Handel og Kontor bryter forhandlingene med Virke

Onsdag 6. april kl 17.00 brøt Handel og Kontor (HK) forhandlingene om årets lønnsoppgjør, og partene må ha hjelp fra Riksmekleren for å komme videre. Virke har strukket seg langt for å finne gode løsninger gjennom forhandlingene, men kan ikke godta krav som vil sprenge frontfagsrammen.
Stian Sigurdsen, direktør for samfunnspåvirkning, Virke.

– Vi ønsker et oppgjør som sikrer gode arbeidsplasser og konkurransedyktige virksomheter, og da kan vi ikke gå med på krav som setter dette i fare. Dette er ikke tiden for å gå ut over frontfagsrammen, sier Stian Sigurdsen, leder for samfunnspåvirkning i Virke, handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon.

Norge har verdens rauseste sykepengeordning. Sykefraværet i Norge har ligget langt over sammenlignbare land i mange år, og koronapandemien har ført til en eksplosiv økning i egenmeldt fravær, som har gitt store bemanningsutfordringer og ekstrautgifter til virksomhetene. I en tid med stor usikkerhet vil det være uansvarlig å legge store kostnader og nye administrative byrder på toppen av dette for virksomhetene.

– Det HK krever er en sykepengeordning på toppen av det som allerede er verdens beste sykepengeordning. Dersom det skal skje endringer i ordningen, må det utredes grundig og gjelde for alle arbeidstakere. Det hører ikke hjemme i et lønnsoppgjør for en avgrenset del av arbeidslivet, sier Sigurdsen.

HKs krav svekker det organiserte arbeidslivet

Virke er bekymret for at en forskuttering av full lønn under sykdom vil få konsekvenser for det organiserte arbeidslivet. Resultatet vil være at virksomheter som er bundet av tariffavtaler får en konkurranseulempe.

–  Det vil gjøre det mindre attraktivt for arbeidsgivere i privat sektor å inngå tariffavtaler. Det er det motsatte av det vi ønsker å oppnå, sier Sigurdsen.

Uansvarlig forslag om søndagstillegg

Tillegget for søndagsarbeid ble hevet betraktelig for bare to år siden, fra et allerede høyt nivå. HK krever nye, kraftige økninger, mens Virke har ønsket å videreføre dagens nivå.

– HKs krav vil i verste fall bli så kostbart at mange virksomheter må avvikle søndagsåpent og dermed redusere tjenestetilbudet for deg og meg. Det rammer både arbeidstaker og arbeidsgiver, og det skaper en konkurranseulempe for de seriøse virksomhetene. Det er uforståelig for oss at HK bryter forhandlingene på grunnlag av forslag som vil sprenge frontfagsrammen, sier Sigurdsen.

Partene vil nå møtes hos Riksmekleren 28. april, med meklingsfrist midnatt 29. april.

Stian Sigurdsen, direktør for samfunnspåvirkning, Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 24 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.