selskaper, som er markedsledende i sine respektive regioner. De er en perfekt match, som utfyller oss ytterligere geografisk. Men vår sult på sameiererskap med tilsvarende hjørnesteinsbedrifter over hele landet, stanser ikke med dette. Vi er på kontinuerlig utkikk etter nye selskaper som passer inn i vekststrategien innen maling, gulvlegging og ikke minst mur- & flisarbeider.

-Sammen skal vi endre en hel bransje, blant annet gjennom å styrke arbeidet med bærekraft og samfunnsansvar, sier konsernsjef Øyvind Emblem.

Kjøpesummen på de tre malerbedriftene er konfidensiell mellom partene, men alle eierne reinvesterer en betydelig del av salgssummen og blir aksjonærer i Håndverksgruppen.

Fra 1. januar består Håndverksgruppen av 43 bedrifter, som utfører alle typer overflatebehandlinger. Ved utgangen av 2020 omsatte disse bedriftene håndverkstjenester for 1.7 milliarder kroner.

For mer informasjon, vennligst kontakt:

• Øyvind Emblem, konsernsjef (oe@handverksgruppen.com – 957 511 88)
  • Trond Sigurd Tørdal, direktør forretningsutvikling (tst@handverksgruppen.com – 404 08 820)
  • Dokken og Moen Murmesterforretning AS: Børre Dokken, daglig leder (borre@dm-murmester.no – 918 27 923)
  • Malermestrene BMV AS: Terje Vågseter, daglig leder (tv@mbmv.no – 480 35 690)
  • Industri og maling AS: Rune Hjelmsø, daglig leder (rune@ind-maling.no – 901 99 214)

BILDETEKSTER:

(Bildetekst riks): Konsernsjef Øyvind Emblem i Håndverksgruppen AS

(Bildetekst, lokal Molde): Harald Edvin Nilsen (t.v) og Terje Vågseter i Malermestrene BMV selger selskapet og blir en del av Håndverksgruppen AS.

(Bildetekst, lokal Harstad): Rune Hjelmsø (t.v.) og Johnny Bokstrand i Industri og Maling AS selger selskapet og blir en del av Håndverksgruppen AS.

(Bildetekst, lokal Lillehammer): Børre Dokken (t.v.) og Dag Furuset hos Dokken og Moen Murmesterforretning AS selger selskapet og blir en del av Håndverksgruppen AS.

FAKTA:

Mer informasjon om:

Foruten FSN Capital V, er de aktive eierne i Håndverksgruppen (per 01.01.21):

• Alta Fargehandel AS

Om Håndverksgruppen

Håndverksgruppen
Brobekkveien 115

Håndverksgruppen AS er Norges ledende landsdekkende konsern innen overflater. HG leverer håndverkertjenester primært til det profesjonelle markedet, blant annet entreprenører, eiendomsselskaper, butikker, hoteller, forsikringselskaper og offentlige myndigheter.

HG er lokalisert fra Kristiansand til Svalbard.