Handlet påskekos for rekordbeløp

– Selv om det er dyrtid og mange slunkne sparekontoer, viste handlekurven at vi nektet å gi slipp på påskekosen i år, sier Kjetil Bøe, leder for betaling i BankID BankAxept.
Toppdagene for handelen i norske butikker de siste årene har vært i forbindelse med påsken, 17. mai og jul.
Punget ut på mat og drikke
Normalt utgjør dagligvarer rundt 40 prosent av den totale korthandelen i butikkene. Onsdagen før påske økte andelen til over 50 prosent.
– For mange er hyggen som følger med god mat og drikke det siste man vil stramme inn på i påsken. Og det var nok færre som tok handleturen over grensen på grunn av den svake krona og de høye drivstoffprisene, sier Bøe.
Fra fredag 31. mars til og med andre påskedag, handlet nordmenn dagligvarer for 6 milliarder kroner. Ut over mat, brukte folk mest penger på drivstoff, restaurantbesøk og vinutsalg.
Påskeoppsving for hyttekommuner
Med godt påskevær og fravær av koronarestriksjoner, opplevde mange skidestinasjoner og hyttekommuner en drømmepåske. Utlendingene var tilbake og det ble meldt om afterski på før-korona-nivå.
Det ble handlet dagligvarer i hyttekommunene Trysil, Hol, Hemsedal og Øyer for to til tre ganger mer under toppdagen onsdag 5. april enn under normale toppdager i skisesesongen hittil i år.
– Påsken gir gode inntekter for hyttekommunene og det er godt å se at handelen får en god avslutning på vintersesongen. BankAxepts tall viser bare nordmenns forbruk, så vi krysser fingrene for at utlendingene bidro godt til årets påskeinntekter for norsk handel, sier Bøe.
Nøkkelord
Kontakter
Hege Steinsland
Kommunikasjonssjef BankID BankAxept
Hege SteinslandKommunikasjonssjef BankID BankAxept
Tel:+47 900 12 748hege.steinsland@bidbax.noBilder


Om BankID BankAxept
Stø AS eies av bankene i Norge og står bak merkevarene Stø, BankID og BankAxept. BankID og BankAxept er Norges mest brukte tjenester innen ID og betaling. Selskapet leverer også Kjenn-din-kunde-tjenester til bedriftsmarkedet.
BankAxept er Norges desidert mest brukte og kostnadseffektive betalingssystem. BankAxept har gjort Norge til verdens mest kontantløse samfunn og håndterer 8 av 10 av alle korttransaksjoner i fysisk handel. Butikkene foretrekker BankAxept på grunn av pris, stabilitet, sikkerhet og raskt oppgjør.
4,6 millioner nordmenn har BankID som brukes til alt fra nettbank, offentlige tjenester og private tjenester innenfor mange bransjer. BankID gir trygg og enkel identifisering og signering på nett, og brukes nesten 1 milliard ganger i løpet av et år.
Følg pressemeldinger fra BankID BankAxept
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra BankID BankAxept på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra BankID BankAxept
Selskapet BankID BankAxept AS bytter navn til Stø5.5.2025 06:59:56 CEST | Pressemelding
Stø AS er det nye navnet på selskapet bak to av Norges mest brukte tjenester, BankID og BankAxept. Navneendringen markerer et strategisk skifte der selskapet vil satse tyngre på bekjempelse av økonomisk kriminalitet.
Endelig Glemt-passord-funksjon i BankID7.4.2025 06:49:51 CEST | Pressemelding
Nå kan du lage nytt passord til BankID ved å skanne passet eller ID-kortet i BankID-appen. – Endelig har vi en trygg og enkel glemt-passord-funksjon i BankID, sier Øyvind Westby Brekke, leder for BankID BankAxept.
Coopay klar med BankAxept-betaling24.2.2025 07:35:15 CET | Pressemelding
Over en million Coop-medlemmer med Coopay kan nå betale med BankAxept-kortet. – Med BankAxept i Coopay blir det trygt og effektivt å betale, og det gjør at vi kan levere enda bedre medlemsnytte for kundene våre, sier Andreas Qvigstad, leder for finansielle tjenester og ID i Coop.
Tæpping med Vipps: – Vil endre betalingsvaner9.12.2024 09:00:20 CET | Pressemelding
Tæpping med Vipps er lansert i tett samarbeid med BankAxept og Thales. – Vipps vil endre betalingsvanene i butikk, sier leder for BankAxept, Kjetil Bøe.
Black Week 2024: Nordmenn handlet for like mye som i fjor1.12.2024 18:37:29 CET | Pressemelding
Butikkhandelen under Black Week mandag til lørdag, havnet på samme nivå som i fjor. Spesielt onsdagen trakk opp resultatet, med 10 prosent høyere handelsvolum enn fjoråret.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom