HAB skal rehabilitere tunneler
To selskap kjempet om kontrakten, men det var Lysakerfirmaet HAB Construction AS som trakk det lengste strået. Kontrakten som har en verdi på 140 millioner kroner omfatter oppgradering og rehabilitering av infrastruktur og teknisk anlegg på E18 sørvest i Oslo. HAB Construction AS var 109 millioner billigere enn Isachsen Anlegg AS som de konkurrerte mot.
-Vi er meget godt fornøyde med kontrakten. Nå gleder vi oss til å rigge oss til å komme i gang med arbeidene, sier adm.dir. Christian Tanum i HAB. Tanum og utbyggingsdirektør i Statens vegvesen, Kjell Inge Davik signerte kontrakten elektronisk.
-Nå er det samhandlingsmøte som er neste punkt på planen. Det skjer i slutten av mars. Under samhandlingsmøtet skal vi jobbe oss gjennom kontrakten sammen. Vi skal snakke om og diskutere de punktene i kontrakten vi ser kan by på utfordringer og vi skal bli bedre kjent, sier prosjektleder Elin Hermanstad Havik i Statens vegvesen.
Bakgrunn for oppgradering
Bygdøylokket ble først bygget på 50- og 60-tallet og senere bygget om på 2000-tallet. Sjølystlokket sto ferdig i 2003.
Bygdøylokket består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har fire kjørefelter, to i hver retning. På toppen av lokket er det en rundkjøring. Betongkonstruksjonen på Bygdøy er modent for rehabilitering.
Sjølystlokket sto ferdig i 2003 og består av et betonglokk over E18. E18 går under lokket og har tre kjørefelt i hver retning. I tillegg er det av- og påkjøringsramper i vestre ende av lokket. Oppe på lokket er det grøntarealer og gangveg. Sjølystlokket er 167 meter langt og ca. 30 meter bredt.
Hoffselva krysser Sjølystlokket under E18 i rør og leder vannet ut i Bestumkilen. Røret er i dårlig forfatning, og har gitt setningsskader i kjørebanen til E18. Rørundergangen er også en flaskehals mot Bestumkilen, og tilfredsstiller ikke nye krav til dimensjonering for 200-års flom.
Hva skal gjøres?
Hoffselva krysser i rør under E18. Dette røret er gammelt og modent for utskifting. For å gjøre dette må E18 etappevis graves opp og eksisterende rør byttes ut med en større prefabrikkert betongkulvert. Denne vil øke vannkapasiteten og dermed redusere faren for flom i Hoffselva. Arbeidet vil starte opp i juni og pågå døgnkontinuerlig frem til slutten av august.
Bygdøylokket har med tiden fått skader i betongen. Disse skadene skal utbedres. I tillegg skal vegbanen til E18 under Bygdøylokket senkes slik at frihøyden blir større.
Elektriske installasjoner, kabler og belysning skal skiftes ut med nytt i begge lokkene.
Det skal også settes opp noen nye skilt og portaler på Ring 3.
Nøkkelord
Kontakter
Øyvind Christian SætherByggelederStatens vegvesen Utbygging Tunneloppgradering Oslo
Tel:97742974oyvind.saether@vegvesen.noBilder
Om Statens vegvesen
Statens vegvesen arbeider for å skape et smart og sammenhengende transportsystem på vei for hele Norge. Det skal være enkelt å reise og transportere varer – på sikre veier tilpasset framtidens behov.
Følg pressemeldinger fra Statens vegvesen
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Statens vegvesen på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Statens vegvesen
El-brøyting blir en del av konkurransen om mer klimavennlig vegdrift14.5.2024 11:59:51 CEST | Pressemelding
Elektriske kjøretøy kan brukes til brøyting uten at det er behov for flere kjøretøy eller at kvaliteten på brøytingen blir dårligere.
Bedre toalett og bobiltømming på Heia14.5.2024 08:26:38 CEST | Pressemelding
Rasteplass-toalettet som ble bygd ved E6 på Heia i Troms for seks år siden, har vært mye ute av drift. Nå har Statens vegvesen tatt grep.
Nå kan det bli redusert fremkommelighet i Giæverbukta10.5.2024 15:57:40 CEST | Pressemelding
Det skal bygges en støttemur langs Erling Kjeldsens, og trafikken i Giæverbukta kan bli påvirket av anleggsarbeidet.
Sesongstart på MC: Fire dødsulykker allerede i år8.5.2024 19:12:52 CEST | Pressemelding
Mange ser frem til MC- sesongen og gleder seg over endelig å kunne ferdes på to hjul igjen. Med fire omkomne allerede i starten av mai, er Vegvesenet bekymret.
Statens vegvesen har halvert CO2-utslippene fra asfalt siden 20208.5.2024 13:00:00 CEST | Pressemelding
Norge er allerede verdensmester i å asfaltere med lave klimautslipp. Og i år blir asfalten enda grønnere.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom