Halv maskin, men fulle kostnader fremover i kulturnæringen

Regjeringen gir nå tydelig beskjed om at vi i lang tid fremover må holde en meters avstand til hverandre. For kulturnæringen betyr det at normal drift fortsatt er langt unna. Virke mener regjeringen nå må gi næringen forutsigbarhet gjennom økonomiske tiltak for å overleve krisen.
Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

− At kravet om å holde en meters avstand vil vare lenge betyr at kulturnæringen må drive for halv maskin, men med fulle kostnader i lang tid fremover. Da må sektoren være trygg på at de økonomiske tiltakene er der så lenge behovet finnes, sier administrerende direktør i handels- og tjenestenæringens hovedorganisasjon Virke, Ivar Horneland Kristensen.

Kompensasjonspakken til kulturen har gått ut på dato

I lang tid fremover vil kulturnæringen leve med store begrensninger, og fortsatt statlig pålagt stengning for mange. Derfor ber Virke regjeringen komme på banen med en ny, og bedre kompensasjonspakke.

− Tapene i kultursektoren øker hver eneste dag. Dagens kompensasjonspakke har bokstavelig talt gått ut på dato, sier Horneland Kristensen.

− Det er behov for en forbedret kompensasjonspakke som er bred nok, stor nok og ikke minst langsiktig nok, sier Horneland Kristensen

Kulturlivet er mangfoldig

Kulturbransjen er mangfoldig, og mange faller utenfor dagens ordning. Virke mener at en ny pakke må ta hensyn til hele verdikjeden og sesongvariasjoner i kulturbransjen.

− En ny kompensasjonspakke for kulturlivet må være fleksibel og langsiktig. Virksomheter som ikke er skattepliktige må også få tilgang på kompensasjonen slik Stortinget har lovet dem, sier Horneland Kristensen.

− I tillegg må alle som bidrar til å skape verdikjeder i kulturlivet inkluderes, både de som står på scenen og de som står bak scenen, avslutter Horneland Kristensen.

Ivar Horneland Kristensen, administrerende direktør i Virke.

Virke er hovedorganisasjonen for handels- og tjenestenæringen i Norge, og representerer 24 000 virksomheter. Vi jobber for bedre rammevilkår for våre medlemmer, og et Norge som verdsetter og satser på de som driver virksomhet.