Hafslund tilbyr fastprisavtaler

Hafslund tilbyr fra i dag fastprisavtaler til næringslivet gjennom strømleverandørene. – Vi håper fastprisene vi tilbyr blir godt tatt imot av bedrifter som ønsker forutsigbarhet i et marked med store prissvingninger, sier konserndirektør vannkraft, Kristin Lian.

Hafslund vil tilby fastprisavtalene gjennom ulike strømleverandører. Foreløpig vil avtalene tilbys gjennom Entelios, og vi jobber fortløpende med å tilby fastpriser gjennom Volte* og andre leverandører. Fastprisene vil tilbys på forretnings- og markedsmessige vilkår.  Strømleverandørene kan legge til et påslag på maksimalt 2,5 øre/kWh, samt et fastledd på 99 kroner i måneden per målepunkt. Det er strømleverandørene som inngår avtaler med sluttkundene.

- Strømprisene har steget svært mye etter at Russland invaderte Ukraina. Samtidig er det også store svingninger i prisene. Vi forstår at kundene har behov for større forutsigbarhet i strømutgiftene og håper dette fastpristilbudet svarer på dette behovet, sier Lian

Fastpriser gir forutsigbarhet både for næringskundene og for kraftprodusentene. Tilbudet er gjort mulig ved at regjeringen har vedtatt at kontraktsunntaket for grunnrenteskatten fra nyttår utvides til å gjelde alle næringskunder. Dette legger til rette for å tilby samme type fastprisavtaler som tidligere kun har vært tilbudt til kraftkrevende industri også til øvrige næringskunder.

- Det er viktig å understreke at fastprisavtaler er et tilbud til kunder som ønsker forutsigbarhet. Vi verken anbefaler eller fraråder kundene fastprisavtaler. Kundene må gjøre selvstendige vurderinger basert på sine behov, sier Lian.

Avtalene Hafslund tilbyr gjennom Entelios er for en flat forbruksprofil i prisområdene Østlandet (NO1) og Vestlandet (NO5),med levering fra 1.1.2023. De ulike prisene fremgår i pressemelding fra  Entelios.

* Hafslund-konsernet eier 50 prosent av Volte

Postboks 990 Skøyen