Halv seier i kampen for tryggere vinterveier
Forrige vinter var det mye fokus på dårlig skodde tunge kjøretøy på norske vinterveier. Tragiske ulykker satte problemet på dagsorden.
Etter en høringsrunde er nå de nye reglene vedtatt og vil innføres for vinteren 2020/2021, altså om ett år. En økning i gebyr for mangler på vinterutrustning er allerede tredd i kraft.
Halv seier
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes feirer en halv seier.
- Dette er en bedring sammenliknet med dagens situasjon. De nye 3PMSF-merkede dekkene med alpesymbol skal være på styrende foraksel og drivhjul. De skal etter kravene være minimum 25% bedre enn referansedekkene, uttaler Klungnes.
- På den annen side ser jeg ikke frem til enda en vintersesong uten andre tiltak enn økte gebyrer. Midlene som er satt av til kontroller er heller ikke nok til å oppfylle kravet vårt om døgnkontinuerlig kontroll av tunge kjøretøy på vei inn til Norge. Andre tiltak vi har tatt til orde for er at transportkjøper må ansvarliggjøres og en kraftig økning av vintervedlikeholdet av veiene, fortsetter Klungnes.
- Alt i alt er vi positive til alle tiltak som bedrer sikkerheten på norske veier, men vi feirer ikke mer enn en halv seier, avslutter Klungnes.
Dette er reglene:
- Det skal stilles krav om dekk av typen «3 peak mountain snowflake» på fremre styreaksler og drivaksler på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.
- Minimum tillatt mønsterdybde på 5 mm videreføres.
- Det er innført en økning og differensiering av gebyr for mangler ved vinterutrustningen. Disse har allerede tredd i kraft.
Nøkkelord
Kontakter
Jim KlungnesForbundsleder
Tel:932 41 125Jim@ytf.noTormund Hansen SkinnarmoKommunikasjonssjef
Tel:97711550tormund@ytf.noBilder
Om Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.
Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet
Bussforhandlingene 2024 er i gang.YTF krever bedre lønns- og arbeidsvilkår for bussjåførene.17.4.2024 11:49:07 CEST | Pressemelding
I dag startet bussforhandlingene, og Yrkestrafikkforbundet krever reallønnsvekst og bedre arbeidsvilkår for medlemmene på Bussbransjeavtalen (BBA).
Ny Nasjonal Transportplan legger fortsatt opp til at vi skal bruke bilen22.3.2024 12:50:14 CET | Pressemelding
I Norge foregår 76,1% av all reising med en personbil. Det fortsetter regjeringen å legge til rette for i deres forslag til ny Nasjonal Transportplan (NTP) for perioden 2025-2036. Dette er en politikk Yrkestrafikkforbundet er bekymret over: "For å redusere køer og velge miljøvennlig transport, må kollektivtransport prioriteres," understreker forbundsleder Jim Klungnes. Han mener at NTPs nedprioritering av busstilbudet, spesielt utenfor storbyområdene, går imot nødvendig omstilling mot mer effektiv samferdsel.
Bussjåførene krever klar reallønnsvekst i lønnsoppgjøret 202422.3.2024 11:55:42 CET | Pressemelding
Oslo, 22. mars 2024 – Yrkestrafikkforbundet har i dag sammen med Fellesforbundet, Norsk Jernbaneforbund og Fagforbundet overlevert sine krav for lønnsoppgjøret 2024 til NHO Transport for å sikre bedre arbeidsvilkår for ansatte i bussbransjen under Bussbransjeavtalen (BBA).
Streikefondet har passert 100 millioner8.3.2024 12:31:44 CET | Pressemelding
I en tid preget av økonomisk usikkerhet, global uro, og en stadig dyrere hverdag, står Yrkestrafikkforbundet sterkt rustet til å møte utfordringene som venter. Med et medlemstall på grensen til 13 000 og et streikefond som nå har oversteget 100 millioner kroner, markerer YTF en historisk økonomisk milepæl.
Kraftig lønnsstigning for utenlandske lastebilsjåfører – Men fortsatt langt under norsk minstelønn1.11.2023 12:00:00 CET | Pressemelding
I Yrkestrafikkforbundets ferske grenseundersøkelse kommer det frem at snittlønnen til utenlandske lastebilsjåfører har økt med 54% på to år, fra 1450 til 2223 euro. Men fortsatt er det bare 1 av 5 som får norsk minstelønn når de kjører i Norge.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom