Halvårsrapport januari – juni 2020

Första halvåret 2020

• Resultat efter skatt uppgick till -61,0 (14,7) MSEK.
  • Resultatet per aktie uppgick till -5,47 (1,25) SEK.
  • Substansvärdet uppgick till 618 MSEK (55,42 SEK per aktie) per den 30 juni 2020, jämfört med 710 MSEK (SEK 63,63 per aktie) per den 31 december 2019.
  • Nettokassan uppgick till 207 MSEK (18,60 SEK per aktie) per den 30 juni 2020, jämfört med 230 MSEK (20,60 SEK per aktie) per den 31 december 2019.
  • Årsstämman i mars 2020 beslutade att lämna en utdelning om 3,00 SEK per aktie.

VD-kommentar

Substansvärdet per aktie minskade med 12,2% under andra kvartalet, där knappt hälften av nedgången förklaras av värdeminskning i ett av portföljbolagen. Det lägre substansvärdet återspeglar den första värdejusteringen gjord av underliggande fonder efter utbrottet av corona pandemin. Vid kvartalets utgång hade NAXS mer än 30% i likvida medel vilket gör bolaget väl positionerat att dra fördel av investeringsmöjligheter som kan förväntas uppstå i en marknad som vi tror fortsatt kommer att präglas av osäkerhet och fluktuationer.

Lennart Svantesson

Ekonomisk översikt

1/1–30/6
1/1–30/6
1/4–30/6
1/4–30/6
Resultat efter skatt, TSEK-60 96014 695-57 010-1 144

Andelar i private equity fonder, TSEK393 019439 638
Andelar i private equity fonder i % av eget kapital6462
Kvarstående investeringsåtaganden, TSEK106 92997 116
Total exponering mot private equity fonder, TSEK499 948536 754
Övriga investeringar, TSEK

Total exponering mot private equity fonder, TSEK
18 19240 824
Nettokassa, TSEK207 414229 748
Andelar i private equity fonder per aktie, SEK35,2439,42
Övriga investeringar per aktie, SEK1,633,66
Nettokassa per aktie, SEK18,6020,60
Eget kapital per aktie, SEK55,4263,63
Börskurs, SEK47,6049,30

Lennart Svantesson, verkställande direktör
Telefon: 073 311 00 11
Gösta Lundgren, CFO
Telefon: 070 710 47 88

Denna information är sådan information som NAXS AB (publ) är skyldigt att offentliggöra enligt EU:s marknadsmissbruksförordning och lagen om värdepappersmarknaden. Informationen lämnades, genom ovanstående kontaktpersoners försorg, för offentliggörande den 14 juli 2020 kl. 17.00 CET.

Pressmeddelanden och ytterligare information finns tillgängliga på www.naxs.se

NAXS AB (publ)
Org.nr 556712-2972
Grev Turegatan 10
Tel: 08 611 33 25, E-post: info@naxs.se

NAXS är noterat på NASDAQ Stockholm. NAXS investerar huvudsakligen i private equity fonder med ett nordiskt fokus men kan också göra direktinvesteringar tillsammans med private equity och andra fonder inom alternativa tillgångar. NAXS kan, i begränsad omfattning, även göra andra typer av investeringar.

Huhtamaki introduces 100% plastic free egg carton, Smilepack, in the U.S. and Brazil21.6.2021 20:00:00 CEST | Press release

HUHTAMÄKI OYJ PRESS RELEASE 21.6.2021 AT 21:00 Huhtamaki introduces 100% plastic free egg carton, Smilepack, in the U.S. and Brazil Huhtamaki, a key global provider of sustainable packaging solutions, introduces Smilepack, a 100% plastic free molded fiber egg carton, in the United States and Brazil. Smilepack cartons are Huhtamaki’s first product designed especially for the U.S. egg industry, providing a sustainable and functional alternative to traditional polystyrene foam or plastic packaging for eggs. In the United States, the egg packaging market is expected to reach $405 MN at a CAGR of 4.38% by 2025*. The Smilepack egg cartons are made with fiber recovered from recycled paper, which can be reused up to seven times. The cartons can be recycled in regular paper stream and they are home and industrially compostable. Smilepack is already in use in the U.S. by a prominent producer and distributor of free-range eggs, whose products are sold in retail stores across the country. It is es

Agfa-Gevaert: Share buyback program – regulated information21.6.2021 17:40:00 CEST | Press release

Mortsel, Belgium – June 21, 2021 – 5:40 p.m. CET Within the framework of the share buyback program which was announced in the press release of March 10, 2021, Agfa-Gevaert NV proceeded with the purchase of own shares on the market of Euronext Brussels. The authorization to acquire own shares was granted to the Board of Directors by the Extraordinary General Meeting of Shareholders of May 12, 2020. Agfa-Gevaert NV has requested a financial intermediary to repurchase Agfa-Gevaert shares for a maximum amount of 50,000,000 Euro on its behalf under the terms of an initial discretionary mandate agreement with validity until March 31, 2022, effective as from April 1, 2021. On June 18, 2021, the Agfa-Gevaert Group held 1,946,884 own shares, which represents 1.16% of the total number of shares of the Group. Detailed operations per day: DateNumber of sharesAverage price (€)Minimum price (€)Maximum price (€)Total price (€)June 14, 2021 50,0003.84083.83003.8500 192,040.00June 15, 2021 48,0003.8112