Guro Valland ny ansvarlig redaktør i BA

Guro Valland (36) er ansatt som ansvarlig redaktør og daglig leder i Bergensavisen (BA) i Bergen.
Guro Valland, ansvarlig redaktør Bergensavisen. Foto: Sverre Hjørnevik/Mediesmio

GuroValland kommer fra rollen som sjefredaktør og daglig leder i Avisa Hordaland på Voss.

– BA har en sterk posisjon og en sterk kultur som jeg blir inspirert av. Slik jeg forstår avisen, er mye lagt til rette for at dette blir en superspennende jobb. Jeg tenker spesielt på den sterke abonnementsveksten og den gode økonomiske utviklingen. Det forteller meg at BA-journalistikken er viktig for mange, og kan bli det for enda flere. BA skal fortsette å være en tydelig, folkelig og solid lokalavis for alle bergensere, sier Valland.

Guro Valland har ledererfaring fra områder innen redaksjonell innsikt og målgrupper i Dagens Næringsliv (DN). Hun var sentral i DNs strategiske arbeid med avisens brukere, noe som ga sterke resultater på kort tid. Målgruppeavdelingen jobbet med samarbeid på tvers av mediehuset og skapte vekst ut fra innsikt og analyse.

– Journalistikken er alltid det viktigste, og jeg må bruke tid på å bli kjent med BA og folkene som jobber der. Så har jeg selvsagt noen tanker om hvilke grep avisen kan ta for å bygge videre på alt det gode BA-gjengen har fått til, og det ser jeg frem til å diskutere med redaksjonen. For eksempel ser jeg potensial innen politikk og debatt, og hvordan vi presenterer innholdet vårt, sier Valland.

Hun har en master i business marketing fra Berlin og er utdannet journalist ved Universitetet i Bergen.

Valland har lang redaksjonell erfaring fra Bergens Tidende (BT). Der jobbet hun i flere år som økonomi- og næringslivsjournalist, og påtok seg i perioder ulike lederroller i redaksjonen.

– BA er en viktig avis for tusenvis av bergensere. Ingen kjenner Bergen som BA. Alle kommuner trenger lokaljournalistikk som er tett på det som skjer.  Lokalavisene spiller en avgjørende rolle, både for kritisk journalistikk og som et lim i lokalsamfunnet. Kanskje særlig gjelder det Bergen, sier hun.

Guro Valland er første kvinne som blir sjefredaktør i Bergensavisen.

Styreleder Morten Nilsen er svært tilfreds med ansettelsen av Valland i Bergensavisen.

– Guro har sterke lederegenskaper med evne til å sette retning og gjøre tydelige prioriteringer. Hun har bred publisistisk erfaring, og har oppnådd sterke resultater. I tillegg er hun dyktig til å få med seg folk. Guro har de nødvendige kvalifikasjonene, erfaringene og egenskapene som skal til for å skape ytterligere digital vekst, utvikle god og relevant kvalitetsjournalistikk og befeste BA sin posisjon som Bergens foretrukne lokalavis, sier Nilsen.

– Vår ambisjon er at BA skal fortsette den gode utviklingen avisen har hatt de siste årene, med å være en nyskapende og fremtidsrettet avis som speiler mangfoldet i Bergen, sier styreleder Morten Nilsen.

Valland begynner i jobben når hun er ferdig med fødselspermisjonen på nyåret 2023.

Fakta Guro Valland

Redaksjonell bakgrunn:

Ansvarleg redaktør/dagleg leiar, Hordaland Bladdrift AS (avisa Hordaland)

Målgruppeleder Privat, Dagens Næringsliv (DN)

Redaksjonell innsiktsansvarlig, Dagens Næringsliv (DN)

Økonomi- og næringslivsjournalist, Bergens Tidende (BT)

Journalist, Bergens Tidende (BT)

Journalist, NRK

Utdannelse: