Han blir ny direktør for NRK Sápmi

Johan Ailo Kalstad blir øverste leder for den samiske divisjonen i NRK.
Johan Ailo Kalstad (42) fra Kautokeino er ansatt som ny direktør for NRK Sápmi.

FOTO: ÁRVU/MARIE LOUISE SOMBY
Johan Ailo Kalstad (42) fra Kautokeino er ansatt som ny direktør for NRK Sápmi. FOTO: ÁRVU/MARIE LOUISE SOMBY

Johan Ailo Kalstad (42) fra Kautokeino er ansatt som ny direktør for NRK Sápmi og går dermed også inn i NRKs toppledergruppe. Han kommer fra jobben som direktør ved Sámi allaskuvla - Samisk høgskole, en stilling han har hatt siden 2017.

– Jeg gleder meg veldig til å begynne i stillingen, og til å jobbe sammen og bli kjent med alle de dyktige medarbeiderne i NRK Sápmi og hele NRK. Denne jobben ser jeg på som en veldig meningsfull utfordring og jeg er spent på alt vi kan få til sammen, sier Kalstad.

– Hele NRK med NRK Sápmi i spissen har et svært viktig samfunnsoppdrag knyttet til bevaringen så vel som utviklingen av de samiske språkene og samisk kultur og samfunnsliv. Jeg ser virkelig frem til å bidra slik at dette oppdraget oppfylles på en god måte og til å utvikle NRK Sápmi videre, sier han.

Kalstad har tidligere jobbet for Geelmuyden Kiese, Statkraft og NRK Sápmi. De senere årene har han også hatt flere styreverv, blant annet i den samiske avisen Ávvir, RiddoDuottarMuseat og Universitetssykehuset i Nord-Norge. Han er utdannet journalist fra Sámi allaskuvla og siviløkonom fra Norges Handelshøyskole.

Forventningsfull kringkastingssjef

Kringkastingssjef Thor Gjermund Eriksen er glad for at Johan Ailo Kalstad takket ja til jobben.

– Jeg er overbevist om at han kan videreutvikle organisasjonen og løfte NRKs samiske oppdrag videre. Også det samiske innholdet møter forventninger om høyere kvalitet og er utsatt for konkurranse fra hele verden. Bare gjennom å lage innhold som engasjerer og brukes gjør vi en god jobb for samisk kultur og språk, sier Thor Gjermund Eriksen.

Han takker den avtroppende direktøren for innsatsen.

– Jeg vil takke Mona Solbakk for en fremragende jobb gjennom seks år. Hun har hevet ambisjonene for det samiske innholdet på imponerende vis. Under Monas ledelse har samisk språk og kultur blitt mer synlig på den store norske arenaen, samtidig som innholdet rettet mot den samiske befolkningen er fornyet. Det er lagt et tydelig strategisk grunnlag for videre utvikling, sier kringkastingssjefen.

Johan Ailo Kalstad: 952 45 568

Johan Ailo Kalstad (42) fra Kautokeino er ansatt som ny direktør for NRK Sápmi.

FOTO: ÁRVU/MARIE LOUISE SOMBY