Gustav Iden

Gustav Iden (født 1996) er norsk triatlet fra Bergen og Åsane CK. Han er p.t. ranket som nummer seks i WTS/verdensserien, etter at han ble nummer tre i siste løp - WTS Bermuda.
Gustav Iden har flere seire i Worldcup-konkurranser, den siste så langt kom i Weihai i september

2018 var året hvor Gustav slo gjennom; han ble ofte pekt fram som mulig vinnerkandidat i internasjonal presse i forkant av konkurranser i verdensserien og i worldcupen. Han tok sin første pallplass i verdensserien, da han ble nummer tre bak Casper Stornes og Kristian Blummenfelt i WTS Bermuda. Han vant også to worldcup-konkurranser, i Weihai og i Lausanne. Han ble nummer to i Ironman 70.3 i Bahrain i vinter. Som Kristian Blummenfelt og Casper Stornes, slo han den tidligere rekorden på distansen.

Gustav var en av de aller yngste som kom med da Norge etablerte et landslag i 2011. Før han bestemte seg for å satse på triatlon som 15-åring, drev han hovedsakelig med sykling og friidrett. Han har flere mesterskapsmedaljer fra begge grener i ungdomsklassene og har representert Norge i terrengløp i nordisk mesterskap. I tillegg til Åsane Cykleklubb, som er klubben i Gustavs hjerte, har han vært medlem av Åstveit svømmeklubb og Norna-Salhus Friidrett.

Gustavs første internasjonale seier i juniorklassen i triatlon var jr. Europacup i Holten. Den første store seieren kom i Ironman 70.3 Haugesund. Hans første verdenscup-seier kom i 2017 i Karlovy Vary.