Handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet

Et trygt, seriøst og organisert arbeidsliv er avgjørende for at den norske modellen skal fungere. Trygge arbeidstakere, i hele og faste stillinger gir det beste vernet mot lavlønnskonkurranse og utnyttelse. Derfor skal dette være realiteten for absolutt alle arbeidstakere i Norge.

LO applauderer regjeringens nye handlingsplan mot sosial dumping og arbeidslivskriminalitet.

–Etter åtte år med en regjering som anerkjente det å være uorganisert er det veldig godt å se at dagens regjering tar aktive grep som styrker det organiserte arbeidslivet og bidrar til å styrke trepartssamarbeidet, sier LO-sekretær Trude Tinnlund.

–Denne handlingsplanen viser et klart taktskifte hvor regjeringen styrker arbeidstakernes rettigheter og flytter makt tilbake til arbeidstakerne.

–Ved å ta opp kampen mot sosial dumping, som omfatter mer enn kriminelle handlinger, tar regjeringen også grep for å sikre at alle arbeidstakere skal møte et anstendig arbeidsliv og få en lønn det går an å leve av. Denne handlingsplanen er et viktig virkemiddel i kampen for hvilket samfunn vi vil at Norge skal være. En kamp om sosial trygghet for alle arbeidstakere i Norge.

–Støvet ligger fortsatt tjukt i mange mørke kroker i norsk arbeidsliv. Med denne handlingsplanen signaliserer regjeringen en tydelig vilje til å fortsette kampen for å styrke arbeidstakeres rettigheter. Sammen med arbeidslivstiltakene som regjeringen allerede har gjennomført, og har varslet kommer, er dette et viktig neste skritt på veien mot en komplett storrengjøring i arbeidslivet. En storrengjøring det er stort behov for.

–Flere av tiltakene i regjeringens handlingsplan adresserer problemstillinger vi kjenner vi oss godt igjen i. Nå ser vi frem til å fortsette det gode samarbeidet med regjeringen når dette arbeidet nå skal følges opp.