Hamar Media og Amedia inngår avtale om strategisk samarbeid

Innlandets største mediehus, Hamar Media, inngår et strategisk samarbeid med mediekonsernet Amedia. Selskapet, som blant annet er utgiver av Hamar Arbeiderblad, får tilgang på bransjeledende utviklingsressurser for avisdrift.
Bildetekst: Konserndirektør Mediehus Pål Eskås i Amedia og administrerende direktør Magne Nordgård i Hamar Media.

Sammen skal Hamar Media og Amedia også etablere et nytt felles teknologisk utviklingssenter for morgendagens journalistikk i Hamar.

Samarbeid på flere områder

– Etter en grundig prosess med markedets ledende aktører, har vi kommet frem til at Amedia er det rette valget og den beste partneren for avisene i Hamar Media. Kompleksiteten rundt det å drive aviser i en digital tid blir stadig større, og nå gleder vi oss til å samarbeide tettere med de beste i klassen, sier Magne Nordgård, administrerende direktør i Hamar Media.

Samarbeidet omfatter flere områder av avisdrift, som redaksjonelle systemer, salg og annonser. Det åpner nye muligheter for både abonnenter og annonsører. På eiersiden blir det ingen endringer som følge av avtalen.

– Vi ser frem til å ta nye steg digitalt og tilby enda bedre journalistiske produkter til våre abonnenter. Det siste året har vi i HA hatt en opplagsutvikling vi ikke har sett på nesten 20 år. Med tilgang på Amedias teknologi og kompetanse, vil vi i enda større grad kunne utnytte veksten vi har skapt, også kommersielt, sier Katrine Strøm, sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad.

– Hamar Arbeiderblad er en svært viktig og solid lokalavis, som sammen med Stangeavisa og Lokalavisa Trysil - Engerdal, passer utmerket inn i et samarbeid med oss, sier konserndirektør Mediehus i Amedia, Pål Eskås.

Han viser til at Innlandet er blant Norges mest spennende utviklingsområder, og sier at Amedia er stolte over å ha fått de tre avisene og Hamar Media med på laget.

– Som strategisk samarbeidspartner ønsker Amedia å bidra med sine ressurser og sin kompetanse til å forsterke en allerede positiv utvikling. Vårt mål er å bidra til enda bedre produkter for både lesere og annonsører, sier Eskås.

Etablerer felles teknologisk utviklingssenter

Som en del av samarbeidet etableres et nytt felles utviklingssenter mellom Hamar Media og Amedia. Utviklingssenteret vil lokaliseres i Hamar. Planen er å ansette i størrelsesorden 10 medarbeidere innen teknologi og utvikling, som vil jobbe med løsninger for morgendagens journalistikk.

– Det å være med på å bygge Innlandet, og skape spennende arbeidsplasser med utviklingspotensial, er en del av vår strategi. Vi er glade for å ta del i utviklingen av teknologiregionen Hamar og sette Innlandet på kartet, sier Magne Nordgård.

– Amedias og mediebransjens behov vokser, og utviklingsoppgavene vokser med dem. Innlandet har flinke folk, spennende kompetansemiljøer og utdanningsinstitusjoner som matcher våre behov godt, sier konserndirektør Data og Teknologi i Amedia, Pål Nedregotten.

– Vi har stor tro på at vi skal klare å etablere et kraftfullt miljø med spennende oppgaver i Hamar, til beste for alle Amedias aviser, og avisene til viktige samarbeidspartnere som Hamar Media, sier han.

Alle Hamar Medias aviser, Hamar Arbeiderblad, Stangeavisa og Lokalavisa Trysil - Engerdal, forventes å være operative på den nye plattformen i løpet av første halvår 2022.

Rekruttering av personell til det nye utviklingssenteret starter umiddelbart.

Om Hamar Media
Hamar Media er Innlandets største medie- og kommunikasjonshus med 220 ansatte og en årlig omsetning på cirka 300 millioner kroner. Konsernet har virksomhet innen avis, avisdrift og kommunikasjon. Hamar Arbeiderblad er største avistittel i konsernet med over 50 000 daglige lesere. Andre avistitler er Stangeavisa og Lokalavisa Trysil - Engerdal. Amedia er største aksjonær i Hamar Media med en eierandel på 21,5 prosent.

Amedia er landets største utgiver av redaktørstyrte medier. Med mer enn 80 mediehus og 95 titler som til sammen daglig når over 1,9 millioner lesere. I 2020 hadde Amedias aviser 677.115 abonnenter. Konsernets omsetning var i fjor på 3,6 milliarder kroner.
Amedia eies av Amediastiftelsen.

Magne Nordgård, konsernsjef Hamar Media, tlf. 934 80 330 og magne.nordgaard@hamarmedia.no
Katrine Strøm, sjefredaktør i Hamar Arbeiderblad, tlf. 950 74 448 og katrine.strom@h-a.no

Pål Eskås, konserndirektør mediehus Amedia, tlf. 901 50 027 og pal.eskas@amedia.no (om samarbeidsavtalen)
Pål Nedregotten, konserndirektør data og teknologi Amedia, tlf. 908 99 190 og pal.nedregotten@amedia.no (om utviklingssenter)