Yrkestrafikkforbundet

Halv seier i kampen for tryggere vinterveier

Del
- Vi frykter den kommende vinteren, uttaler forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes.
Til fri bruk: Forbundsleder Jim Klungnes. (Foto: Per Christian Lind)
Til fri bruk: Forbundsleder Jim Klungnes. (Foto: Per Christian Lind)

Forrige vinter var det mye fokus på dårlig skodde tunge kjøretøy på norske vinterveier. Tragiske ulykker satte problemet på dagsorden.

Etter en høringsrunde er nå de nye reglene vedtatt og vil innføres for vinteren 2020/2021, altså om ett år. En økning i gebyr for mangler på vinterutrustning er allerede tredd i kraft.

Halv seier
Forbundsleder i Yrkestrafikkforbundet Jim Klungnes feirer en halv seier.

- Dette er en bedring sammenliknet med dagens situasjon. De nye 3PMSF-merkede dekkene med alpesymbol skal være på styrende foraksel og drivhjul. De skal etter kravene være minimum 25% bedre enn referansedekkene, uttaler Klungnes.

- På den annen side ser jeg ikke frem til enda en vintersesong uten andre tiltak enn økte gebyrer. Midlene som er satt av til kontroller er heller ikke nok til å oppfylle kravet vårt om døgnkontinuerlig kontroll av tunge kjøretøy på vei inn til Norge. Andre tiltak vi har tatt til orde for er at transportkjøper må ansvarliggjøres og en kraftig økning av vintervedlikeholdet av veiene, fortsetter Klungnes.

- Alt i alt er vi positive til alle tiltak som bedrer sikkerheten på norske veier, men vi feirer ikke mer enn en halv seier, avslutter Klungnes.

Dette er reglene:

  • Det skal stilles krav om dekk av typen «3 peak mountain snowflake» på fremre styreaksler og drivaksler på kjøretøy med tillatt totalvekt over 3 500 kg.
  • Minimum tillatt mønsterdybde på 5 mm videreføres.
  • Det er innført en økning og differensiering av gebyr for mangler ved vinterutrustningen. Disse har allerede tredd i kraft.

Les pressemeldingen fra Samferdselsdepartementet

Les om de nye gebyrene på nettsidene til Statens vegvesen

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

Til fri bruk: Forbundsleder Jim Klungnes. (Foto: Per Christian Lind)
Til fri bruk: Forbundsleder Jim Klungnes. (Foto: Per Christian Lind)
Last ned bilde

Om Yrkestrafikkforbundet

Yrkestrafikkforbundet
Yrkestrafikkforbundet
Lakkegata 19-23
0187 Oslo

40 60 37 00http://www.ytf.no

Yrkestrafikkforbundet er et fagforbund for deg som arbeider i transportsektoren. Vårt viktigste mål er å jobbe for at du som yrkessjåfør har en arbeidsdag å leve med og en lønn å leve for. Dette arbeider våre 16 medarbeidere i sekretariatet og nesten 400 tillitsvalgte rundt om i Norge med hver dag.

Følg pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Yrkestrafikkforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Yrkestrafikkforbundet

Over halvparten av bussjåførene frykter for livet på jobben12.5.2025 09:46:07 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) har gjennomført en omfattende sikkerhetsundersøkelse blant sine medlemmer innen buss- og godstransport. Undersøkelsen blant 2000 sjåfører bekrefter det YTF lenge har advart mot – sjåførene sitter med dødsangst i fronten av bussen. Resultatene av undersøkelsen, som ble gjennomført i september 2024 med over 2000 respondenter, viser at over halvparten av sjåførene mener at de ikke er tilstrekkelig beskyttet mot kollisjoner.

EUs vedtak om å la 17-åringer kjøre lastebil møter motstand i Norge9.12.2024 08:51:28 CET | Pressemelding

EU-parlamentet har nylig vedtatt å åpne for at ungdom ned til 17 år kan kjøre tunge kjøretøy under oppsyn av en erfaren sjåfør, med mulighet for å kjøre alene fra fylte 18 år. Forslaget, som er ment å avhjelpe sjåførmangel i Europa, møter sterk motstand fra Yrkestrafikkforbundet (YTF). Forbundet frykter at en senking av aldersgrensen vil gå på bekostning av sikkerheten på veiene og advarer norske myndigheter mot å følge EU i dette spørsmålet.

Statsbudsjettet 2025: Busstilbudet flere steder står ovenfor kollaps7.10.2024 11:00:53 CEST | Pressemelding

Yrkestrafikkforbundet (YTF) slår alarm over regjeringens forslag til statsbudsjett for 2025. Busstilbudet i flere fylker står i fare for å kollapse dersom regjeringen ikke øker støtten til kollektivtransporten betydelig. Til tross for en videreføring av 6,45 milliarder kroner til store kollektivprosjekter, dekker dette ikke de skyhøye driftskostnadene og det vedvarende passasjertapet etter pandemien.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
World GlobeA line styled icon from Orion Icon Library.HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye