Plantasjen

Hagetrender 2022: I år skal hagen være vill, spiselig og fargerik

Del
Klimadebatten har for alvor nådd norske hager, og gjennomsyrer hvordan nordmenn planlegger og vil ha hagen sin i 2022. Det viser Plantasjens ferske rapport om hagetrender.
HAGETRENDER: I år er det fem trender som gjelder for norske hager, viser Plantasjens årlige trendrapport. Foto: Plantasjen
HAGETRENDER: I år er det fem trender som gjelder for norske hager, viser Plantasjens årlige trendrapport. Foto: Plantasjen

Nordmenns hagedilla fortsetter, og ifølge årets trendrapport fra Plantasjen ønsker en større andel enn i fjor å tilbringe mer tid i egen hage fremfor skogen og vill natur. Hjemmet har med andre ord blitt enda viktigere for folk flest, og med det har flere åpnet øynene for at hagen er et sted man kan gjøre en klimavennlig innsats:

– Det er flott å se at nordmenn blir enda mer bevisst på miljø og bærekraft også i egen hage.
Når hele syv av 10 nordmenn synes det er viktig å ha en hage de er stolt av, er det en spennende tendens å se at vi går mot en hage som skal være mindre pretensiøs. Dette henger sammen med en spennende trend innenfor bærekraft, og at nordmenn har behov for å restituere i naturen, forteller markedssjef i Plantasjen, Vibeke Næss. 

Årlig publiserer Plantasjen rapporten «Plantetrender», og i år er det fem trender som gjelder for norske hager:

Upretensiøs og viltvoksende – nå skal hagen være litt villere

Hagen er kanskje et av de enkleste stedene man kan bidra positivt til miljøet.

– Hagen er en naturlig oase hvor du kan gjøre enkle grep av miljøhensyn. En trend vi tror vil prege norske hager, er «rewilding». Kort forklart handler det om å la planter og blomster vokse vilt for å fremme biologisk mangfold. Det krever mindre innsats av deg, og du vil få en litt villere hage full av liv, forteller Næss, som legger til at det er viktig å understreke at en litt villere hage ikke nødvendigvis betyr en rotete hage.

Noen enkle grep du kan gjøre er å la gresset gro, gå i gang med kompostering og gjenbruke hageavfall som gjødsel i stedet for å bruke gift og kjemikalier. 

– Tenk sirkulært i hagen, oppfordrer Næss.

En arena for restitusjon

At hagen går mot å være mindre perfeksjonert, er positivt for en annen trend Plantasjen ser. 

– Det finnes en risiko for at hagen blir en belastning i en allerede stressende hverdag. Vi ser at nordmenn har et behov for at hagen skal være en avslappende arena, og hagen har jo nettopp et stort potensiale for å være restituerende. Dersom man lar hagen vokse seg litt vill, er det bra både for det biologiske mangfoldet og for våre egne muligheter for restitusjon, forklarer Næss.

Det er derfor grunn til å tro at flere kommer til å velge mindre krevende planter i hagene sine og tenke mer strategisk når det kommer til plassering. I tillegg kommer flere til å legge til rette for soner der man gjør noe aktivt for å slappe av, som fysisk aktivitet, hyggelige sosiale sammenkomster eller dyrking.

Trendy å dyrke selv

«Gjør det selv»-trenden fortsetter sitt inntog i hagen, både i form av interessen for stiklinger og ikke minst trenden med hjemmedyrking av spiselige vekster. Nærmere annenhver nordmann dyrker allerede spiselige planter, og det er en økende trend at flere og flere hiver seg på bølgen. 

– Spiselige planter fortsetter å være veldig populære i hagen, på balkongen og terrassen. Flere og flere nordmenn ser nytteverdien og den morsomme utfordringen som følger med å dyrke sine egne grønnsaker, frukt og bær. Det er noe eget ved å kunne gå ut i hagen og plukke selv, forteller Næss.

I norske hager vil det derfor bugne av planter man selv kan høste av i år, og Plantasjen forventer at bladlilje, kvede og alle typer bærbusker blir populære.

Reparere og bevare gjennom teknologi

Smartteknologi kommer også mer og mer til nytte i nordmenns uterom. Det er en tydelig tendens i rapporten som viser at nordmenn har et sterkt ønske om å bevare plantene sine og har begynt å strekke seg lenger for å redde planter.

– Dette er sterkt knyttet til ideen om reparasjon og det å ta vare på det vi allerede har. Da kommer ny teknologi til nytte, som kan gi oss ny informasjon som hjelper oss å bevare og få plantene til å trives og ville leve lenger, sier Næss.

Blant annet kan enkel smartteknologi som jordfuktighetsmålere eller andre sensorer som måler utetemperatur og lysintensitet være til hjelp til å optimalisere hagen ut fra lokale forhold. 

Fra nøytralt til fargeeksplosjon

Etter flere år med hvite og beige interiørtrender ønsker nordmenn nå at det eksploderer av sterke farger både inne og ute. Fargerike planter som georginer, solhatt og klatreroser kommer til å ta plass i hagen. Det skal stikke seg ut med glade farger og blomstrende stauder, ifølge trendrapporten.

– Fargetrenden som har fått fotfeste i både mote- og interiørbilde, overfører nå også til hage- og planteverden. Vi kommer til å se en fargeeksplosjon i norske hager. Uttrykket  kan gjerne være litt retro, lekent, sprudlende og «over the top»  Og det er de fargerike tulipanene, påskeliljer, krokus, lilium og gladiolene som er på topp over vår- og sommerløkene vi vil plante i år, spår Næss.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

HAGETRENDER: I år er det fem trender som gjelder for norske hager, viser Plantasjens årlige trendrapport. Foto: Plantasjen
HAGETRENDER: I år er det fem trender som gjelder for norske hager, viser Plantasjens årlige trendrapport. Foto: Plantasjen
Last ned bilde
VILTVOKSENDE: Nå skal hagen være litt villere. Foto: Plantasjen
VILTVOKSENDE: Nå skal hagen være litt villere. Foto: Plantasjen
Last ned bilde
DYRK SELV: Nærmere annenhver nordmann dyrker spiselige planter. Foto: Plantasjen
DYRK SELV: Nærmere annenhver nordmann dyrker spiselige planter. Foto: Plantasjen
Last ned bilde
SMART: Smartteknologi kommer også mer og mer til nytte i nordmenns uterom. Foto: Gardena
SMART: Smartteknologi kommer også mer og mer til nytte i nordmenns uterom. Foto: Gardena
Last ned bilde
FARGER: Få en fargerik hage eller balkong med blomster og planter i rød, lilla og rosa. Foto: Plantasjen
FARGER: Få en fargerik hage eller balkong med blomster og planter i rød, lilla og rosa. Foto: Plantasjen
Last ned bilde

Dokumenter

Om Plantasjen

Plantasjen
Plantasjen
Trondheimsveien 40
2013 Skjetten

+47 468 89 861http://www.plantasjen.no/

Plantasjen er det ledende varemerket for planter i Norden. Med våre 136 butikker i ulike formater og et voksende antall mindre butikker nærmere befolkningen i Norge, Sverige og Finland fortsetter vi å jobbe for målet vårt: å berike folks liv med planter. I Norge har Plantasjen 79 butikker fra Tromsø i nord til Mandal i sør.

Følg pressemeldinger fra Plantasjen

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Plantasjen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Plantasjen

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye