Halvparten av bedriftene vil bli mer miljøvennlige

I undersøkelsen «Handlekraft – bærekraft fra ord til handling» har Opinion på oppdrag fra Hovedorganisasjonen Virke kartlagt 650 ledere i handels- og tjenestenæringens holdninger knyttet til bærekraftig, miljø og klima.

Undersøkelsen har blant annet kartlagt hvordan virksomhetene kan forbedre egen drift, miljøkrav til varer og leverandører, transport og logistikk, innovasjon og samarbeid og sirkulære forretningsmodeller. Rundt halvparten av virksomhetene i undersøkelsen mener at det er viktig og bli mer klima- og miljøvennlig, hvorav 19 prosent anser det som kritisk viktig.

- Det er positivt at over halvparten av virksomhetene i undersøkelsen er bevisst på å iverksette klima- og miljøtiltak i egen virksomhet. Mange har gått fra ord til handling, blant annet har over halvparten av virksomhetene iverksatt energieffektiviseringstiltak i 2022, sier Tord Dale, fagsjef for bærekraft i Virke.

Stort sparepotensiale

Næringsbygg står for hele 14% av alt energiforbruk i Norge. Sparepotensialet er stort, og Dale mener at høye strømpriser det siste året har bidratt til at virksomhetene tenker nytt. Å redusere eget energiforbruk og sortere avfall er blant tiltakene mange virksomheter har i verkstatt. Det er positivt både for miljøet og for bunnlinjen.

- Energieffektiviseringstiltak har blitt mer lønnsomt. Mange har det siste året investert i løsninger, som styringssystemer for lys, ventilasjon og varme. Samtidig mener vi at myndighetene må lansere enda sterkere insentiver for å effektivisere energibruken, sier Dale.

Undersøkelsen viser at omtrent halvparten av deltagerne i undersøkelsen har gjennomført energieffektiviseringstiltak i sin virksomhet i løpet av 2022. Justering av ventilasjonsanlegg, redusert temperatur i lokalet og styringssystemer for lys, ventilasjon og varme er blant de tiltakene som flest virksomheter oppgir å ha gjennomført.

Flere bør stille miljøkrav til underleverandører

28% av virksomhetene oppgir at de alltid eller ofte stiller miljøkrav når de kjøper varer eller tjenester. Her mener Dale det er rom for forbedring.

- Hele 56% av de spurte svarer at de sjelden, aldri eller at det ikke er aktuelt å stille miljøkrav ved innkjøp. Tallene viser at det fortsatt er et stort potensial knyttet til dette. En bevisstgjøring ved valg av varer og tjenester kan bidra til en mer klima- og miljøvennlig utvikling, sier Dale.

Han viser til at transport alene utgjør nesten en tredjedel av Norges klimagassutslipp, og at handels- og tjenestenæringen er storinnkjøper av transporttjenester.

Positiv utvikling

Totalt sett mener Dale at undersøkelsen viser at det finner sted mange positive trender knyttet til næringslivets arbeid med miljø og klima.

- Vi er åpenbart vitner til en positiv utvikling, både når det gjelder bevissthet og handling. Likevel ser vi at det er et skrikende behov etter insentiver og reguleringer fra myndighetene, for å sikre sirkulære forretningsmodeller bærekraftige investeringer, avslutter Dale.

Virke er hovedorganisasjonen for arbeidsgivere i handels- og tjenestenæringen. Det er næringer som står for halvparten av verdiskapingen i Norge. Vi kjemper for våre 25 000 medlemsvirksomheter slik at de er rustet for morgendagen, fordi deres utfordringer er våre utfordringer.