Guro Valland ny ansvarlig redaktør i BA

GuroValland kommer fra rollen som sjefredaktør og daglig leder i Avisa Hordaland på Voss.
– BA har en sterk posisjon og en sterk kultur som jeg blir inspirert av. Slik jeg forstår avisen, er mye lagt til rette for at dette blir en superspennende jobb. Jeg tenker spesielt på den sterke abonnementsveksten og den gode økonomiske utviklingen. Det forteller meg at BA-journalistikken er viktig for mange, og kan bli det for enda flere. BA skal fortsette å være en tydelig, folkelig og solid lokalavis for alle bergensere, sier Valland.
Guro Valland har ledererfaring fra områder innen redaksjonell innsikt og målgrupper i Dagens Næringsliv (DN). Hun var sentral i DNs strategiske arbeid med avisens brukere, noe som ga sterke resultater på kort tid. Målgruppeavdelingen jobbet med samarbeid på tvers av mediehuset og skapte vekst ut fra innsikt og analyse.
– Journalistikken er alltid det viktigste, og jeg må bruke tid på å bli kjent med BA og folkene som jobber der. Så har jeg selvsagt noen tanker om hvilke grep avisen kan ta for å bygge videre på alt det gode BA-gjengen har fått til, og det ser jeg frem til å diskutere med redaksjonen. For eksempel ser jeg potensial innen politikk og debatt, og hvordan vi presenterer innholdet vårt, sier Valland.
Hun har en master i business marketing fra Berlin og er utdannet journalist ved Universitetet i Bergen.
Valland har lang redaksjonell erfaring fra Bergens Tidende (BT). Der jobbet hun i flere år som økonomi- og næringslivsjournalist, og påtok seg i perioder ulike lederroller i redaksjonen.
– BA er en viktig avis for tusenvis av bergensere. Ingen kjenner Bergen som BA. Alle kommuner trenger lokaljournalistikk som er tett på det som skjer. Lokalavisene spiller en avgjørende rolle, både for kritisk journalistikk og som et lim i lokalsamfunnet. Kanskje særlig gjelder det Bergen, sier hun.
Guro Valland er første kvinne som blir sjefredaktør i Bergensavisen.
Styreleder Morten Nilsen er svært tilfreds med ansettelsen av Valland i Bergensavisen.
– Guro har sterke lederegenskaper med evne til å sette retning og gjøre tydelige prioriteringer. Hun har bred publisistisk erfaring, og har oppnådd sterke resultater. I tillegg er hun dyktig til å få med seg folk. Guro har de nødvendige kvalifikasjonene, erfaringene og egenskapene som skal til for å skape ytterligere digital vekst, utvikle god og relevant kvalitetsjournalistikk og befeste BA sin posisjon som Bergens foretrukne lokalavis, sier Nilsen.
– Vår ambisjon er at BA skal fortsette den gode utviklingen avisen har hatt de siste årene, med å være en nyskapende og fremtidsrettet avis som speiler mangfoldet i Bergen, sier styreleder Morten Nilsen.
Valland begynner i jobben når hun er ferdig med fødselspermisjonen på nyåret 2023.
Fakta Guro Valland
Redaksjonell bakgrunn:
Ansvarleg redaktør/dagleg leiar, Hordaland Bladdrift AS (avisa Hordaland)
Målgruppeleder Privat, Dagens Næringsliv (DN)
Redaksjonell innsiktsansvarlig, Dagens Næringsliv (DN)
Økonomi- og næringslivsjournalist, Bergens Tidende (BT)
Journalist, Bergens Tidende (BT)
Journalist, NRK
Utdannelse:
Master i business marketing, Freie Universität Berlin
Bachelor i journalistikk, Universitetet i Bergen
Økonomi- og administrasjonsfag, Norges Handelshøyskole
Samfunnsvitenskaplige fag, juss og nye medier, Universitetet i Bergen
Kontakter
Styreleder i Bergensavisen, Morten Nilsen: telefon: 911 89 719
Ansvarlig redaktør i BA: Guro Valland, telefon: 455 19 727
Bilder

Om Amedia
Amedia er et ledende skandinavisk mediekonsern med en sterk tilstedeværelse i Norge, Danmark og Sverige. Amedia er et upolitisk selskap med dype historiske røtter, eid av Amediastiftelsen. Vi forvalter et unikt geografisk, historisk-politisk og språklig mediemangfold.
Amedias vil sikre et levende demokrati i alle samfunn der vi er representert. Gjennom våre aviser er vi garantisten for faktasjekket, sannhetssøkende og balansert journalistikk.
Våre aviser er til stede i folks liv, bidrar til at de blir sett og hørt, og hjelper dem med å forstå verden de lever i, slik at de kan ta informerte valg. Vi fyller vårt samfunnsoppdrag ved å være og forbli førstevalget for våre lesere og annonsører.
Vårt redaksjonelle nettverk omfatter nesten 200 avistitler i Norge, Danmark og Sverige, gjennom heleid og deleid virksomhet og gjennom partnerskap.
Amedia er Norges største utgiver av redaktørstyrte medier, og eier 107 avistitler og har 20 partneraviser i Norge. Vi har nesten 1 400 redaksjonelle medarbeidere som løpende holder to millioner lesere oppdatert med nyheter, nytte, debatt og underholdning hver dag.
I Danmark eier Amedia det ledende danske mediekonsernet Berlingske Media som utgir de nasjonale avisene Berlingske, B.T., Weekendavisen og Euroinvestor.
I Sverige eier Amedia Bonnier News Local sammen med Bonnier News og lokalavisselskapet Gota Media, og har en eierandel på 20 prosent i selskapet Bonnier News Local, som gir ut 65 aviser i Sverige, inngikk våren 2025 partnerskap og krysseierskap med det lokale aviskonsernet NWT Media.
Følg pressemeldinger fra Amedia
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Amedia på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Amedia
Amedia blir medeier i Slipper3.7.2025 10:00:50 CEST | Pressemelding
Amedia kjøper seg inn i det norske teknologiselskapet Slipper, som har utviklet en app for automatisk sammenligning og bytte av strømavtaler.
Kristine Bentestuen Ludvigsen blir ny redaktør i Hadeland27.6.2025 11:56:06 CEST | Pressemelding
Kristine Bentestuen Ludvigsen (33) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i avisa Hadeland på Gran. Hun har vært konstituert i stillingen siden februar, og tiltrer nå permanent.
Vekst for Amedia i 202425.6.2025 12:00:04 CEST | Pressemelding
Amedia leverte i 2024 et brutto driftsresultat (EBITDA) på 390 millioner kroner, opp fra 287 millioner kroner i 2023. Resultatveksten var drevet av flere abonnenter, økte digitale abonnementsinntekter og kostnadsbesparelser etter strukturelle tilpasninger i papirverdikjeden.
400.000 unge får nå fri tilgang til Amedias aviser23.6.2025 08:30:33 CEST | Pressemelding
Fra mandag 23. juni åpner Amedia over 120 norske aviser for alle mellom 15 og 20 år. Nå kan unge over hele landet lese lokale og nasjonale nyheter digitalt – helt gratis.
Nettavisen og Amedia med egen direktesendt partilederdebatt20.6.2025 10:01:24 CEST | Pressemelding
6. august sendes valgkampens første partilederdebatt direkte i Nettavisen og mer enn 120 aviser og partneraviser i Amedia.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom